pomicanje granica

NASA ide dalje nego ikad: Što li će otkriti na tajnovitom svemirskom tijelu?

27.12.2018 u 11:43

U američkoj svemirskoj agenciji NASA-i spremaju se za prelet pored Ultime Thule, najdaljeg svemirskog tijela koje je čovječanstvo dosad pokušalo dosegnuti

Kao što smo već pisali, Ultima Thule (2014 MU69) tajanstveni je svemirski objekt veličine planine koji se nalazi iza orbite Plutona. Pored njega bi na Novu godinu trebala proći svemirska letjelica na nuklearni pogon New Horizons.

U NASA-i nisu znali kako Ultima Thule postoji u trenutku kad su lansirali New Horizons prema Plutonu 2006. godine. Nije postojao čak niti pouzdan način kako otkriti to tijelo sve dok astronauti nisu na svemirski teleskop Hubble ugradili poboljšanu kameru.

Ne zna se što možemo čekivati

Taj je teleskop Ultimu Thule prvi put fotografirao u lipnju 2014., otprilike godinu dana prije no što je New Horizons proletio pored Plutona. Sad, na više od 6,4 milijarde kilometara od Zemlje, ta letjelica približava se Ultimi Thule. Znanstvenici ne znaju što točno očekivati od objekta koji je toliko duboko u svemiru.

Virgin Galactic

Pogledajte kako to izgleda kad privatna raketa s ljudskom posadom stigne do ruba svemira i sretno se vrati na Zemlju

New Horizons trenutno putuje područjem Kuiperovog pojasa, u kojem je Sunčeva svjetlost jaka približno koliko i pun Mjesec na Zemlji. To je područje puno smrznutih ostataka građevnog materijala Sunčevog sustava. Ultima Thule jedan je od njih, začetak planeta koji nikad nije skupio dovoljno materijala kako bi se razvio u potpuni planet.

Pretpostavlja se kako udaljenom i ledenom orbitom kruži već milijardama godina te kako nije riječ o planetu koji se deformirao pod utjecajem vlastite mase i tako izbrisao svoju ranu povijest niti ga je Sunce ikad značajno zagrijalo, što bi znanstvenicima moglo pomoći u otkrivanju kako su nastali planeti poput našeg matičnog.

NASA Izvor: Licencirane fotografije / Autor: NASA

U prvim snimkama koje će New Horizons snimiti znanstvenici će posebnu pozornost obratiti na vanjski izgled Ultime Thule, tražeći odgovore na pitanja o tome kako je nastao. Svaki bit tih fotografija kretat će se brzinom svjetlosti u obliku radio valova. Trebat će im oko šest sati kako bi stigli do antena prijamnika na Zemlji.

U potrazi za mjesecima i atmosferom

U lipnju ove godine New Horizons probudio se iz šestomjesečne hibernacije kako bi naciljao putanju prema Ultima Thuli. To nije bilo lako pošto je Ultima Thule oko deset tisuća puta manja od Plutona i od njega udaljena 1,7 milijardi kilometara.

sve je moguće

Vječno topla kava, tableta koja vam javlja da je popijena... ovo su najluđi izumi u 2018.

Nakon niza provjera u listopadu su upaljeni motori sonde kako bi se počela približavati tajnovitom objektu. Tijekom ovog tjedna ustanovljeno je kako nema očitih mjeseca i drugih objekata na putanji, pa je new Horizons zadržao određenu mu putanju.

Prelet bi trebao početi kasno na Staru godinu. New Horizons trebao bi početi snimati na stotine fotografija u unaprijed određenoj sekvenci. Osim Ultime, New Horizons također će kamerama i instrumentima prikupljati i druge podatke, ne bi li dobili potvrdu ima li mjesece, prstenove, možda čak i atmosferu.

Najbliže će mu se - na oko 3.500 kilometara - približiti oko 11 ujutro na prvi dan Nove godine. Snimat će ga i na odlasku, brzinom od 56,3 tisuće kilometara na sat. Prve fotografije trebale bi biti objavljene 2. siječnja.

NASA-in pogled na polarnu svjetlost Izvor: Licencirane fotografije / Autor: NASA

Ne očekujte puno od njih jer će biti male. Na detaljnije fotografije više razlučivosti morat ćemo pričekati nekoliko mjeseci. Prva od njih trebala bi pristići tek u veljači.

Prijenos uživo možete pratiti na YouTubeu 1. siječnja 2019. od oko 15:30 po našem vremenu. Prvi signal s New Horizonsa trebao bi stići oko 16 sati, piše Business Insider.