#DOBRE PRIČE

Možete je sami napraviti ili zaigrati u knjižnici: Popričali smo s autorima društvene igre Zadnja šansa

  • Autor: Miroslav Wranka
  • Zadnja izmjena 23.01.2021 15:17
  • Objavljeno 23.01.2021 u 15:17
Igor Bajok i Tamara Fabac

Igor Bajok i Tamara Fabac

Izvor: tportal.hr / Autor: Miroslav Wranka

Dizajnerski dvojac iz riječke udruge SMART napravio je edukativnu igru tijekom koje djeca školskog uzrasta uče o održivom razvoju

Društvena igra 'Zadnja šansa' nastala je u sklopu projekta 'Nova pravila igre' Udruge za razvoj civilnog društva SMART i partnera, provedenog tijekom 2019. i 2020. godine, u okviru švicarsko-hrvatskog programa suradnje vrijednog 1,2 milijuna kuna i uz sufinanciranje Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske.

Igor Bajok

Igor Bajok

Izvor: Igor Bajok / Autor: Udruga SMART

Fokus je bio kreiranje uglavnom neformalnih obrazovnih sadržaja za djecu i mlade u području održivog razvoja, a dio aktivnosti bio je vezan za moderne društvene igre uključujući i osmišljavanje i izradu jedne igre tematski vezane za održivi razvoj.

'Imali smo više različitih ideja o mogućoj temi igre, ali smo se na kraju odlučili za 'Zadnju šansu' koja u fokusu ima predstavljanje 17 globalnih ciljeva održivog razvoja Programa globalnog razvoja za 2030. kojeg je 2015. godine usvojila Generalna skupština Ujedinjenih naroda', rekao je tportalu Igor Bajok, trener i konzultant u udruzi SMART te jedan od autora igre.

Kockice, računanje i održivi razvoj

U 'Zadnjoj šansi' jedan igrač sam ili grupa od dva do četiri igrača zajedno pokušavaju ostvariti sve spomenute ciljeve održivog razvoja prikazane na igraćoj ploči i pojedinačno navedene na pomoćnim karticama.

Svaki cilj ima brojčanu oznaku a igrači ih ostvaruju koristeći vrijednosti dobivene na tri kockice i osnovne računske operacije kako bi došli do željenog broja cilja.

Sve to događa se u ograničenom, ali unaprijed nepoznatom broju krugova igre.

'Na primjer, u jednom krugu igrači su s vrha kupa pomoćnih kartica okrenutih licem prema dolje izvukli karticu s ciljem 7 Pristupačna energija iz čistih izvora a na kockicama su dobili vrijednosti 2, 2 i 3.

Tamara Fabac

Tamara Fabac

Izvor: Udruga SMART / Autor: Udruga SMART

U ovom primjeru, cilj broj 7 ostvarit će jednostavnim zbrajanjem sve tri kockice a ostvarenje tog cilja označit će na odgovarajućem mjestu na igraćoj ploči', pojasnila je Tamara Fabac, stručna suradnica u udruzi SMART i koautorica igre.

Već nakon nekoliko partija igrači će moći nabrojati sve ili barem većinu globalnih ciljeva održivog razvoja, kao i sektore održivog razvoja te će razumijeti značaj i ulogu koju u igri, i stvarnom životu, ima posljednji globalni cilj - Partnerstvom do ciljeva.

'Prema našem iskustvu, nakon nekoliko partija značajno se popravljaju i osnovne matematičke vještine igrača i prepoznavanje mogućih kombinacija vrijednosti dobivenih na kockicama.

Uz to, kada se igra jedna od natjecateljskih varijanti igre (jedna grupa igrača protiv druge ili više njih u ograničenom vremenu), do izražaja dolazi i timski rad igrača i dobra podjela uloga u timu.

