Zbog generativne umjetne inteligencije svijet pretraživanja weba radikalno se mijenja. Pogledajte u kojem smjeru kreće dosad nedodirljivi prvak digitalnog pretraživanja
Googleova tražilica radi ozbiljan iskorak prema pretraživanju uz podršku umjetne inteligencije. Više to neće biti dobra stara tražilica kakvu smo poznavali i godinama koristili, ali će dobiti niz novih značajki i mogućnosti koje bi nam mogle olakšati život.
Pogledajmo o čemu se radi.
Što je Googleov AI način rada?
Riječ je o načinu rada koji donosi naprednu generativnu umjetnu inteligenciju u Googleovu tražilicu, ali na napredniji način od postojećih AI Overviews. Pokretan Geminijem, započeo je kao eksperiment Google Labsa. Sad je dostupan svima u Sjedinjenim Državama koji imaju najmanje 18 godina i uključili su povijest pretraživanja weba.
Ako ste izvan SAD-a i želite iskusiti AI način rada prije njegovog globalnog uvođenja, koristite virtualnu privatnu mežu kako biste se spojili na web poslužitelj sa sjedištem u SAD-u. Nakon što to učinite, uočit ćete namjensku karticu AI načina rada u pretraživanju kao prvu stavku s lijeve strane.
Također možete kliknuti sličicu Labs na stranici Google Search kako bi ga uključili. S AI načinom rada više niste ograničeni na kratke, jednostavne upite. Umjesto toga, možete postavljati pitanja pomoću teksta, glasa ili slika.
Vaša pretraživanja mogu biti dublja i kontekstualnija, s dodatnim pitanjima koja vam omogućuju istraživanje tema s većim opsegom koristeći povezane informacije s weba. AI način rada pamti razgovore, pa se možete samo nadovezati na prošli razgovor s novim upitom.
Jedna od najvećih promjena je način prikaza rezultata. Popis poveznica pomiče se udesno u zasebnoj ploči, a glavni odgovor na vaš upit ili pretragu zauzima cijelu stranicu. Kako to već biva s generativnom umjetnom inteligencijom, kvaliteta odgovora u velikoj će mjeri ovisiti o kvaliteti upita.
AI način rada objedinjuje informacije u stvarnom vremenu, kao što su cijene ulaznica, detalji o proizvodu, cijene u stvarnom vremenu (s najnovijim promocijama) i drugo, pa ih predstavlja kao jedinstveni odgovor. Google kaže kako većina podataka dolazi iz njihovog Shopping Grapha, koji ima preko 45 milijardi opisa proizvoda lokalnih tvrtki.
Povijest prošlih upita dodana je na bočnu traku kako biste mogli nastaviti gdje ste stali. Ovo je posebno korisno za tekuće projekte poput planiranja putovanja ili istraživanja velike kupnje. Kako bi imali pristup prethodnim razgovorima, morate imati uključen Gemini Apps Activity.
Po čemu se AI način rada razlikuje od Perplexityja, ChatGPT-a, Geminija i AI Overviews?
Perplexity i ChatGPT
Oba AI chatbota mogu pružiti konverzacijske odgovore, a LLM-ovi (veliki jezični modeli) koji stoje iza njih mogu obraditi širok raspon tema.
Perplexity se fokusira na web pretraživanja u stvarnom vremenu i pruža brze, izvorne odgovore. ChatGPT se ističe u generiranju kreativnog sadržaja i vođenju dugih razgovora, ali se također može udubiti u teme u stvarnom vremenu.
Međutim, nijedan nije izravno ugrađen u najveću svjetsku tražilicu, niti imaju isti pristup Googleovim podacima u stvarnom vremenu ili bazama podataka o kupnji i lokalnim tvrtkama.
Gemini
Googleov model umjetne inteligencije pokreće sve njegove alate koji ju koriste, uključujući AI način rada. Dizajniran je za širok raspon zadataka, od stvaranja sadržaja do generiranja koda. Također je dio Googleovog paketa premium alata.
AI način rada koristi Gemini ispod haube, ali iskustvo je posebno prilagođeno za istovremeno pretraživanje i istraživanje informacija, a ne samo za čavrljanje ili generiranje teksta.
AI Overviews
Ako ste vidjeli sažetke generirane umjetnom inteligencijom na vrhu Googleovog pretraživanja, već znate ponešto o tome kako AI funkcionira u Googleu.
Međutim, pojavljuju se samo kada Google misli da su relevantni. Obično su kratki i generički.
AI način rada je puno interaktivniji i detaljniji. Svaki put daje odgovore generirane umjetnom inteligencijom, omogućuje postavljanje dodatnih pitanja, kao i vizualno predstavljanje informacija.
Što AI način rada znači za budućnost Googleovog pretraživanja?
AI način rada znak je kamo ide pretraživanje weba. Umjesto ključnih riječi i beskrajnog klikanja pitanja možete postavljati prirodnim jezikom, dobiti odgovore koji objedinjuju sve što vam treba, pa čak i komunicirati s tim odgovorima kako biste dublje istražili ili promijenili smjer.
Možete prenijeti slike i postaviti pitanja kako bi dobili personalizirane i ažurne rezultate. Moguće je kako su to prvi koraci agentske umjetne inteligencije, koja će izvršavati zadatke za vas izravno sa stranice za pretraživanje.
Promjena je složenija za izdavače i web. U Googleu tvrde kako do sada nisu primijetili veliki pad prometa na vanjskim stranicama, ali nema sumnje kako je promet značajno pao za većinu web stranica.
To u značajnoj mjeri ima veze s alatima umjetne inteligencije i porastom društvenog pretraživanja. AI način rada može pomoći u otkrivanju informacija koje bi inače ostale zakopane, posebno za složena ili nišna pitanja.
Google još razvija AI način rada, dodajući nove značajke i proširujući pristup. Oznaku 'eksperimentalno' trebali biste shvatiti ozbiljno i izbjegavati tretirati njegove odgovore kao nepobitnu istinu, piše Make Use Of.