(NI)JE UTOPIJA

Musk je za njega rekao da više zvuči kao marketing nego stvarnost, a ove godine spominje ga se sve češće: Što je Web3

28.12.2021 u 06:48

Bionic
Reading

Zagovornici kriptovaluta i tehnologije blockchaina najavljivali su tijekom 2021. godine ovaj magloviti koncept kao budućnost interneta. Ali o čemu se ustvari radi?

Godina na izmaku bila je obilježena pandemijom, krizom u lancu opskrbe i porastom inflacije. No još je jedan izraz bio često korišten: Web3.

Zagovornici kriptovaluta i tehnologije blockchaina najavljivali su ovaj magloviti koncept kao budućnost interneta. Ali o čemu se ustvari radi?

Temelj Weba3 trebala bi biti decentralizirana mreža putem koje korisnici mogu prebacivati svoje podatke iz servisa u servis bez obzira na ograde koje korporacije postavljaju oko svojih usluga. On obuhvaća sve i svašta, u rasponu od NFT-ova do metaversea.

Privukao je pritom pozornost investitora u rizične poslovne pothvate, ali i kritičare, među kojima je i glavni izvršni direktor tvrtke Tesla Elon Musk, koji je za Web3 rekao da više zvuči kao marketing nego stvarnost.

Web3 trebao bi biti novi evolucijski iskorak u razvoju World Wide Weba. Nastaje na temelju Weba 2.0, na kojem su izrasle društvene mreže poput Facebooka i servisi poput Ubera, kao i svega na što trenutno možete naići surfajući.

Ali web je danas u raznim aspektima manje-više pod kontrolom tek šačice velikih i prilično moćnih tvrtki, kao što su Amazon, Apple, Google, Facebook i Microsoft, a koje ne pokazuju znakove da su spremne odreći se te kontrole.

Korak prema decentralizaciji

Zbog toga je prenosivost podataka manja nego što bi mogla (ili trebala biti), a ako kupite aplikaciju na jednoj platformi, moguće je da ona neće raditi na drugoj. Velike tehnološke tvrtke također odlično zarađuju na podacima koje im dajete.

Web3 trebao bi omogućiti funkcioniranje web odredišta i servisa na decentraliziranim računalnim mrežama, oslanjajući se pritom na blockchain za ovjeru korisničkih podataka.

  • +6
Elon Musk Izvor: Profimedia / Autor: Peter Brooker / Shutterstock Editorial / Profimedia

U idealnom slučaju ljudi koji koriste web odredišta i aplikacije bili bi i njihovi suvlasnici. Sudjelujete li u dovoljnoj mjeri u online zajednici, dobit ćete dio nje u obliku digitalnog tokena. Potrošači bi upravljali servisima, ne korporacije.

Kako se u to uklapa metaverse, o kojem šef Meta Platformsa Mark Zuckerberg i prvi čovjek Epic Gamesa Tim Sweeney ne prestaju govoriti? Da bi mogao zaživjeti kao skupina rastućih svjetova online, potrebno je omogućiti gladak prijenos korisničkog računa, avatara i drugih podataka iz jednog u drugi sustav.

Ako pojedine tvrtke budu vlasnici pojedinih virtualnih svjetova, može se očekivati da će nastojati onemogućiti to. E, tu bi trebao uskočiti Web3.

Ako ne postoji jedan entitet koji kontrolira sve u metaverseu, korisnici se mogu lako šetati virtualnim svjetovima. U tom bi se svijetu plaćalo, naravno, kriptovalutama.

Zagovornici Weba3 uvjereni su da će on biti dominantan oblik weba u budućnosti. Ali teško je pronaći argumente u prilog njihovom optimizmu kad je riječ o decentralizaciji.

Naime velike su tvrtke već uložile u Web3, od Facebooka pa nadalje, i naivno je očekivati da će odustati od kontrole zbog općeg dobra. Iako postoji potencijal za inovativne promjene, ne treba očekivati da će biti riječ o utopiji, piše Yahoo.