POGLED U BEZDAN

Prizor od kojeg ćete se osjećati sićušnima: James Webb snimio je čaroban sjaj tisuća udaljenih galaksija

16.12.2022 u 08:48

Na kozmičkoj panorami koja pokriva samo djelić našeg neba jasno se vidi blistav sjaj i obris hrpe blistavih diskova - i da, radi se o galaksijama

Najnovija slika snimljena teleskopom James Webb otkriva tisuće galaksija zbijenih u sićušan kutak neba. Na slici ih možete vidjeti kao udaljene spirale i točkice koje izbliza mogu biti puno veće od našeg Mliječnog puta, piše Cnet.

'Prekrasna slika u boji bez presedana prikazuje detalje i dubinu svemira punog galaksija koje sežu do najveće udaljenosti. Velik broj njih je, piše Cnet, već snimio Hubble ili neki od velikih teleskopa na Zemlji, a među njima se daju prepoznati i neke zvijezde iz naše galaksije' piše u službenoj objavi NASA-e. Zvijezde na slici su objekti iz kojih izbijaju svjetlosni šiljci.

Svemirski teleskop James Webb zajednički je projekt NASA-e, ESA-e i Kanadske svemirske agencije, a ovo je puna slika koju su podijelili.

Snimljeni dio neba nosi naziv sjevrnim polom ekliptike. Webb je iskoristio svoju kameru NIRCam (skraćeno od Near-Infrared Camera, odnosno kamera za snimanje dijela spektra u blizini infracrvene), dok su znanstvenici složili pogled dodavanjem podataka iz ultraljubičastog spektra i spektra vidljivog svjetla snimljenih putem teleskopa Hubble. Slika je dio znanstvenog rada objavljenog u časopisu Astronomical Journal.

Pogled dolazi zahvaljujući projektu Pearls, odnosno Prime Extragalactic Areas for Reionization and Lensing Science (glavna izvangalaktička područja za znanost o reionizaciji i lećama). Cilj programa je proučiti načine na koje galaksije nastaju i rastu. Pearls tim je, tim rečeno, oduševljen slikom. 'Vidim tokove, repove, ljuske i aureole zvijezda u njihovim rubovima, ostatke njihovih sastavnih dijelova' rekao je istražni znanstvenik Rolf Jansen sa Državnog sveučilišta Arizone.

Očaravajući pogled u svemir sniman teleskopima James Webb i Chandra Izvor: Licencirane fotografije / Autor: NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team

Možda ste čuli za poznate Hubbleove snimke dubokog polja ispunjene brojnim galaksijama, no Webbova najnovija snimka zove se snimka širokog polja srednje dubine. 'Srednja dubina' referira na najslabije vidljive objekte na slici koji su milijardu puta slabija nego što možemo zapaziti golim okom, dok 'široko polje' objašnjava sveukupno područje koje će program pokriti, što je oko jedna dvanaestina punog Mjeseca'.