U novoj AI ekonomiji, čak ni uspjeh ne spašava radna mjesta: Xbox otpušta tisuće usprkos rastu prihoda
U novoj ekonomiji koju pokreće umjetna inteligencija, nijedan posao više nije siguran, čak ni u profitabilnim odjelima tehnoloških divova. Microsoftov gejmingu posvećen Xbox odjel savršen je primjer. Iako mu je prihod u posljednjem kvartalu porastao za 8 posto u odnosu na prethodnu godinu, postao je epicentar najvećeg vala otkaza u Microsoftu od 2023. godine. Kompanija je u srijedu podijelila otkaze 9.000 svojih djelatnika, a dio njih je radio i na igrama.
U internoj poruci zaposlenicima, koju je dobio i Gizmodo, šef gejming odjela Phil Spencer majstorski koristi korporativni jezik kako bi istovremeno objavio masovna otpuštanja i tvrdio da je poslovanje u boljoj formi nego ikada.
'Svjestan sam da ove promjene dolaze u trenutku kada imamo više igrača, više igara i više sati igranja nego ikad prije,' napisao je Spencer. 'Naša platforma, hardver i planovi za igre nikada nisu izgledali snažnije.'
Ipak, u istoj rečenici potvrđuje da će tisuće radnih mjesta biti ugašeno, a aktivnosti u određenim segmentima poslovanja smanjene ili ukinute. U odvojenoj poruci, šef Xbox Game Studiosa Matt Booty konkretizirao je posljedice: ambiciozni, dugo očekivani naslovi poput Perfect Dark i Everwild su otkazani, a studio The Initiative, jedan od Microsoftovih najistaknutijih projekata, bit će potpuno zatvoren.
Microsoft otpušta 9.000 ljudi jer im posao ide odlično?
Ono što memorandumi ne kažu, ključno je za razumijevanje pozadine, a to je advent umjetne inteligencije. Korporativne fraze poput 'agilnosti', 'učinkovitosti' i 'uklanjanja slojeva menadžmenta' samo su dimna zavjesa za strateški zaokret prema modelu razvoja igara koji zahtijeva manje ljudi. Ova otpuštanja prva su velika žrtva nove Microsoftove AI doktrine.
'Današnji uspjeh temelji se na teškim odlukama koje smo donosili prije,' napisao je Spencer. 'Sada moramo donositi odluke koje će osigurati uspjeh u godinama koje dolaze.' Na pitanje o očitoj kontradikciji između hvalospjeva poslovnim rezultatima i masovnih otkaza, glasnogovornik Microsofta je, piše izvor, odbio komentirati.
Microsoft nije izravno rekao da AI zamjenjuje radnike u gaming odjelu, ali kontekst i tajming poruka jasno ukazuju na to. Tvrtka agresivno uvodi generativnu umjetnu inteligenciju u sve svoje proizvode od Officea i Azurea do GitHub Copilota i alata za razvoj igara.
CEO Satya Nadella već je izjavio kako AI sada piše čak 20 do 30 posto Microsoftovog koda, što više nije puka automatizacija. U razvoju igara AI alati već mogu generirati pozadinske slike i teksture, pisati i lokalizirati dijaloge, dizajnirati nivoe, testirati igre i pomagati u vođenju projekata.
U teoriji, to bi trebalo ubrzati razvoj i učiniti timove učinkovitijima. U praksi, to znači da se zadaci koje su nekad obavljali čitavi timovi sada svode na nekoliko ljudi i nekoliko moćnih AI modela. U toj novoj paradigmi veliki timovi postaju 'višak', dok se 'teške odluke' koje Spencer spominje svode pohlepu - maksimalni profit uz maksimalno smanjenje broja zaposlenih.
Kreativnost zamijenjena učinkom
Xbox je jednostavno najvidljiviji testni slučaj ove nove filozofije. Godinama su igrači s nestrpljenjem čekali inovativne igre poput Perfect Dark i Everwild koje su zahtijevale stotine umjetnika, dizajnera i inženjera kako bi izgradili potpuno nove svjetove. No takav model sada se smatra neučinkovitim.
U doba AI-ja, jeftinije je i brže imati manji tim koji nadgleda alate koji automatski proizvode sadržaj za poznate i predvidljive franšize.
Kad Spencer kaže 'zaštitit ćemo ono što uspijeva', ne misli na kreativnost, nego na poslovni model - a trenutno je najuspješniji onaj koji obećava najbržu automatizaciju i najveće profitne marže, čak i ako to znači tisuće otkaza i smrt velikih originalnih ideja.
Manje ljudi, više igara?
Microsoft tvrdi da trenutno u razvoju ima više od 40 igara i da će jesen 2025. biti iznimno jaka. Ako sve ide po planu, igrači neće primijetiti razliku, igre će se isporučivati, a platforma će rasti.
Međutim, iiza kulisa, ljudi koji su te igre stvarali su premješteni, otpušteni ili zamijenjeni - ponekad vlastitim kodom koji su pomogli trenirati. To je pravo lice 'transformacije' u svijetu videoigara. Ako se Microsoftov današnji uspjeh temelji na 'teškim odlukama', najteža od svih mogla bi biti ova: budućnost gaminga u kojoj svjetove grade algoritmi, a sve manje ljudi ima priliku sudjelovati u njihovoj izgradnji.