ZA PUTNIKE I GOSTE

Split se ovog ljeta pripremio za prometni kaos - pripremite se i vi! Donosimo savjete za to kako najlakše stići u centar ili na otoke

03.06.2019 u 14:47

Bionic
Reading

Sedam dana preostalo je do uvođenja nove prometne regulacije u centru Splita, mada datum službeno još uvijek nije fiksiran, a pripremni radovi tek započinju. Nakon gotovo potpuno kišovitog svibnja, što je vrlo neuobičajeno u ovom gradu, u ponedjeljak je napokon zasjalo sunce i to je bio znak Hrvatskim cestama da započnu s radovima, mahom na prometnicama u gradskoj luci. U isto vrijeme dovršavaju se pripreme za početak rada 'mini metroa', jedinog takvog u Hrvatskoj, a sve bi trebalo rezultirati znatno manjim gužvama i prometnim čepovima u središtu grada u špici sezone

Za razliku od prošlog ljeta, kad je nova prometna regulacija uvedena iznenada i bez velikih priprema te nije polučila značajan uspjeh, ovaj put novi režim pripreman je punih šest mjeseci i u suradnji sa svim nadležnim institucijama, od Hrvatskih cesta i Lučke uprave, preko policije i hitnih službi, do gradskih komunalnih tvrtki.

Split će i ove godine u srpnju i kolovozu bez sumnje biti prometno prenapregnut, čekat će se u kolonama za ukrcaj na trajekte prema otocima, no barem bi po projekcijama trebale biti izbjegnute blokade na nizu drugih gradskih križanja, uključujući ono kod nekoliko kilometara udaljene bolnice na Firulama.

Kako je za tportal izjavio dogradonačelnik Nino Vela, tijekom ovog tjedna trebala bi biti dovršena rekonstrukcija iznimno bitne Hercegovačke ulice u sjevernom dijelu grada, neposredno uz budući glavni željeznički kolodvor i polaznu stanicu metroa, a istodobno će u gradskoj luci biti obavljeni pripremni radovi za izmjenu prometnih tokova, uređena nova stajališta javnog prijevoza, usklađeni semafori i definirani pješački tokovi. Pojednostavljeno rečeno, kompletan promet u centru grada postaje jednosmjeran, a snažan naglasak pokušava se staviti na javni prijevoz.

Kako se, dakle, ovog ljeta snaći u centru Splita? Tportal donosi nekoliko praktičnih savjeta za putnike i goste.

Ako automobilom idete prema otocima…

...koristit ćete, kao i dosad, Poljičku cestu i Zvonimirovu ulicu, glavne prilaze luci. No Zvonimirova će u potpunosti biti jednosmjerna i prema trajektima će se slijevati dvije trake, koje će se dolaskom u luku širiti na čak četiri. Krajnja lijeva služit će kao neometani prolaz kroz luku, dok će se iz preostalih izdvajati automobili za Brač, Šoltu, Hvar, Vis, Korčulu i Lastovo te međunarodni promet prema Italiji.

Dodatna novost jest da će se formirati 'zeleni val' i da promet više neće usporavati neusklađeni pješački prijelazi. Stručna je procjena da će ovakva regulacija povećati protočnost za otprilike 250 posto, što znači da bi dolazak do trajekta trebao biti poprilično olakšan. Na povratku s otoka i izlasku iz Splita pak očekuju se nešto veći problemi zbog malog kapaciteta gradskih prometnica i činjenice da će se sva vozila slijevati prema uskom mostu na Bačvicama. Tu će trebati nešto više strpljenja.

Ako pak dolazite avionom…

Najpopularniji oblik prijevoza s aerodroma su autobusi tvrtke Pleso prijevoz, a i ovdje postoji novost: oni će se na putu prema centru grada zaustavljati u predgrađu Kopilica. Ondje će se, pretpostavlja se, iskrcavati dio putnika koji ne žele u centar grada, no u vrijeme najvećih gužvi to rješenje moglo bi biti korisno i za druge.