Naravno, značajnu ulogu za uspjeh ili neuspjeh igrača ima i sreća, ali u igri postoje načini kako umanjiti njezin utjecaj na konačni rezultat odnosno kako igrači mogu mijenjati vrijednosti dobivene na kockicama te kako odgoditi neminovni kraj igre', rekla je Fabac.

Od početka su htjeli pravu društvenu igru

Zadnja šansa je prvenstveno namijenjena mlađoj publici - učenicima osnovnih i srednjih škola - koja nema nužno iskustva u igranju društvenih igara.

Ali, Bajok i Fabac željeli su napraviti pravu društvenu igru, ne tek gejmificirati prenošenje nekog obrazovnog sadržaja ili informacija.

Također im je važno bilo da mehanizmi i pravila igre održavaju temu i ciljeve igre. I obratno, koliko god je to moguće s obzirom na njezinu jednostavnost i žanr kojeg karakterizira visoka razina utjecaja sreće na ishod igranja i apstraktnost.

Razvoj i produkcija igre trajala je nešto manje od godinu dana. Imali su tek ograničeno iskustvo u razvoju društvenih igara ovog tipa. Fabac se s njima počela upoznavati tijekom pripreme ovog projekta, dok je Bajok zaljubljenik u društvene igre koji se iz hobija bavi i njihovim osmišljavanjem.

Njih dvoje činili su uži dizajnerski tim. Podršku su im pružili grafička dizajnerica Maja Benčić, riječki dizajner i promotor društvenih igara Sandro Blasich te kolegice i kolege iz udruge SMART i partnerskih organizacija.

U završnoj fazi produkcije u pomoć je priskočila i Andrea Vuković Buljan iz ACT Printlaba, gdje je igra tiskana, kao i niz učenica i učenika koji su igru testirali. Bajok i Fabac posebno ističu profesore i učenike Prve riječke hrvatske gimnazije i Srednje škole Ambroza Haračića u Malom Lošinju.

tportal

Izvor: Udruga SMART / Autor: Udruga SMART

Možete je sami isprintati i nadograditi

Svi troškovi razvoja i izrade igre pokriveni su kroz proračun projekta 'Nova pravila igre', uključujući dizajn i pripremu za tisak, tisak igre, njezinu distribuciju, snimanje videa o igri i pravilima igre, promotivne i druge aktivnosti.

Ne računajući vrijeme i rad uložen u osmišljavanje i razvoj igre trošak izrade jednog primjerka iznosi oko 70 kuna. No, 'Zadnja šansa' se neće naći u prodaji već će biti besplatno dosupna u narodnim knjižnicama i udrugama koje organiziraju strukturirano igranje društvenih igara diljem Hrvatske i dijelu škola.

Dosad je tiskana u 400 primjeraka. Kako zanimanje za igru daleko premašuje tu brojku, igra je objavljena pod licencom Creative Commons, tako da je besplatno dostupna svim zainteresiranim organizacijama, ustanovama i pojedincima koji ju žele sami izraditi u kućnoj radinosti.

Sve datoteke potrebne za to dostupne su ovdje, a objavljena je i cjelokupna priprema za tisak ako netko poželi tiskati vlastite primjerke igre u većoj nakladi.

'Potpuno smo otvoreni i za stvaranje promjena u igri, izradu kućnih pravila i nadogradnju ili korištenje igre u bilo kojem obliku ili formatu, uz zadržavanje njezine nekomercijalne upotrebe', istaknuo je Bajok.

Iako je projekt 'Nova pravila igre' završio, dvoje dizajnera nastavit će i dalje promovirati 'Zadnju šansu' koliko će im to drugi poslovi dopuštati.

Želite li saznati još poneki detalj o tome kako je igra nastajala i kako se mijenjala i razvijala od ideje preko brojnih prototipova do konačne verzije, s kojim su se sve odlukama i izazovima susretali, pogledajte snimku online predstavljanja igre:

Dnevnik dizajnera: Kako je nastala društvena igra 'Zadnja šansa'

Izvor: Društvene mreže / Autor: Udruga SMART

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!