Brz rast turizma pretvara Albaniju iz skrovite i cijenom pristupačne destinacije u jedno od najtraženijih europskih odredišta. No iza rekorda i milijardi eura kriju se i brojni problemi – od uništavanja prirode do gubitka prostora za lokalno stanovništvo
Tri i pol sata vožnje od Tirane vijugava cesta vodi do plaže Jalë, a ovo nekad mjesto za besplatno kampiranje na obali Jonskog mora pretvorilo se u gradilište. S obje strane ceste niču hoteli i apartmani te ulagači obećavaju luksuzno skrovište za bogate goste.
Transformacija Jalëa simbolizira ono što se događa u cijeloj zemlji: Albanija je u samo nekoliko godina od neotkrivene destinacije postala turistički hit, s posljedicama koje tek dolaze na naplatu, piše Politico.
Eksplozivan rast nakon pandemije
Dok je velik dio Europe bio zatvoren tijekom pandemije, Albanija je u srpnju 2020. otvorila granice. Već sljedeće godine zabilježila je 5,6 milijuna turista, što je bio rast od 114 posto u samo godinu dana.
Trend se nastavio: 2023. Albaniju je posjetilo rekordnih 10 milijuna turista, a 2024. uslijedio je novi rekord – 11,7 milijuna posjetitelja, prema podacima ministrice turizma Mirele Kumbaro. Ove godine cilj je više od 15 milijuna gostiju u zemlji koja ima samo 2,7 milijuna stanovnika.
Albanija je privukla putnike nižim cijenama od susjeda, kombinacijom obilaska planina i mora u jednom danu, ali i viralnim objavama na društvenim mrežama. Samo na Instagramu 2024. zabilježeno ih je 3,8 milijuna i više od 100 milijardi pregleda.
Od jeftinog noćenja do milijardi eura prihoda
U ranim godinama tog buma noćenje u hotelu na obali s doručkom u srcu sezone moglo se naći već za 30 eura, a ležaljke su se iznajmljivale po tri eura. Danas su cijene znatno više.
Prosječna potrošnja turista u 2024. porasla je 20 posto u odnosu na godinu prije, a ukupna zarada od turizma dosegnula je pet milijardi eura. Turizam sada čini oko osam posto albanskog BDP-a i generira desetke tisuća radnih mjesta.
No, kako ističu lokalni vodiči i poduzetnici, rast potražnje znači i rast troškova jer se velik dio robe i namirnica mora uvoziti.
Hoteli, porezne olakšice i Kushnerov resort
Kako bi ubrzala razvoj, vlada je još 2019. uvela porezne olakšice za gradnju hotela s četiri i pet zvjezdica – deset godina bez poreza na dobit. Ove godine mjera je produljena do 2027. godine.
Rezultat je dolazak velikih svjetskih brendova – kao što su Marriott, Meliá, Radisson – a Jared Kushner, zet američkog predsjednika Donalda Trumpa, najavio je gradnju luksuznog resorta na albanskom otoku.
'Ovo su velika ulaganja koja podižu kvalitetu ponude i pozicioniraju Albaniju kao luksuznu destinaciju', izjavio je Blendi Klosi, zastupnik koji je predložio produljenje poreznih olakšica za ulagače.
Ekološki problemi i otpor lokalaca
No brz razvoj ima i drugu stranu. Kritičari upozoravaju da plaže nemaju kapaciteta za toliki broj posjetitelja, a priroda se uništava u ime profita. Kontroverze izaziva i nova zračna luka u Vlori, čija je lokacija blizu zaštićenog područja, kao i preusmjeravanje vode iz unutrašnjosti prema obalnim resortima.
'Pohlepa je zamijenila razumno planiranje – i, na kraju, ljubav prema zemlji, prirodi i domovini', izjavio je Alfred Lela iz oporbene Demokratske stranke.
Dodatni problem je otpad. 'Smeće postaje veliki, veliki problem posvuda. Nijedna općina ne uspijeva održati korak u tome niti ima reciklažu', kaže Arben Kola, turistički vodič i ekološki aktivist.
Na društvenim mrežama sve su češće objave nezadovoljnih turista koji prigovaraju zbog smeća uz ceste i na plažama, prekomjerne gradnje i rasta cijena.
Od 'divlje slobode do Monaka'
Novinarka Denada Jushi podsjeća da je Albanija donedavno imala imidž divlje i slobodne zemlje, dostupne mladima i ljubiteljima prirode.
'Albanija je bila nešto divlje — samo kampiranje, mladost, zabava i priroda. Sada je kao Monako. Nema više mjesta za lokalce', kaže Jushi.