Vodič kroz EU fondove: Koliko imamo, koliko koristimo i zašto kasnimo
output-onlinepngtools

kohezijska politika

Vodič kroz EU fondove: Koliko imamo, koliko koristimo i zašto kasnimo

  • Iva Vasilj
  • Zadnja izmjena 25.11.2025 12:59
  • Objavljeno 25.11.2025 u 12:59
Bionic
Reading

Iako se o 'povlačenju novca iz EU fondova' u Hrvatskoj najčešće govori kroz prizmu milijardi eura što stoje na raspolaganju, sustav koji iza toga znatno je složeniji. Europski fondovi nisu tek neka velika blagajna za projekte, već i glavni instrument Europske unije za smanjivanje razlika među državama i regijama. Ključnu ulogu u tome ima kohezijska politika te čini gotovo trećinu ukupnog proračuna EU-a, a posebice je važna za zemlje poput Hrvatske

Kohezijska politika jedna je od najstarijih javnih politika Europske unije, čiji se počeci u različitim oblicima prate još od 1960-ih godina. Prekretnica u njezinu razvoju bilo je osnivanje Europskog fonda za regionalni razvoj (ERDF) 1975. godine, a Europski socijalni fond (ESF) bio je aktivan već od 1965. godine. U početku je kohezijska politika raspolagala skromnim proračunom, a sredstva su se koristila uglavnom za financiranje projekata u okviru nacionalnih regionalnih strategija država članica.

Danas, više od tri desetljeća kasnije, kohezijska politika zauzima jednu od ključnih pozicija u proračunu Unije.

Što je kohezijska politika?

Kohezijska politika je mehanizam za poticanje gospodarske, društvene i teritorijalne ujednačenosti u EU-u. Ukratko: cilj joj je omogućiti da se standard života u razvijenijim i manje razvijenim regijama približi, umjesto da razlike rastu.

U aktualnom financijskom razdoblju za tu su politiku osigurane 392 milijarde eura, a namijenjene su ostvarivanju cilja definiranog ugovorima EU-a: jačanju ekonomske, socijalne i teritorijalne kohezije smanjivanjem razvojnih razlika i promicanjem 'skladnog razvoja' među državama i regijama.

Kako u praksi funkcionira financiranje iz EU fondova?

Novac iz EU fondova dodjeljuje se u višegodišnjim ciklusima, sada u razdoblju 2021.–2027., i raspodjeljuje putem partnerskih sporazuma i operativnih programa između pojedinih država članica i Europske komisije. Svaka država imenuje upravljačka tijela, provodi natječaje, procjenjuje prijave i prati provedbu projekata. EU pritom postavlja pravila i kontrolne mehanizme, ali projekte provode države članice.

Regije u EU-u dijele se u tri kategorije: manje razvijene, tranzicijske i razvijenije, a to određuje koliki će postotak EU financirati jer se siromašnijim regijama pokriva veći dio troškova.

Prioriteti za aktualno razdoblje

Europska kohezijska politika u aktualnom ciklusu usmjerena je na pet glavnih prioriteta:

Pametnija Europa (inovacije, digitalizacija, konkurentnost), Zeleniju Europu (tranzicija prema održivoj i niskougljičnoj ekonomiji), Povezanija Europa (prometna i digitalna povezanost), Uključivija Europa (tržište rada, obrazovanje, socijalna uključenost) i Europa bliža građanima (razvoj gradova i lokalnih zajednica).

Glavni fondovi kohezijske politike

Europski strukturni i investicijski fondovi (ESI fondovi) skupni su naziv za glavne fondove Europske unije kojima se podupire gospodarski razvoj i smanjuju razlike među regijama. Ti fondovi čine osnovu kohezijske politike EU-a, a zajednički im je cilj jačanje gospodarske, socijalne i teritorijalne kohezije.

Za razliku od programa Unije koji se izvršavaju izravno iz Bruxellesa, ESI fondovi se provode putem nacionalnih i regionalnih sustava upravljanja u suradnji s Europskom komisijom.

Kako bi gore navedeni prioriteti ostvarili, koriste se četiri financijska instrumenta:

  • Europski fond za regionalni razvoj (ERDF) podrazumijeva ulaganja u infrastrukturu, poduzetništvo, digitalizaciju, inovacije i razvoj gradova.
  • Europski socijalni fond Plus (ESF+) glavni je instrument Europske unije za ulaganje u ljude i provedbu europskog stupa socijalnih prava. Njime se mahom financiraju projekti povezani s radnim mjestima, socijalnom uključenošću, obrazovanjem i osposobljavanjem.
  • Kohezijski fond (KF) namijenjen je državama članicama čiji je BDP po stanovniku ispod 90 posto prosjeka EU-a, a financira velike infrastrukturne projekte, prije svega promet i zaštitu okoliša, uz poseban naglasak na obnovljivu energiju te ulaganja u TEN-T.
  • Fond za pravednu tranziciju (FPT) usmjeren je na produktivna ulaganja u mala i srednja poduzeća te istraživanja i inovacije, kao i u poticanje prijenosa naprednih tehnologija; ulaganja u uvođenje tehnologije i infrastrukture za čistu energiju po pristupačnoj cijeni i smanjenje emisija stakleničkih plinova; ulaganja u digitalizaciju, unapređenje kružnog gospodarstva te ulaganja u dokvalifikaciju i prekvalifikaciju radnika.

