NON-FUNGIBLE TOKENS

Najveća tajna NFT-a: Zašto ih glazbenici obožavaju, a gejmeri strastveno izbjegavaju?

  • Autor: Damir Rukavina
  • Zadnja izmjena 13.02.2022 20:48
  • Objavljeno 13.02.2022 u 20:48
tportal

Izvor: Profimedia / Autor: Iryna Khabliuk / Alamy / Alamy / Profimedia

'Non-fungible tokens' ili NFT-ovi doživljavaju uspjeh u svijetu glazbe dok se industrija videoigara susreće sa strastvenim otporom potrošača. Da bismo razumjeli polarizirani stav javnosti prema ovom fenomenu blockchain tehnologije, najbolje je baciti pogled prema potrošačima - gejmerima i ljubiteljima glazbe

Ako pratite internetske trendove, vjerojatno ćete se susresti s dva polarizirana stava oko NFT-ova ili non-fungible tokena. Da bismo nešto naučili iz otpora koji pružaju gejmeri i entuzijazma koji pokazuju glazbenici i fanovi glazbe, morat ćemo sagledati nekoliko bitnih stvari te, uz malo sreće, na koncu otkriti što ova tehnologija znači za prosječnog čovjeka.

Premda se uvijek možemo primiti dublje analize svake od te dvije skupine te razlike u njihovim brojnim podskupinama, puno je lakše sagledati njihovu generalnu reakciju na sve vezano uz blockchain.

NFT u gejmingu i glazbi

Gejmeri, osim onih koji igraju igre u kojima se zarađuju kriptovalute poput Axie Infinityja, u pravilu prikazuju prezir prema kriptotehnologijama u svojoj zajednici. Jedan od najčešćih scenarija prošlih mjeseci onaj je da neki proizvođač najavi integraciju neke vrste NFT-a u svoje igre i tjedan, dva kasnije odustane jer izazove bijes kupaca, odnosno gejmera. Najnoviji primjer je, recimo, EA, čiji je direktor Andrew Wilson prije tri mjeseca izjavio da su NFT-ovi i blockchain gejming 'budućnost industrije'. Prošlog tjedna, tijekom objave o prihodima, zaokrenuo je retoriku za 180 stupnjeva i spomenuo da EA 'ne inzistira na kriptoprojektima'.

Wilsonovi su komentari stigli relativno kratko nakon što je Team17 - kompanija odgovorna za franšizu Worms, koja je dosad zaradila 75 milijuna dolara - napustio planove za NFT-ove pod imenom MetaWorms. Nakon što su fanovi pobjesnjeli kompanija nije imala izbora.

tportal

Izvor: Profimedia / Autor: Omar Marques/SOPA Images / Shutterstock Editorial / Profimedia

'Slušali smo naše partnere, članove tima i gejming zajednicu, kao i zabrinutost koju su izrazili. Odlučili smo ipak odustati od ulaska u svemir NFT-a', pisalo je u službenoj izjavi.

Scenariji poput ovih postali su dio svakodnevice.

Ako mislite da prezir prema pohlepi proizvođača igara obuhvaća samo kompanije kao što su EA, Activision i Riot, prevarili ste se. Troy Baker, jedan od najomiljenijih glasovnih glumaca u gejmingu, nije uspio progurati svoj projekt NFT-a. Najavio je partnerstvo s nečim pod imenom VoiceVerse, startupom koji radi 'glasovne NFT-ove' koji sadrže 'jedinstvenu mapu zvuka generiranu umjetnom inteligencijom'. Baker je, očekujući lavinu uvreda na Twitteru, napisao: 'Možete mrziti ili stvarati - koji je vaš izbor?' Fanovi su, izgleda, izabrali ovo prvo te su nakon 13.000 bijesnih tvitova natjerali Bakera da napusti projekt.

Ključ (ne)popularnosti

Ako prokopamo društvene mreže, naići ćemo na nekoliko načelnih tema. Jedna od njih je ona da se gejmeri i developeri nalaze u konstantnoj borbi oko monetizacije videoigara - igrači po tradiciji žele jednom platiti igru i zauvijek je igrati dok proizvođači iz petnih žila nastoje smisliti načine da iz jednog proizvoda izmuzu što više novca. Ovo eksperimentiranje uključuje 'ekskluzivne sadržaje', pretplate, mikrotransakcije i nasumične nagrade u lootboxevima. Svi dosadašnji takvi pokušaji su, bez izuzetka, naišli na negativne reakcije.

