POROĐAJNE MUKE

Pitali smo ravnatelje kako zapravo funkcionira škola na daljinu: 'Nemamo problema osim tehničkih, kad se svi u osam sati ujutro istovremeno uključe u sustav koji još nije dotjeran...'

18.03.2020 u 18:37

Bionic
Reading

U jeku vijesti o hakerskim napadima i nemogućnosti spajanja na sustav, raspitali smo se kod ravnatelja hrvatskih osnovnih i srednjih škola kako su se pripremili za provođenje nastave u školi na daljinu. Evo što su nam rekli...

Snašli smo se bolje od većih i bogatijih država EU, a naš program gleda se od Rima do Dublina, pohvalila je u srijedu ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak treći dan nastave na daljinu. Navodno sve ide po planu, potrebna je, kaže, samo malo veća disciplina.

Srce i CARNET rade sve što je u njihovoj moći da bi sustav ostao stabilan. Svi materijali, ako nisu dostupni u online sustavu ionako se mogu pogledati na stranicama Ministarstva, Škole za život, HRT-a i YouTubeu. Škole su, tvrdi se, između 90 do 100 posto u provedbi nastave, a aktivno je 43.200 učionica i zbornica na tri različite platforme.

No problema dakako ima i nisu svi uvijek vezani uz navodne hakerske napade koje istražuje policija. Kakva je uopće situacija na terenu, imaju li svi pristup Školi na daljinu, kako funkcionira sustav i kako se prilagođavaju čestim prekidima veza, pitali smo ravnatelje hrvatskih osnovnih i srednih škola.

'Učenike, profesore i virtualnu zbornicu objedinili smo u Microsoft Teamsu. Naši timovi su razredi, naše nastavničko vijeće, administracija...', objašnjava Jane Sclaunich, ravnateljica Prve riječke hrvatske gimnazije. Svaki razred i svaki predmet imaju svoje kanale putem kojih im se dodjeljuju zadaci.

'Sustav je dobar, ima interaktivnu podršku i omogućuje videokonferencije u realnom vremenu', kaže Sclaunich. 'Važno je da učenici imaju socijalni kontakt pa makar i preko računala.'

U ovoj riječkoj školi sustav funkcionira dobro. Nisu zasad imali prekide komunikacije, tek male poteškoće s mikrofonima i kamerama.

'Kao administrator imam uvid u sve nastavne grupe. Vidim sve što rade i imam bolji pregled nego prije, a nadzirem školu od 500 ljudi', kaže Sclaunich. 'Skinula sam i aplikaciju na mobitel, ali sam morala ugasiti notifikacije.'

Istu aplikaciju na mobitele dakako mogu skinuti i učenici i ući u sustav. I tako, dok ujutro imaju nastavu u realnom vremenu, popodne na SPTV-u prate dodatne programe iz matematike, likovnog, razne video klipove...

S Microsoftovim Teamsima su u nastavu od kuće krenuli i u Srednjoj školi Zvane Črnje u Rovinju, kaže ravnateljica Ingrid Sau.

'Krenuli smo s Teamsima jer smo već godinu dana imali iskustva s tim sustavom. Neki su nam preporučivali Google Classroom, ali ga isprva nismo koristili jer se nije mogao povezati s portalom skola.hr. Otkako je i to omogućeno, koristimo Google Classroom.'

Pošto sustav jedan dan radi, drugi ne, a imali su i problema s korištenjem službenog portala skola.hr, snalaze i na druge načine pa komuniciraju putem Vibera i WhatsAppa.

'Škola ima 300 učenika i s njima se radi po razredima', kaže ravnateljica Sau. 'Ako uspiju, uključe se u nastavu, a ako im slučajno ne uspije, dobiju zadatke putem maila.'

Ravnateljica je primijetila i neke promjene u radu i ponašanju učenika. Naime, kaže, oni koji inače šute, posljednjih dana uključeniji su u nastavu i postavljaju više pitanja.

'Bili smo svjesni da se moramo digitalizirati, ali sad smo primorani na to. U ovoj ružnoj situaciji barem je to dobro. Isplatio se uloženi trud', zaključuje Sau.

'Imamo čistu situaciju; svi učenici imaju računala i inetrnetsku vezu, samo je jedna učenica imala pokvareno računalo pa smo uskočili s tabletom', otkriva Bibijana Šlogar, ravnateljica Gimnazije Antuna Gustava Matoša iz Zaboka.

'Kao škola odlučili smo se za sustav Loomen koji, između ostalih, već koristimo u nastavi. Povremeno ima problema u pristupu školskim servisima koji su očekivano pod iznimnim pritiskom, ali ti se problemi otklanjaju iz sata u sat. Važno je naglasiti da za sve probleme koji se eventualno pojave imamo rezervnu opciju i da nema prekida komunikacije', kaže Šlogar.

