globalno zagrijavanje

Google i umjetna inteligencija su na korak do smanjenja stakleničkih plinova

14.08.2023 u 09:20

Bionic
Reading

Tragovi koji ostaju iza zrakoplova jedni su od značajnih izvora globalnog zatopljenja, ali oni su također jedan klimatski problem koji umjetna inteligencija može (relativno) brzo riješiti

Tanki bijeli oblaci koji se često zadržavaju iza zrakoplova, contrails, što je pak skraćenica za kondenzacijske tragove, imaju velik utjecaj na klimu. Odgovorni su za više od trećine plinova koji uzrokuju globalno zatopljenje.

Nova Googleova umjetna inteligencija, koju je proteklih šest mjeseci testirao American Airlines, može reći pilotima kako prilagoditi svoju putanju leta kako bi smanjili tragove tragova za čak 54 posto.

Takvi oblaci nastaju kada zrakoplovi lete na velikim visinama kroz određene dijelove vlažnog zraka, a vodena para i čađa iz ispušnih plinova aviona reagiraju stvarajući kristale leda. Ako su uvjeti dobri, tragovi mogu trajati i do 10 sati, zadržavajući toplinu u atmosferi. I ne, to nisu zloglasni ‘chemtrailsi’, za koje ‘teoretičari’ zavjera tvrde da nas truju, ali su i dalje loši.

Pokušaji da se izbjegne stvaranje tragova iza zrakoplova nisu novi. Posebice ih žele izbjeći vojni zrakoplovi kako ih neprijatelji ne bi mogli pratiti. ‘Vrijeme na nebu je notorno netočno, posebno za relativnu vlažnost, samo zato što nema mnogo senzora na toj visini’, kaže Juliet Rothenberg, koja vodi projektni menadžment za Googleovu inicijativu Climate AI.

Kako bi se uhvatio u koštac s problemom, tim je proveo stotine sati označavajući desetke tisuća satelitskih slika tragova, a koji izgledaju vrlo slično prirodnim oblacima cirusima, pa to nije bio lak zadatak. ‘Ubacili smo podatke u modele za otkrivanje slika umjetnom inteligencijom, a zatim ih upotrijebili zajedno s golemim količinama vremenskih podataka i podataka o letu za razvoj najsuvremenijih predviđanja’, navodi Rothenberg. Također su koristili podatke dostupnih izvora tvrtke Breakthrough Energy.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Google

Šestomjesečni test s American Airlinesom pokazao je da male prilagodbe leta, podizanjem ili spuštanjem nekoliko tisuća stopa na određenim lokacijama, mogu napraviti veliku razliku. Piloti redovito rade slične promjene kako bi izbjegli turbulencije. Softver koji se koristi prije i tijekom letova za rješavanje turbulencija mogao bi se lako prilagoditi za dodavanje podataka o tragovima.

‘Naš cilj je zapravo učiniti izbjegavanje kontrailnih tragova sveprisutnim i jednostavnim kao izbjegavanje turbulencije’, kaže Rothenberg. ‘Postoje softverske platforme koje nam omogućuju da to stvarno lako povećamo’, dodala je.

Trenutno većina zračnih prijevoznika ne broji kontraindikacije letova dok proučavaju njihov utjecaj na klimu u svojim planovima za dostizanje što manje emisije štetnih plinova. Ipak, sustav trgovanja emisijama Europske unije uskoro će početi pratiti ovaj dio zrakoplovnog otiska, a zrakoplovne kompanije sada tek počinju uviđati da je to veliki problem. Nakon što Google obavi više testiranja (uključujući noćne letove, kada kontrailne tvari mogu imati veći učinak), planira svoje podatke i alate učiniti besplatno dostupnima kako bi ih svatko mogao koristiti.

Druge promjene također mogu pomoći, uključujući uklanjanje kemikalija iz goriva koje povećavaju vjerojatnost pojavljivanja tragova. Neke mješavine biogoriva također mogu smanjiti tragove, ali promjena putanje leta je jednostavniji korak koji bi se mogao implementirati brže. To je također nešto što zrakoplovni prijevoznici mogu učiniti dok rade na mnogo izazovnijem problemu uklanjanja emisija CO2 iz goriva.

‘To je također jeftin način za rješavanje klimatskih promjena’, kaže Rothenberg, napominjući: ‘Pokazali smo da bi izbjegavanje kontrailnih tragova moglo biti jedno od najisplativijih klimatskih rješenja, ne samo za zrakoplovnu industriju, već i za gospodarstvo kao cjelinu”.

Više o ovom Googleovom projektu možete naći na službenim stranicama.