yellow dot

Splitski startup želi olakšati život ugostiteljima: Doznali smo što se kuha

11.02.2024 u 08:38

Bionic
Reading

Projekt pomalo atipičan za domaću startup scenu kombinira hardver i softver kako bi ponudio pametna rješenja koja bi mogla olakšati život ugostiteljima, hotelijerima i maloprodaji

Na natječaju Idea Knockout, održanom početkom listopada 2023. godine, splitski startup Yellow Dot, koji razvija različite proizvode za uslužne djelatnosti (nadzor skladišta, praćenje popunjenosti objekata), osvojio je treće mjesto.

Zahvaljujući inkubatoru Spinit i Sveučilištu u Splitu, svoje su rješenje namijenjeno ugostiteljima i trgovcima imali prilike predstaviti tijekom sajma Consumer Electronics Show (CES) u Las Vegasu te su privukli pozornost velikog broja posjetitelja i poslovnih ljudi.

Među njima su, primjerice, bili predstavnici japanskog Suntory Holdinga, jednog od najvećih svjetskih distributera pića.

Tijekom sajma primili su, rekao je tportalu Karlo Đuderija, tehnički direktor Yellow Dota, značajan broj prednarudžbi. 'Odlazak na CES bio je koristan jer je pružio priliku ne samo za predstavljanje proizvoda široj publici, već i za stjecanje vrijednih povratnih informacija raznih investitora i korporacija. Pokazalo se da postoji snažan interes tržišta za naša rješenja.

Pozitivne reakcije na proizvode su potvrdile da smo na pravom putu. Prepoznati su potencijal i značenje rješenja za problematiku koja je prisutna u industriji duže vrijeme. To nam je dalo dodatnu motivaciju i potvrdu da smo usmjerili svoje napore u pravom smjeru', naglasio je Đuderija.

Čime se to bave u Yellow Dotu?

U pitanju je projekt pomalo atipičan za domaću startup scenu.

Yellow Dot, naime, izrađuje hardverska i softverska rješenja za maloprodaju te hotele, restorane i kafiće (skraćeno HoReCa). Glavni proizvodi su im RF Pulse, Fluidic i Sophie.

RF Pulse koristi tehnologiju RFID, postavljenu ispod etikete proizvoda, za praćenje i sljedivost proizvoda s tekućinama, kao i za poboljšanje učinkovitosti radne snage, sigurnosti, točnosti inventara, transparentnosti i održivosti. Ovaj sustav trenutno je u procesu patentnog zahtjeva.

Primjena tehnologije RFID na proizvodima s tekućinama omogućava kontinuirano praćenje tijekom cijelog životnog ciklusa - od proizvodnje preko pakiranja do paletiranja - a RFID oznake pružaju podatke o svakoj fazi procesa. Tijekom transporta, bilo da je riječ o putu do distributivnog centra, bilo do maloprodaje, RFID omogućava praćenje i osigurava integritet proizvoda.

U maloprodaji tehnologija RFID bilježi aktivnosti potrošača, pružajući vrijedne uvide u njihovo ponašanje i efikasnost lanca opskrbe, a kad proizvod dođe do kraja svog životnog vijeka, olakšava proces recikliranja. Zahvaljujući vidljivosti koju pruža RFID, moguće je, tvrde iz splitskog startupa, učinkovito upravljati proizvodima na kraju njihovog životnog ciklusa, smanjujući otpad i pridonoseći održivosti.

Povrat investicije od jedan do tri dana?

'Tehnologija RFID u ovom kontekstu ne samo da poboljšava upravljanje lancem opskrbe i korisničko iskustvo, već i doprinosi održivosti kroz bolju vidljivost i upravljanje proizvodima u svim fazama njihovog postojanja', tvrdi Đuderija.

AI Pourer Fluidic, kako mu glasi puni naziv, sveobuhvatni je digitalni dozer temeljen na umjetnoj inteligenciji. Riječ je o pristupačnom i za korištenje jednostavnom uređaju koji bi trebao olakšati istakanje tekućina uz veću preciznost. Povrat investicije za ugostitelje bio bi jedan do tri dana, procjenjuju u Yellow Dotu.

Cijena tagova sustava RF Pulse, koji se koriste u tehnologiji RFID, kreće se od 0,025 do 0,055 eura po tagu. Oni su dizajnirani za diskretnu instalaciju na bocama, iza etiketa s opisom proizvoda.

Izračun povrata investicije u sektoru HoReCa uključuje parametre različitih gubitaka i neefikasnosti operacija, poput neovlaštenog korištenja, loše kontrole zaliha, gubitka pića, otpada i održavanja te gubitaka potrošača uslijed loše usluge zbog nepridržavanja normativa.

Prema Đuderijinim riječima, njihov sustav sve navedeno direktno anulira, što bi trebalo donijeti uštede optimizacijom poslovanja.

