ASTRONOMIJA

Teleskop Hubble uspješno je zabilježio čarobni ples dviju galaksija

13.03.2018 u 07:12

Nakon 28 godina vjerne službe, teleskop Hubble zabilježio je prekrasni nebeski fenomen koji, prema NASA-i diktira galaktičku sudbinu čitavog svemira

Europsko-američki teleskop Hubble u niskoj je orbiti već 28 godina, a zahvaljujući redovitom servisiranju i nadogradnjama još dan danas nam ne prestaje slati predivne slike. Prije svega nekoliko dana ESA (Europska svemirska agencija) je objavila sliku dvije ogromne galaksije koje se susreću na udaljenosti od oko 350 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje. Na njoj možemo vidjeti sva središta galaksija koje se polako spajaju te jedna prema drugoj šalju oblake vrelih plinova i zvijezde u sredini stadija formiranja.

Prema objavi na blogu ESA, gornja galaksija ima neobično duge plimne valove, 'raširene trake plina, prašine i zvijezda'. Dijelovi koji izgledaju plavičasto su 'zvjezdane jaslice' koje se nalaze u stadiju stvaranja novih zvijezda. Proces spajanja između dva kozmička sustava trajat će nekoliko milijuna godina.

Izvor: Društvene mreže / Autor: ESA

Kozmički fenomeni

Slika koju gledate snimljena je još 2008., no ovo je njezina unaprijeđena verzija koja koristi naprednu kameru za analize 'Advanced Camera for Surveys' ili skraćeno ACS, kao i kameru širokog vidnog polja 'Wide Field Camera 3' (WFC3). Agencija piše da je ovaj događaj prvi put zabilježen prije 52 godine kao dio njihovih nastojanja da obrate pažnju na neobične galaktičke fenomene.

Isječak iz bloga ESA

Arp 256 prvi put je zabilježio Harlton Arp u 1966. kao jednu od 338 galaksija prisutnih u Atlasu neobičnih galaksija. Cilj ovog kataloga je snimiti primjere čudnih i predivnih struktura pronađenih u susjednim galaksijama koji služe za sakupljanje slikovnih primjera različitih stadija galaktičke revolucije. Ove galaksije su nešto poput prirodnog eksperimenta na kozmičkoj skali koje smještanjem u arhivu astronomi mogu sagledati i bolje razumijeti fizičke procese koji izobličuju spiralne i elittične galaksije u potpuno nove oblike.

Sva ljepota svemira zabilježena teleskopom Hubble Izvor: Licencirane fotografije / Autor: NASA/Hubble

Takvi susreti su neizrecivo moćni događaji koji mijenjaju galaktički teren svemira. Prema izvještaju Space.com, oni predstravljaju uobičajenu pojavu u ovom stadiju evolucije svemira. Naša galaksija će se, primjerice, sa Andromedom susresti za četiri milijarde godina. Iako stranica naglašava da masivne udaljenosti između zvjezdanih tijela poput sunca imaju malu šansu da se sudare, Sunčev sustav mogao bi biti povučen u rub novonastajuće galaksije ili čak biti potpuno izbačen. Također nije pretjerano dobro provoditi vrijeme u područjnima svemira u blizini supermasivnih crnih rupa koje se susreću tijekom ovakvih galaktičkih događaja.