Zajedno ovi fondovi tvore financijski okvir vrijedan stotine milijardi eura i predstavljaju dugoročan razvojni plan za cijelu Uniju.

Koliko je Hrvatska dobila na raspolaganje?

Za razdoblje 2021.–2027. Hrvatska ima na raspolaganju više od 25 milijardi eura ukupnih sredstava: više od 14 milijardi eura iz višegodišnjeg financijskog okvira (VFO) te nešto više od 11 milijardi eura iz instrumenta oporavka Next Generation EU (bespovratna sredstva i zajmovi), što je više nego dvostruko povećanje u odnosu na proteklo financijsko razdoblje. Hrvatska je pri tome jedna od najvećih korisnica kohezijskih sredstava u relativnim iznosima upravo zato što spada među države s najnižim BDP-om po stanovniku u Uniji.

Next Generation EU (NGEU) je instrument privremenog oporavka za otklanjanje neposredne gospodarske i socijalne štete uzrokovane pandemijom koronavirusa. Kako bi se koristile Instrumentom oporavka i otpornosti, države članice morale su podnijeti svoje nacrte planova oporavka i otpornosti (NPOO). Kroz VFO predviđeno je 9,68 milijardi eura za kohezijsku, sigurnosnu i ribarstvenu politiku te 4,8 milijardi eura za poljoprivrednu politiku (jamstva u poljoprivredi i ruralni razvoj).

Putem instrumenta NGEU Hrvatskoj je osigurano 6,31 milijarda eura bespovratnih sredstava, 3,6 milijardi eura zajmova iz Mehanizma za oporavak i otpornost, 574 milijuna eura iz instrumenta REACT EU te oko 205 milijuna eura za ruralni razvoj. Za Fond za pravednu tranziciju osigurano je 187 milijuna eura dijelom iz VFO-a i NGEU-a.

A koliko smo dosad uspjeli alocirati?

Hrvatska je uz Španjolsku na začelju po povlačenju sredstava iz fondova EU-a.

Prema podacima Europske komisije, koje je prenijela Hrvatska udruga poslodavaca (HUP) u srpnju, na polovini razdoblja korištenja sredstava iz financijske perspektive 2021.-2027., stvarni postotak apsorpcije sredstava, odnosno sredstava koja je Europska komisija uplatila u proračun RH, iznosi 5,7 posto, u što su uključeni programi Konkurentnost i kohezija, Europski fond za regionalni razvoj, Poljoprivreda i ribarstvo te fondovi za unutarnje poslove, kao i pretfinanciranje.

S druge strane, državni podaci, temeljeni na dosad odobrenim zahtjevima za nadoknadom sredstava, ukazuju na to da je potraživano tek nešto više od deset posto ukupno dostupne alokacije.

Iz HUP-a upozoravaju na nedovoljnu koordinaciju među institucijama, duge evaluacijske postupke, administrativno opterećenje prijavitelja te izostanak dosljedne interpretacije pravila, što stvara nesigurnost u sustavu, osobito za privatni sektor, važnu skupinu krajnjih korisnika.

'Unatoč službenom odobrenju programa i dostupnosti sredstava, usporena dinamika objave poziva, složeni administrativni postupci te izostanak pravovremene pripreme i strateškog planiranja doveli su do ozbiljnog kašnjenja u apsorpciji sredstava EU-a. Natječaji bi se trebali planirati i objavljivati ravnomjernije tijekom godine, uz izbjegavanje istovremenih objava većeg broja poziva, osobito tijekom ljetnih mjeseci. Također, bilo bi korisno smanjiti razdoblje u kojem su pozivi u najavi, a sve kako bi prijavitelji imali dovoljno vremena za kvalitetnu pripremu projektnih prijedloga', naglasila je u srpnju Natalia Zielinska, predsjednica HUP-ove Udruge profesionalaca za fondove Europske unije.

Ovaj članak nastao je u okviru projekta EuSEE, koji sufinancira Europska unija. Izneseni stavovi i mišljenja su, međutim, isključivo stavovi autora/autorica i ne odražavaju nužno stavove tijela koje je dodijelilo autorski doprinos te se Europska unija ne može smatrati odgovornom za njih.

Pratite nas na društvenim mrežama

Najbitnije od bitnog

Newsletter tportala donosi tjedni pregled najbitnijih vijesti

tportal