Sustav će biti dostupan kroz model mjesečnog najma opreme, čija će cijena na temelju prosječne veličine objekta unutar sektora HoReCa biti 198 eura.

Procjena o tako brzom povratu investicije zvuči prilično ambiciozno, pa bismo rado vidjeli kako će to doista funkcionirati u stvarnosti.

Pomoć pri izradi koktela

Sustav je opremljen integriranom tehnologijom bežične komunikacije niske potrošnje, što omogućuje primanje i obradu naredbi za vrstu i količinu.

Ta tehnologija povećava operativnu autonomiju i omogućuje komunikaciju s operaterima putem LED indikatora te prepoznaje pokret doziranja kroz integriranu tehnologiju inercijskih senzora.

Fluidic potom šalje telemetrijske podatke: status baterije, dozirane količine, vrstu i količinu pića, kao i poruke o greškama ili pokušajima korištenja izvan uputa. Za postizanje što veće razine preciznosti uređaj automatski određuje vrijeme doziranja na temelju gustoće pića. Njegov softver u Yellow Dotu stalno nadograđuju kako bi se postigla što bolja optimizacija.

Osim bolje efikasnosti doziranja, trebao bi značajno olakšati izradu koktela. Nakon što se naruči koktel i unese u POS sustav, automatski aktivira svjetla na bocama koje su potrebne za izradu.

'Ova funkcija pomaže barmenima u brzom odabiru pravih pića, bez potrebe za pamćenjem specifičnih mješavina ili količina, čime olakšava i ubrzava proces izrade koktela te zadržava ujednačenu kvalitetu', tvrdi Đuderija.

Sophie je softver koji se integrira s prethodno opisanim proizvodima kako bi prikupljao i obrađivao podatke, što je potom moguće upotrijebiti za optimizaciju poslovanja.

Koristeći tehnologiju strojnog učenja, analizira podatke o potrošnji, vremenskim uvjetima, dobu dana, godišnjem dobu, događanjima, pa temeljem prikupljenih podataka i informacija obavlja mjerenje tržišta u stvarnom vremenu.

Tako dobivene podatke i informacije također je moguće upotrijebiti za optimizaciju poslovanja i smanjenje gubitaka.

Milijun eura ulaganja u razvoj

Ideju za projekt dobili su nakon što su uočili prekinut lanac sljedivosti od proizvodnje do održivosti u dijelu koji se odnosi na potrošača. Kao rješenje su vidjeli poslovnu inteligenciju u stvarnom vremenu, uz točnost inventara i prevenciju gubitka.

'Želimo omogućiti sljedivost u stvarnom vremenu na svim proizvodima s tekućinom u sektorima maloprodaje i HoReCa, kroz izvješće koje omogućuje praćenje aktivnosti u bilo kojem trenutku, uključujući krajnjeg potrošača', istaknuo je Đuderija.

U razvoj proizvoda uložili su nešto manje od pet godina, s time da je Sophie još u fazi dovršavanja i trebala bi biti puštena u komercijalnu primjenu u prvoj polovini 2025. godine.

Na razvoju je radilo 13 ljudi te su pokrivali područja kao što su analitika, tehnologije interneta stvari (IoT), e-trgovina, razvoj softvera kao usluge (SaaS) te izvršno vođenje, pravo i marketing. Također, uključeni su bili inženjeri elektronike, softverski, hardverski i upravljački (firmware) razvojni programeri, kao i inženjeri računarstva i energetike. Projekt je financiran vlastitim sredstvima.

'Trenutna investicija u istraživanje i razvoj premašuje milijun eura. U drugoj polovini ove godine počet ćemo komercijalizaciju prvog od naša tri proizvoda, Fluidica', najavio je Đuderija.

Spremni za nove izazove

Tijekom razvoja suočili su se s nizom prepreka. Jedan od najvećih izazova bili su osmišljavanje i implementacija tehnologije koja može precizno pratiti i analizirati složene aspekte sljedivosti proizvoda.

Također, zahtjevnom se pokazala integracija različitih tehnoloških komponenti kako bi nastao koherentan i učinkovit sustav. 'To je uključivalo usklađivanje hardverskih i softverskih elemenata te osiguranje njihove međusobne kompatibilnosti i pouzdanosti', istaknuo je Đuderija.

Sad slijede novi izazovi - privlačenje investitora i uvođenje proizvoda na globalno tržište. Bit će, između ostalog, potrebno prilagoditi proizvode različitim međunarodnim standardima i specifičnim potrebama raznih tržišta, razumjeti i snaći se u raznovrsnim regulatornim okvirima te uspostaviti proizvodnju, distribucijske i logističke mreže.

No u Yellow Dotu su uvjereni da će ih sve uspješno svladati.