TOPLINSKI OTOCI

Znate li zašto su vrućine u centrima gradova gore nego drugdje?

21.07.2015 u 11:30

Bionic
Reading

Proteklih dana na termometrima u središtima gradova diljem Hrvatske mogli ste primijetiti semafore koji nerijetko ispisuju temperaturne vrijednosti iznad 40 stupnjeva. Vremenska prognoza, međutim, navodi da su maksimalne dnevne temperature oko 35. Uzrok ovoj razlici jest učinak toplinskih otoka

Toplinski otoci nastaju zbog upijanja sunčeve energije u zgradama i asfaltiranim površinama te zbog dodatne topline proizvedene industrijom, prometom, grijanjem i hlađenjem. Također, u gradu nedostaju vegetacija i vodene površine koje bi uravnoteživale temperaturu zraka. Serija toplinskih valova iz 2003. prouzrokovala je u 12 zemalja Zapadne Europe smrt 80 tisuća ljudi, kažu stručnjaci.

Znanstvenici su otkrili tzv. učinak toplinskih otoka još 1800. godine kad su uočili da su, posebice ljeti, gradovi topliji od okolnih ruralnih sredina. Asfalt, beton i drugi materijali apsorbiraju više sunčevog zračenja tijekom dana. Noću se veći dio apsorbirane topline otpušta u zrak, čime se stvara sloj topline koja okružuje grad, a može biti čak od 1 do 3 °C topliji od temperature okolnih ruralnih područja.

Kako se svijet bori protiv toplinskih otoka?

Što je grad veći, toplinski otok je prošireniji. Isto tako, ako je grad vrlo kompaktan i bez vegetacije, toplinski otok je izraženiji. Veliki gradovi, na primjer Pariz, London ili Tokio, imaju i po nekoliko stupnjeva više temperature od okolice, s tendencijom porasta zbog širenja gradova, tumači za Hinu Maja Žuvela-Aloise, ekologinja u Središnjem institutu za meteorologiju i geodinamiku u Beču.

Gradovi koji su uočili opasnosti od toplinskih otoka imaju na raspolaganju kratkoročne i dugoročne mjere adaptacije kako bi ublažili njihove nepovoljne posljedice, kaže Žuvela-Aloise.

Kratkoročne mjere se poduzimaju kad se pojavi ekstremni toplinski val i tada je potrebno izdati adekvatna upozorenja javnosti i odgovornim službama koje mogu organizirati pomoć, npr. medicinskom osoblju. Isto tako moguće je preusmjeravati ljudske aktivnosti u večernje i jutarnje sate, poticati adekvatnu prehranu, izolaciju stanova ili osigurati slobodnu opskrbu vodom na mjestima u gradu, kaže ona.

Dugoročna rješenja treba pak tražiti u pametnom planiranju gradova, kojima bi se izbjegle ili smanjile opasnosti od ekstremnih utjecaja. Riječ je o planskom podizanju zelenih i vodenih površina, izgradnja takozvane zelene i plave infrastrukture pod kojom se podrazumijevaju ne samo novi parkovi, već i zeleni krovovi, fasade, iskorištavanje naplavnih površina za opskrbu vodom i navodnjavanje, kaže Maja Žuvela-Aloise.

Adaptacija gradova na klimatske promjene je u začetku i vjerojatno će trajati dugi niz godina. U Beču se npr. radi na osmišljavanju 'Zelene mreže', odnosno u planu je izgradnja povezanih zelenih površina i koridora kako bi se omogućilo kretanje pješaka i biciklista za vrijeme najvećih vrućina. Broj stanovnika koji koriste automobile u Beču između 1993. i 2012. smanjio s 40 na 27 posto. Desetina stanovnika više koristi javni prijevoz, dok tri posto više stanovnika koriste bicikle, što je pozitivan pomak, zaključuje Maja Žuvela-Aloise.


U Hrvatskoj se još ne bave toplinskim otocima

Hrvatski gradovi u tom pogledu nisu još napravili bitan pomak. Hina je uputila upit upravama četiri velika grada – Zagrebu, Rijeci, Osijeku i Splitu – te dobila odgovore da oni nemaju empirijskih istraživanja o toplinskim otocima u svojim urbanim središtima, kao ni o odnosu smrtnosti građana i visokih temperatura.

Također, odgovorili su da nemaju kratkoročne ni dugoročne planove za ublažavanje negativnih utjecaja toplinskih valova. Gradovi se pravdaju nepostojanjem zakonske regulative - Strategije prilagodbe klimatskim promjenama i pripadajućih podzakonskih akata.

Grad Rijeka prepoznao je navedeni problem, te je Generalni urbanističkim planom predvidio podizanje parka Delta u središtu grada, čime će se smanjiti efekt toplinskog otoka u centru i u isto vrijeme pružiti građanima utočište za vrijeme ljetnih žega, kaže se u odgovoru iz Rijeke.
Također, na Građevinskom fakultetu Sveučilišta u Rijeci pokrenut je istraživački projekt o materijalima koji se koriste u cestogradnji s kako bi se prošli onih koji u najmanje promoviraju efekte toplinskih otoka, rečeno je.

Iz Grada Zagreba još je odgovoreno da njihov Gradski ured za energetiku zaštitu okoliša i održivi razvoj ima Plan prilagodbe klimatskim promjenama u kome su navedene i mjere za ublažavanja efekta urbanog toplinskog otoka. No prema stručnim krugovima, to je tek skica za pripreme budućih odluka.

Ublažavanju problema urbanih toplinskih otoka treba, naše je mišljenje, pristupiti što prije, kaže voditeljica Službe za klimatološka istraživanja i primijenjenu klimatologiju Državnog hidrometeorološkog zavoda Ksenija Zaninović

Fiziološki osjećaj okoline počiva temperaturi i vlažnost zraka, strujanju zraka, zračenjima predmeta, primjesama u zraku, itd, i oni se kod pojave toplinskih otoka spajaju i izazivaju pritiske na ljudsko zdravlje. Temperatura se mjeri u hladu meteorološke kućice i kada termometar u njoj pokaže 35 stupnjeva, na ulici temperatura može narasti i na 40 stupnjeva, što uz druge negativne učinke može imati znatan utjecaj na zdravlje ljudi, zaključuje biometeorologinja.

Kolika je opasnost od toplinskog vala po gradovima?

U svakoj regiji opasnosti od toplinskog vala su različite jer su ljudi naviknuti na klimu u svome području. U DHMZ-u su analizirali statističke podatake za 26 godina i utvrdili da umjerena opasnost za Osijek nastupa kada maksimalna dnevna temperatura dosegne 35,2 stupnja, velika pri 36,7, a vrlo velika opasnost na 38,8 stupnjeva. Umjerena opasnost za Zagreb nastupa kod 33,7 stupnjeva, velika čim temperatura prijeđe 35, a vrlo velika iznad 37. U Splitu umjerena opasnost nastupa na 33,9, velika čim prijeđe 35, a vrlo velika kod 36,7 Celzijevih stupnjeva.