zanimljivo otkriće

[VIDEO] Masivna oluja na Jupiteru polako se ubrzava, NASA: Da nismo imali Hubble...

28.09.2021 u 12:41

Znanstveni tim je do zaključka došao isključivo analizom dugoročnog promatranja nevremena koje, premda je iznimno jako, traje predugo da bismo promjene uspjeli prepoznati jednostavnim pogledom kroz teleskop

Prema najnovijoj NASA-inoj objavi, čini se da se vrijeme na Jupiteru polako pogoršava. Premda u okolini plinovitog diva nemamo zrakoplove koji bi poput onih na Zemlji mogli prepoznati olujno nevrijeme, uz pomoć Hubblea smo prepoznali promjene kod 'linije' koja se proteže planetarnim ekvatorom i koja obuhvaća masivnu oluju Crvenu pjegu.

Znanstvenici koji su analizirali Jupiterove oluje zaključili su da je brzina vjetra na samom rubu oluje između 2009. i 2020. porasla za 8 posto te premašuje 643 km/h. Usporedbe radi, olujni vjetrovi u samom središtu Crvene pjege kreću se puno sporije. Kako bi dobili ideju o koliko velikoj oluji ovdje pričamo, recimo da je sama pjega veća od cijelog našeg planeta.

Izvor: Društvene mreže / Autor: NASA

Za ovakva mjerenja zemaljski znanstvenici koriste svemirski teleskop Hubble koji jedini, bar do dolaska teleskopa James Webb, snimiti Jupiterove oljune vjetrove iz tolike udaljenosti i u takvom detalju.

Promjene vremena na plinovitom divu se, doduše, odvijaju puno sporije nego na Zemlji - za ubrzanje od 2.5 km/h oluji je trebala cijela zemaljska godina. 'Da nismo imali Hubble, ovako malu promjenu brzine vjetra nikad ne bismo mogli prepoznati' komentirala je NASA-ina znanstvenica Amy Simon.

Znanstvenici su otkrili da se prosječna brzina vjetra u Crvenoj pjegi povećala tijekom prošlih deset godina - i to zahvaljujući većoj brzini vanjskih rubova pjege, no kao i kod svega u prirodi, iza ovog ubrzanja postoji neki uzrok. U slučaju masivne oluje na Jupiteru, odgovor se možda nalazi ispod gustih oblaka - u području koje Hubble ne može vidjeti.

ČUDA svemira

[FOTO] Fascinantni Saturn: Provjerite kakve tajne krije drugi najveći planet našeg sustava

Astronomi već godinama prate ovog 'kralja' oluja - Crvena pjega svoju je boju dobila zahvaljujući uzdizanju tvari iz dubine planeta. Kao i na Jupiteru, oluje bijesne i drugim planetima našeg sustava te znanstvenicima pružaju uvid u fiziku koja iza njih stoji - primjerice, oluja na Neptunu traje nekoliko godina tijekom kojih putuje površinom planeta i onda - nestaje. Nešto slično se događa i na Jupiteru, samo što traje puno, puno dulje.

Ono što smo uspjeli naučiti je više o sustavu koji, kako na Jupiteru, tako i kod nas na Zemlji, pomaže olujama da zadrže energiju i samim time traju dulje.