Tehnološki napredak donio nam je nevjerojatne mogućnosti. U samo nekoliko desetljeća svijet se digitalizirao, komunikacija postala trenutačna, a uređaji pametniji od nas samih. No, uz sve koristi koje donosi tehnologija, postoji i njezina tamna strana – elektronički otpad, danas najbrže rastuća kategorija otpada na svijetu.
U taj se otpad ubrajaju i pametni telefoni, računala, tableti, routeri i brojni drugi uređaji koje svakodnevno koristimo, a potom odlažemo u ladice. Prema istraživanju Europske komisije, samo u Europi se trenutačno ne koristi oko 700 milijuna mobitela, što znači gotovo dva po stanovniku. Hrvatska, iako manja, nije iznimka – u našim ladicama nalazi se čak pet milijuna mobitela koji čekaju i koji najčešće s čuvanjem postaju sve više neupotrebljivi.
Izazov napretka: kako biti moderan, a odgovoran
Odricanje od tehnologije nije opcija, ali pitanje je kako je koristiti na održiv način. U Hrvatskom Telekomu ističu da su upravo to nastojali pomiriti – omogućiti korisnicima pristup najnovijim tehnologijama, ali na odgovoran i održiv način.
– Željeli smo ponuditi najbolje uređaje i usluge, ali uz brigu o okolišu, zato smo razvili nove cirkularne modele poslovanja koji produžuju vijek trajanja uređaja i smanjuju količinu EE otpada – poručuje Katarina Brinar, voditeljica grupe za održivo upravljanje. Iako Hrvatski Telekom ne proizvodi uređaje, njihova uloga na tržištu – kao vodećeg telekom operatora – donosi veliku odgovornost. Svaki uređaj koji se plasira na tržište uz uslugu, potencijalno može postati otpad, pa je važno omogućiti korisnicima jednostavan i smislen način da ga vrate u optjecaj.
Novi život starih mobitela
Prvi model koji je Hrvatski Telekom razvio bio je „Donesi i uštedi“, pokrenut s ciljem da se „isprazne ladice“. Građani su mogli jednostavno donijeti stare uređaje u T-centre i tako ih propisno zbrinuti. Nakon toga uveden je i „Zamijeni i uštedi“ model – korisnik donosi svoj stari uređaj, a Hrvatski Telekom će vam za procijenjeni iznos umanjiti cijenu novog mobitela ili isplatiti novac na račun.
Takvi modeli ne samo da smanjuju količinu otpada, nego i potiču promjenu ponašanja – umjesto da stari uređaji skupljaju prašinu, oni se recikliraju ili obnavljaju.
Cirkularni modeli poslovanja Hrvatskog Telekoma
- Donesi i uštedi - Take Back
U bilo koji T-Centar možeš donijeti bilo koju vrstu elektroničkog otpada – od starih mobitela do punjača i rutera. Uređaj možeš predati uz bonus ili bez njega, a zauzvrat pomažeš smanjiti količinu EE otpada i vraćaš vrijedne sirovine u optjecaj. - Zamijeni i uštedi - Trade In
Predaj svoj stari mobitel, HT će vam za procijenjeni iznos umanjiti cijenu novog mobitela ili isplatiti novac na račun. Jednostavan način da uštediš, dok tvoj stari uređaj dobiva novi život kroz recikliranje ili obnovu. - Manje plati pa zamijeni - Forward Trade In
Uz ovaj model plaćaš manju mjesečnu ratu, a nakon 24 mjeseca odlučuješ hoćeš li uređaj vratiti i uzeti novi, ili ga zadržati uz otkup s 25. ratom. Fleksibilno rješenje koje omogućuje da uvijek imaš novi uređaj – bez stvaranja otpada. - Stari vrati, novi plati manje - Double Trade
Kombinira prednosti modela Forward Trade In i Trade In. Predaj stari uređaj, uzmi novi po povoljnijim uvjetima i smanji količinu EE otpada. - DaaS – najam uređaja za poslovne korisnike
Device as a Service model omogućuje tvrtkama da uređaje unajmljuju umjesto da ih kupuju. Time se smanjuju troškovi, olakšava upravljanje flotom uređaja i produžuje vijek trajanja mobilne opreme.
Samo u 2024. godini, zahvaljujući modelu „Zamijeni i uštedi“ i obnovi uređaja, spriječeno je oko 180 tona CO₂ emisija – jer jedan obnovljeni smartphone umjesto novog u prosjeku uštedi oko 50 kilograma CO₂e.
Kad edukacija postane ključ promjene
No, problem nije samo u otpadu, nego i u neinformiranosti. Prema istraživanju, 13 posto građana u Hrvatskoj ne zna gdje bi propisno zbrinulo elektronički otpad. Upravo taj podatak bio je poticaj Hrvatskom Telekomu da 2023. pokrene program „Poziv koji ne propuštaš“ – platformu za edukaciju, osvještavanje i promicanje održivih navika.
Kroz tu platformu Hrvatski Telekom poziva građane da „ne propuste poziv“ – onaj koji se ne odnosi na telefon, nego na odgovornost prema okolišu i budućim generacijama.
Rezultati su impresivni: od travnja 2023., kad je pokrenuta krovna platforma „Poziv koji ne propuštaš“, prikupljeno je i zbrinuto više od 90 tisuća elektroničkih uređaja, od čega više od 70 tisuća mobitela i tableta. U samo devet mjeseci 2023. godine prikupljeno je više nego 2021. i 2022. zajedno.
Istraživanje otkrilo navike građana:
Otpad ne razvrstavamo, a mnogi ne znaju ni gdje ga predati
Istraživanje Hrvatskog Telekoma u suradnji s agencijom Improve otkrilo je zanimljive, ali i zabrinjavajuće podatke:
- 40 posto građana koji redovito razvrstavaju otpad ne zbrinjavaju elektroničku opremu.
- 13 posto ispitanika ne zna gdje bi propisno zbrinilo stare uređaje.
- Jedan od deset stari mobitel jednostavno baca u smeće.
- Polovica ispitanika ne zna da se oko 80 posto dijelova mobitela može reciklirati.
- Ipak, ohrabrujuće je da je 62 posto ispitanika spremno kupiti rabljeni uređaj, a mnogi bi čak platili više za ekološki održiv proizvod.
Razlozi zbog kojih građani zadržavaju stare mobitele su praktični, ali i emocionalni – čuvaju ih „za svaki slučaj“, žele ih pokloniti članovima obitelji ili se boje gubitka podataka. No upravo takvo ponašanje dovodi do nagomilavanja otpada koji bi mogao biti ponovno iskorišten.
– Kao lider na telekomunikacijskom tržištu, imamo priliku i obvezu mijenjati stvari nabolje. Svojim inicijativama želimo uključiti što više ljudi i potaknuti ih da zajedno učinimo nešto dobro – poručuje Katarina Brinar, voditeljica grupe za održivo upravljanje.
Poziv na koji vrijedi odgovoriti
Elektronički otpad možda se stvara brže nego ikad, ali svaka mala promjena može imati velik učinak. Predati stari mobitel, produžiti vijek uređaja, odabrati obnovljeni umjesto novog – sve su to konkretni koraci prema čišćem i odgovornijem svijetu.
Riječ je, zapravo, o pozivu koji ne smijemo propustiti – ako želimo i u budućnosti uživati u prirodi kakvu danas imamo.
Prilog je napravljen u produkciji Tnative tima tportala u skladu s najvišim profesionalnim standardima u suradnji s Hrvatskim Telekomom.