'Mi smo od danas odlučili ići prema svom školskom rasporedu. Nastavnici su posebno motivirani prenijeti znanje na načine koji su im dostupni, a alata za izradu sata na daljinu, vjerujte, ima bezbroj i već vidim da nastavnici iznalaze raznorazna rješenja kako bi nastava učenicima bila čim zanimljivija i izravnija', kaže ravnateljica. 'Komunikaciju s učenicima imamo, već vraćaju i prve riješene zadaće i mogu iz povratnih informacija koje imam reći da sve funkcionira prema planu. Važno je u ovo vrijeme sačuvati prisebnost i strpljivost, imati samodiscipline i zrelosti u pristupanju radu i sve ćemo uspješno odraditi.

I Osnovna škola Stjepana Radića iz Brestovca Orehovičkog koristi platformu Microsoft Teams, ali su dobro pripremili za slučaj nevolje pa za komunikaciju koriste niz alternativnih kanala, od Vibera i WhatsAppa, preko videokonferencija putem Zooma, do vlastitog internetskog radija Srce Zagorja.

'Zanimljiva je ta upornost da se uspije. Za nas je to bilo pitanje ponosa i časti', kaže ravnatelj Zdenko Kobeščak.

'Na Teamsu sve počinje i završava kad se stabilizira no koristimo i sve duge načine tako da nikad nitko ne postane bez kontakta', objašnjava Kobeščak. Na internetskom radiju škole koji radi svakodnevno, od 0 do 24, svaki sat emitiraju se vijesti koje čitaju učenici, a tu se stavljaju i materijali Škole na daljinu.

Iako su upute bile da se ne koriste video konferencije kako ne bi došlo do zagušenja prometa, u Brestovcu Orehovičkom iznašli su model i pronašli funkcionalan program koji koristi malo ljudi i uvijek je protočan.

'Našli smo model da učenici vide učiteljice i sve funkcionira', kaže Kobeščak . U školi se na veliko služe i Viberom koji je omogućio videokonferencije 20 korisnika putem kojih se svi problemi rješavaju odmah, u realnom vremenu.

S virtualnom nastavom nemaju problema ni u OŠ Turnić jer se ionako već dvije godine nalaze u programu eksperimentalne škole.

'Educirani smo za virtualnu nastavu i nemamo problema osim tehničkih, kad se svi u osam sati ujutro istovremeno uključe u sustav koji još nije dotjeran', kaže ravnateljica Ljiljana Kulaš Jutrović. 'No i da sve padne, uvijek nam ostaje alternativa: postavljanje digitalnih materijala na internetsku stranicu škole. Nije online, ali učenici imaju pristup materijalima.'

I u Turniću koriste Microsoft Teams; oformljeni su razredi, a zadaci s konkretnim uputama stavljaju se predvečer, kad popusti gužva. A kad puknu sve veze, i oni koriste Viber za komunikaciju između profesora i učenika.

'Uigrani smo i nema problema', kaže ravnateljica koja smatra da treba pomagati onima koji nisu vični digitalnim alatima. 'Dajmo šansu svima. Inteligencija je snalaženje u novim situacijama.'

'Nastava funkcionira, a problema ima', kaže Tatjana Bandera Mrakovčić, ravnateljica OŠ Nikola Tesla iz Rijeke. Za nju su ti problemi očekivani i predvidljivi, zbog broja učenika i profesora koji sudjeluju u online nastavi. Jer, koji bi sustav to mogao izdržati bez problema?

'Problema je bilo i prilikom uvođenja e-Dnevnika, i e-Matica, i printanja svjedodžbi. U roku u kojem je napravljena Škola na daljinu, urađeno je jako puno', kaže Bandera Mrakovčić koja misli da ništa ne može zamijeniti nastavu u školi.

'No bitno je djeca imaju osjećaj da moraju raditi. I psihološki je važno da smo zajedno, makar preko računala', kaže ravnateljica osnovne škole s 579 učenika.

Srednja škola Ivanec karakteristična je po tome što koristi vlastiti ICT portal, namijenjen učenicima i profesorima koji mu prilaze putem korisničkog imena i lozinke.

'Većina je od ranije bila upoznata s portalom, a u ponedjeljak smo uspostavili komunikaciju sa svima', kaže Lidija Kozina, ravnateljica škole sa 471 učenikom i 60 nastavnika. Tehničkih problema nisu imali no ona upozorava na nešto drugo:

'Moramo biti oprezni s pristupom da ne opteretimo učenike koji prvi put u životu sve rade na daljinu i sami', kaže Kozina. A što na sve kažu učenici? 'Nemaju izbora, ali kažu da im je ipak draže dolaziti u školu.'