prilika za zaradu ili...?

Zagovornici kriptoimovine uvjereni su da je ona budućnost gejminga. Kako to izgleda u stvarnosti?

01.06.2022 u 18:08

Bionic
Reading

Za velike tvrtke i investicijske fondove blockchain i NFT-ovi u igrama prilika su za zaradu. Za obične ljude - vjerojatno tek još jedan način na koji će ostati bez svog novca

Videoigre u sve većoj mjeri koriste blockchain, digitalne kriptovalute, NFT-ove i druge oblike digitalne imovine. Nove igre već dolaze s tom unaprijed ugrađenom podrškom, a starije se ubrzano prilagođavaju tome.

U listopadu prošle godine kriptoigre su činile više od pola aktivnosti na blockchainu tijekom tog tromjesečja. No u isto vrijeme počeli su se pojavljivati sve glasniji zahtjevi za regulacijom kriptotržišta.

Zagovornici kriptoimovine uvjereni su da ona predstavlja budućnost igranja, a proizvođači prihvaćaju Web3, navodno novo izdanje interneta podignuto na tehnologiji blockchaina.

Što bi se od svega toga moglo ostvariti? Pogledajmo.

Kako videoigre koriste blockchain?

Početak kriptoigara poklapa se otprilike s usponom digitalne valute ethereum 2015. godine. Pojavila se kao platforma za izgradnju i smještanje decentraliziranih aplikacija (aplikacija koje mogu funkcionirati na blockchainu, umjesto na jednoj centraliziranoj računalnoj mreži), kao i omogućavanje vlasništva nad digitalnom imovinom u tim aplikacijama.

Videoigre već dulje vrijeme imaju sofisticirane virtualne ekonomije. Primjerice, World of Warcraft i EVE Online - igre koje podržavaju kupoprodaju digitalne imovine za virtualne valute - postale su popularne za testiranje novih značajki ethereuma.

Obećanje o očuvanju vrijednosti

Uobičajen model kakav koriste kriptoigre podrazumijeva dvije vrste kriptotokena.

Jedan je token za upravljanje, a igračima daje pravo glasa pri upravljanju igrom, ponekad i dio ostvarenih prihoda.

Drugi je token za korištenje i služi za obavljanje određenih aktivnosti u igri. Digitalna imovina u igri (poput, primjerice, mača ili karte za razmjenu) može doći u obliku nepromjenjivog tokena (non-fungible token, NFT), pri čemu je svaki takav token jedinstven.

NFT-ove i tokene za upravljanje obično se koristi kao spekulativnu imovinu koju je moguće kupiti i prodati u kripto ili NFT mjenjačnicama. Ali dvojbeno je imaju li oni bilo kakvu temeljnu vrijednost.

Mnogi među njima izrazito su hiroviti i nepredvidljivi kad je kretanje cijena u pitanju, često i potpuno bezvrijedni.

Pa ipak, zagovornici kriptoigranja nastoje ih prodati kao budućnost tog segmenta igara. Primjerice, tvrde da će s vremenom steći vrijednost prikupljanjem imovine za koju je moguće dobiti tradicionalni novac.

Nemali broj tih zagovornika time zapravo navija za pretvaranje igranja u posao, umjesto zabave, opuštanja i drugih razloga. Za njih igra postaje potraga za vrijednim tokenima i proširenje na tržište koje nikad ne spava te koje igrače stalno nagoni na potragu za zaradom.

Očekivano, radikalno nametanje isključivo tržišnih načela u segmentu u kojem smo se dosad zabavljali i opuštali odbojno je velikom broju igrača te zbog toga odustaju od kriptoigara i kriptoimovine općenito.

Na pojedinim platformama za distribuciju igara, kao što je primjerice Phantazma, razvojni programeri ostavljaju određenu količinu kriptovaluta kao depozit kako bi njihova igra bila dostupna korisnicima platforme.

No teško je vidjeti po čemu se to točno razlikuje od postojećeg modela, u kojem vlasnici platformi ubiru fiksnu naknadu. Ustvari, zbog stalnih promjena tečaja kriptovaluta tokeni su problematični kao depoziti.

Pojedini zagovornici Weba3, poput primjerice Grega Isenberga, vjeruju da igre s blockchainom mogu omogućiti podjelu prihoda s tvorcima dodatnih sadržaja za igre.

Blockchain bi mogao poslužiti za pouzdano bilježenje doprinosa pojedinih igrača, što bi stvorilo temelj za isplatu naknade.

Sam koncept igranja kako bi se zaradilo (play to earn, P2E) uvelike podsjeća na obećanja koja su nudili Uber i slični predvodnici ekonomije dijeljenja.

Ali također donosi slične mogućnosti zlorabe i iskorištavanja. Uključujući piramidalni model, u kojem svi osim najboljih igrača zarađuju iznose ispod minimalnih plaća.

Prihvaćanje je već počelo, ali...

Prošle godine francuski div Ubisoft pokrenuo je platformu Quartz. S druge strane Valve i ostali veliki distributeri i dalje se nećkaju, no u Epic Gamesu prihvatili su to, ali uz stroga ograničenja.

Brojni nezavisni izdavači tvrde da su blockchain i NFT-ovi prijevara.

Nedavni slom kriptotržišta doveo je do gubitka vrijednosti većine tokena povezanih uz kriptoigre. Ali to nije obeshrabrilo ulagače.

Naime za velike tvrtke i investicijske fondove to je prilika za zaradu. Za obične ljude vjerojatno tek još jedan način na koji će ostati bez svog novca, piše Next Web.