CENZURA

Kina od Applea tražila da ukloni dvije LGBTQ aplikacije iz kineskog App Storea

11.11.2025 u 11:03

Bionic
Reading

Apple je potvrdio da je uklonio dvije popularne aplikacije za upoznavanje LGBTQ korisnika - Blued i Finka - iz kineske verzije App Storea, nakon naloga Kineske uprave za kibernetički prostor (Cyberspace Administration of China – CAC), glavnog državnog tijela zaduženog za internetski nadzor i cenzuru

Korisnici su tijekom vikenda primijetili da su aplikacije iznenada nestale iz ponude za kinesko tržište. U priopćenju dostavljenom CNBC-u, Apple je potvrdio da je odluka donesena po nalogu Pekinga, naglasivši da kompanija mora poštovati zakone zemalja u kojima posluje.

'Na temelju naloga kineske Uprave za kibernetički prostor, uklonili smo ove dvije aplikacije samo iz kineske trgovine', navodi Apple, dodajući da su aplikacije već ranije bile nedostupne u nekim drugim zemljama. Prema CNBC-u, 'lite' verzija Blueda i dalje je dostupna za preuzimanje u Kini. Micanje Blueda i Finke posljednji je u nizu primjera kineskog pojačanog nadzora i pritiska na digitalne platforme.

Kina je posljednjih godina znatno postrožila kontrolu nad mobilnim aplikacijama, uključujući zahtjev iz 2023. da se sve aplikacije koje posluju u zemlji registriraju i dobiju službenu dozvolu. Taj je potez rezultirao valom uklanjanja stranih aplikacija s App Storea.

Još ranije, 2022. godine, Apple je uklonio američku aplikaciju Grindr samo nekoliko dana nakon što je CAC započeo novu kampanju protiv sadržaja koji smatra 'neprikladnim' ili 'ilegalnim'. U travnju 2024., po istom nalogu, Apple je uklonio i WhatsApp i Threads iz ponude u Kini, pozivajući se na nacionalnu sigurnost.

Tijekom posljednjih godina u Kini su zatvorene brojne organizacije koje su pružale podršku LGBTQ zajednici, uključujući pekinški LGBT Center, nekada najpoznatije aktivističko središte u zemlji.

Iako je homoseksualnost dekriminalizirana 1997., istospolni brakovi i dalje nisu zakonski priznati, a javne manifestacije LGBTQ zajednice sve su češće pod nadzorom. Kina je drugo najveće Appleovo tržište na svijetu, odmah nakon SAD-a, a tvrtka je u više navrata pokazala spremnost na suradnju s lokalnim vlastima kako bi zadržala prisutnost u zemlji.