ELektromobilnost

Pomamili ste se za električnim autom jer država daje ozbiljan novac? Ovim biste pojmovima morali baratati

  • Autor: Z.M.
  • Zadnja izmjena 27.03.2019 14:49
  • Objavljeno 27.03.2019 u 14:49
Punjenje električnog vozila pokretnom stanicom

Punjenje električnog vozila pokretnom stanicom

Izvor: Promo fotografije / Autor: Škoda

Fond za zaštitu okoliša raspisao još jedan krug poticaja za kupnju električnih vozila pa smo odlučiti podsjetiti na temeljne pojmove. Sigurno ste već naletjeli na kratice HEV, PHEV, BEV, FCEV… Znate li što znače?

Kako novi krug poticaja za kupnju električnih vozila počinje 3. travnja, imate još vrlo malo vremena za izbor vozila s pogonom na struju. Iznosi koji se dodjeljuju nisu isti za sve tipove električnih vozila, pa je možda krajnje vrijeme da pojasnimo o kojim se tipovima vozila radi. Možda i jedno od najboljih objašnjenja nam je pružio češki proizvođač automobila – Škoda.

Električno vozilo (EV) složen je pojam koji, u najširem smislu, obuhvaća svaki automobil koji koristi električnu energiju za pogon. Električna vozila mogu se podijeliti na električna vozila na baterije (BEV), hibridna električna vozila (HEV) i električna vozila na gorive ćelije (FCEV). Električna vozila na baterije oslanjaju se isključivo na elektromotore za pogon. Svoju električnu energiju dobivaju ponajprije iz za to predviđenih mjesta za punjenje strujom i pohranjuju je u baterije. Ono što čini hibridna električna vozila različita od BEV-ova je da njihov električni motor ujedno prati i motor s unutarnjim izgaranjem.

Škoda Vision IV

Škoda Vision IV

Izvor: Promo fotografije / Autor: Škoda

Električno vozilo na gorive ćelije, poput BEV-a, ima samo električni motor, ali koristi drugačiju metodu za pohranu i izvlačenje električne energije. FCEV uključuje spremnik vodika i skupinu gorivih ćelija u kojima kemijska reakcija pretvara vodik u električnu i vodenu paru. To može zvučati kao vrlo obećavajuće rješenje, ali kada uzmemo u obzir složenost dizajna i troškove proizvodnje, vodik ostaje jako daleko.

Hibridna električna vozila mogu se dalje podijeliti u podvrste. Postoje dva načina za to. U prvoj metodi klasificiraju se prema tome kako se energija dovodi u pogonsku jedinicu, a kategorizirani su kao serijski, paralelni i power-split (serijsko-paralelni) hibridi.

1) SERIJSKI HIBRID

Napaja se isključivo električnim motorom. Motor s unutarnjim izgaranjem postoji samo radi punjenja baterija. Ovaj hibrid dolazi do izražaja u gradskom prometu i, prije svega, u zaustavljanju i kretanju, gdje je motor s unutarnjim izgaranjem manje učinkovit.

2) PARALELNI HIBRID

Može se pokretati samo pomoću motora s unutarnjim izgaranjem ili kombinacijom motora s unutarnjim izgaranjem i elektromotora. U usporedbi sa serijskim hibridom, učinkovitiji je pri većim brzinama i jeftiniji je jer može raditi na manjim kapacitetima.

3) POWER-SPLIT HIBRID

(ili serijsko-paralelni hibrid) mogu se prebacivati između serije i paralelnog načina rada kada je to potrebno, čime se kombiniraju prednosti oba. To znači da se može napajati samo pomoću električnog motora, samo pomoću motora s unutarnjim izgaranjem ili kombinacijom tih dvaju.

Podjela vozila prema tipu vozila u odnosu na izvor njihove energije, potrošnje i emisije ispušnih plinova

Podjela vozila prema tipu vozila u odnosu na izvor njihove energije, potrošnje i emisije ispušnih plinova

Izvor: Promo fotografije / Autor: Škoda

Druga metoda klasificira hibridna električna vozila prema njihovom stupnju hibridizacije, kao što su mikro (Micro hybrid) , blagi (Mild hybrid), potpuni (Full hybrid) i plug-in hibridi.

A) MIKRO HIBRID

Sve što se nalazi pored mikro-hibridnog vozila osim običnog vozila s unutarnjim izgaranjem je njegov start-stop sustav i regeneracija energije kočenja. Mikro hibrid koristi ovu obnovljenu energiju za punjenje baterije, što rezultira malim smanjenjem potrošnje goriva i nižim emisijama CO2. Ovo može zvučati kao da navodimo očigledno, ali prije pet do deset godina mikro hibridi su bili velika tema razgovora širom svijeta.

B) BLAGI HIBRID

Opremljen je električnim motorom, ali koristi motor s unutarnjim izgaranjem za pogon kotača tijekom svakog putovanja. Uloga elektromotora je jednostavno pomoći motoru s unutarnjim izgaranjem, na primjer, pri pokretanju ili ubrzavanju. Drugim riječima, blagi hibrid je u skladu s paralelnim hibridom prema prvoj metodi klasifikacije. Postoji blagi hibrid koji smanjuje potrošnju automobila ili povećava dinamičnost već snažnog automobila.

C) POTPUNI HIBRID

Može se voziti isključivo na električni pogon, jedini ograničavajući čimbenik je kapacitet baterije (u tom pogledu on je vrlo sličan hibridima podijeljenim po snazi prema prvoj metodi klasifikacije).

D) PLUG-IN HIBRID

Razlika između punog hibrida i plug-in hibrida (koji se može smatrati punim hibridom verzije 2.0) je u tome što se u punom hibridu baterija puni samo pri kočenju ili kod motora s unutarnjim izgaranjem, dok plug-in hibrid (PHEV) se također može puniti iz utičnice ili punjenja. Na primjer, nadolazeći moddel Škoda Superb PHEV, koji će imati svoju javnu premijeru 2019. godine, spada u ovu kategoriju.

U sljedećoj tablici su navedene prednosti i nedostaci plug-in hibridnih vozila

Prednosti i nedostaci plug-in hibridnih vozila

Prednosti i nedostaci plug-in hibridnih vozila

Izvor: Promo fotografije / Autor: Škoda

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!