galaksija na samrti

Astronomi otkrili galaksiju koja umire nakon velikog sudara: Svake godine iz nje istječe plin od kojeg je moglo nastati 10.000 zvijezda

13.01.2021 u 11:32

Udaljena devet milijardi svjetlosnih godina, galaksija ID2299 gubi hladni plin koji pomaže u stvaranju novih zvijezda. Svake godine istječe dovoljno plina da se od njega napravi 10.000 sunaca

Umiruća galaksija dosad je izgubila gotovo polovicu svojih zaliha hladnog plina. Ostatak se koristi za stvaranje novih zvijezda, brzinom stotinama puta bržom nego u Mliječnoj stazi. Ovim tempom galaksija će uskoro ostati bez rezervi plina i neće više moći stvarati nove zvijezde. Za galaksiju to znači sigurnu smrt.

Istraživači koji su otkrili ID2299 i njegovu predstojeću smrt upravo najavili u časopisu Nature Astronomy vjeruju da je ova galaksija nastala nakon što su se dvije galaksije srušile i stopile, stvarajući novu.

Ova galaksija ima 'plimni rep' iz kojeg zvijezde i međuzvjezdani materijal struje u svemir.

Plimni repovi često nastaju nestajanjem vanjskih slojeva stopljenih galaksija. Takvi repovi u udaljenim galaksijama obično su pretamni da bi ih astronomi na Zemlji mogli vidjeti, premda su otkriveni na stotinama galaksija. Istraživači su ovaj rep uočili u trenutku kad se plin počeo širiti svemirom.

Otkriće sugerira da veliki sudari mogu izazvati ispuštanje vitalnih plinova u svemir, što zaustavlja proces stvaranja novih zvijezda i na kraju dovodi do gašenja galaksija.

'Ovo je prvi put da smo primijetili tipičnu masivnu galaksiju u dalekom svemiru koja će umrijeti zbog masovnog izbacivanja hladnog plina', kaže Annagrazia Puglisi sa Sveučilišta Durham.

Kako se zvijezde formiraju, one proizvode vjetrove. Znanstvenici misle da se u središtu svake masivne galaksije nalazi crna rupa, koja također proizvodi vjetar dok proždire materijal koji zahvati svojom gravitacijom. Astronomi misle da ti vjetrovi raznose materijal koji stvara zvijezde u daleki svemir i na kraju uzrokuju umiranje galaksija.

Otkriće galaksije ID2299 otkriva novi put do galaktičke smrti.

ALMA ili Veliki milimetar / submilimetarski niz Atacama, odnosno 66 radio teleskopa u pustinji na sjeveru Čilea Izvor: Sciencephoto / Profimedia / Autor: M. Struik (CERN)/EUROPEAN SOUTHERN OBSERVATORY

'Naše istraživanje sugerira da izbacivanje plina može nastati spajanjem te a vjetrovi i plimni repovi mogu izgledati vrlo slično', kaže Emanuele Daddi, astrofizičar Centra za nuklearno istraživanje Saclay. 'To bi moglo revidirati naše razumijevanje umiranja galaksija.

Nalaz sugerira što i našu galaksiju čeka u dalekoj budućnosti. Mliječna staza ispušta mlazove vlastitog hladnog plina i na putu je da se sudari s galaksijom Andromeda. To će se doduše dogoditi tek za četiri milijarde godina, ali ipak...

Istraživači su na umiruću galaksiju naišli dok su proučavali hladni plin u 100 dalekih galaksija, koristeći Veliki milimetar / submilimetarski niz Atacama, ALMA, 66 radio teleskopa u pustinji na sjeveru Čilea, koji promatraju elektromagnetsko zračenje na milimetrskim i submilimetarskim valnim duljinama, piše Business Insider.