  • +11
Prometni kolaps ljetos u Splitu Izvor: Cropix / Autor: Ivo Ravlic / CROPIX

Naime, svakih 16 do 20 minute iz Kopilice će kroz željeznički tunel do centra grada prometovati dvije kompozicije vlakova, famozni 'mini metro'. Ako čujete vijesti o nesnosnim gužvama u Splitu, brže i jednostavnije rješenje bit će iskrcati se ondje i ukrcati se u vlak. Njegovo vrijeme vožnje je tek četiri minute, a cijena karte 11 kuna. Ona će idućih sat vremena vrijediti i za prijevoz gradskim autobusima.

Od ovog mjeseca uvedena je i posebna katamaranska linija od zračne luke do Splita te do Brača i Hvara, pa tako i mogućnost da se potpuno izbjegne putovanje cestom i do destinacije stigne morskim putem. Cijena putovanja od aerodroma do gradske luke iznosi stotinjak kuna.

  • +16
Karamaranska linija Split - aerodrom Izvor: Cropix / Autor: dk

Ako se truckate autobusom…

Ovisi o odluci prijevoznika, no pretpostavlja se da će barem dio njih također ponuditi varijantu izlaska u Kopilici, dok će dio i dalje prometovati prema luci.

A ako ste turist…

…onda je sasvim izvjesno da ćete također završiti u Kopilici, barem ako u Split dolazite organiziranim prijevozom. Naime, gradska vlast od idućeg tjedna drastično poskupljuje iskrcavanje na Rivi, s 50 na 800 kuna, dok će cijena cjelodnevnog parkiranja u predgrađu biti samo 120 kuna. Turistički autobusi putnike će ostavljati pred ulaskom u metro i potom se udaljavati na organizirano veliko parkiralište.

  • +8
Splitski 'mini metro' Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Licencirane fotografije

Ukoliko ste u vlastitom aranžmanu automobilom, nešto je kompliciranije: u Kopilici zasad nema velikog kapaciteta parkirališta, a nisu se stigla urediti ni dva manja parkinga s oko 120 mjesta. Navodno će se to pokušati učiniti tijekom ljeta. Svejedno, pokušajte izbjeći centar, a i 'žutu zonu' koju se dosad koristilo kao prečac. Policija je, naime, najavila stroge kontrole i kažnjavanje vozača koji se nađu u zoni ograničenog prometa.

Kako se onda snalaziti gradom?

Gradske vlasti osim metroa od Kopilice do centra, koji će tek dogodine dobiti dodatnu stanicu na pola puta, preporučuju javni prijevoz. Uz Rivu i kroz gradsku luku jednosmjerno će voziti nekoliko desetaka novih linija, a kapacitet gradskih autobusa na ovim rutama je utrostručen, s 15 na 45 tisuća mjesta. Napokon se uvode i dnevne (25 kuna) te trodnevne karte (75 kuna).

Tu je uvijek i taksi: po neslužbenim procjenama u Splitu se preko ljeta nalazi najmanje pet tisuća vozila desetaka različitih tvrtki. Liberalizacijom su djelomično smanjene cijene, no velike su oscilacije, pogotovo s tvrtkama koje posluju isključivo preko internetskih platformi, a i neki njihovi vozači očigledno se ne snalaze po gradu. Zlatno pravilo za taksi u Splitu jest: ne zaustavljajte ga na ulici i ne ulazite u njega na stajalištu, nego naručujte preko telefona ili aplikacije. 'Klasični' Radio taksi Split, čije su cijene fiksne, ovako je znatno jeftiniji.

Kakvo će stanje biti nakon špice turističke sezone?

Nova prometna regulacija, za razliku od prošlogodišnje, nema privremeni karakter, što znači da će prometnice u središtu grada ostati jednosmjerne i nakon ljeta. Mini metro će, po planovima, prometovati negdje do rujna ili listopada.

Drugim riječima, i ova godina proteći će u nekoj vrsti improvizacije u čekanju na ozbiljne zahvate na splitskoj prometnoj mreži, obećane na prošlogodišnjoj sjednici Vlade u ovom gradu. Po procjenama, grad će u 2019. godini zabilježiti gotovo tri milijuna turističkih noćenja, a pored toga više od tri milijuna putnika u zračnoj te dvostruko više u trajektnoj luci. U Splitsko-dalmatinskoj županiji ostvaruje se oko 20 posto kompletnog hrvatskog turizma.

  • +8
Klasična gužva na ulasku u Split Izvor: Cropix / Autor: Duje Klaric / CROPIX