Jedan od razloga za to što gejmeri ne vole ovakve stvari činjenica je da one ni na koji način ne doprinose zabavi, već čine igre skupljima. Nakon što je UbiSoft najavio da će integrirati NFT u Ghost Recon Breakpoint, jednu od njihovih online pucačina, gejmeri su opet poludjeli. Ideja o NFT-ovima kao predmetima koji se skupljaju u igrama, digitalnoj kozmetici poput specijalnih jakni, šešira ili boja oružja jedna je stvar, no realno - nije teško zamisliti da proizvođač u nekom trenu počne braniti pristup određenim 'premijskim' dijelovima igre samo zato što kupac nema određeni NFT.

Pridružimo li ovo uobičajenoj plejadi zabrinutosti oko kriptotehnologija (zagađenje, prijevare itd.), puno je jasnije zašto gejmeri ne vole kriptotehnologiju - njima je to sila koja će izobličiti gejming industriju u nešto manje pristupačno i definitivno manje zabavno.

To nas dovodi do svijeta glazbe, u kojem je reakcija na kriptotehnologiju bila puno blaža - čak do neke mjere nepostojeća. Najpopularniji R&B pjevač John Legend - koji na Spotifyu ima 21 milijun slušatelja mjesečno, 13,8 milijuna pratitelja na Twitteru i novu platformu za NFT - potpisao je ugovor s Chrisom Linom, voditeljem tajvanske usluge za digitalnu glazbu pod imenom KKBOX, kao i suosnivačima Twitcha Kevinom Linom i Mattom Chengom kako bi pokrenuo investicijsku firmu Cherubic Ventures. Platforma pod imenom OurSong dozvoljava glazbenicima monetizaciju rada putem NFT-a, a oni u ovom slučaju služe kao digitalni certifikati autentičnosti.

Legend će u kompaniji voditi odjel za privlačenje i angažman nadolazećih umjetnika i njihovih obožavatelja. Do danas nije objavio nijedan tvit o platformi, no spomenuo je drugi projekt vezan za NFT, a reakcije su bile pozitivne. Neki ljudi najavili su da će ga prestati pratiti dok su drugi napisali da su NFT-ovi lijepa stvar.

Drugi dobar primjer je popularni festival Coachella, čiji je vlasnik AEG najavio dražbu na kojoj će ponuditi deset doživotnih ulaznica kao dio ulaska u polje NFT-a. Neki od Coachellinih NFT-ova mogu se zamijeniti za prave predmete, poput postera i fotoalbuma.

U slučaju glazbene industrije digitalna dobra nude bolje iskustvo u analognom svijetu. Coachella je ulazak u NFT-a na Twitteru objavila prošlog tjedna te se susrela s vrlo umjerenim brojem negativnih reakcija - puno manje nego u slučaju prosječne gejming kompanije. Njihov plan kreće naprijed, a reakcije su u rasponu od entuzijazma do ravnodušnosti.

U čemu je onda razlika između gejming NFT-a i glazbenog NFT-a i što je uzrok različitih reakcija?

Zabava uživo oduvijek je povezana sa sakupljanjem suvenira - bilo u obliku odjevnih predmeta, bilo postera. Velik broj NFT-ova prodaje se s implicitnim obećanjem da predstavljaju investiciju - oni koje nude Legend ili Coachella predstavljaju se kao suveniri.

Koncept suvenira i analognog kolekcionarstva nije stran ni u svijetu gejminga, no on ne dolazi ni blizu onom iz svijeta glazbe, poput majica s koncerata. Gejmerski suveniri, posteri ili figurice, postoje nezavisno o igri (osim u slučaju Nintendovih Amiiboa) te, što je najvažnije, nemaju utjecaj na zabavnost igre.

Glazbeni NFT-ovi mogu se puno bolje predstaviti kao nešto što pomaže umjetnicima. Glazbeni izdavači poznati su po uzimanju velikih udjela od zarade glazbenika, a investicija u NFT koji je direktno povezan s omiljenim izvođačem znači izravnu podršku koju mnogi fanovi jako cijene. Ovo potvrđuju iznimno negativne reakcije na projekt Hit Peace, čija je namjera bila prodavati NFT-ove pjesama bez odobrenja glazbenika.

Proizvođači videoigara su u međuvremenu postali velike profitabilne kompanije čiji je odnos s fanovima u najbolju ruku složen - Verge uspoređuje tu situaciju s pregovorima s otmičarem. U svakom slučaju, nitko tko prodaje gejming NFT-ove ne glumi da je to potez koji daje dobrotvorne priloge razvojnim timovima.

NFT-ovi u glazbenim projektima u cijelosti su opcionalni, a u igrama predstavljaju prepreku u uživanju u zabavi. Zamislite gejmera koji se suočava s budućnošću u kojoj se u igri mora sukobiti s ljudima koji su platili da budu bolji od njega ili imaju drugačije razine pristupa sadržaju igre zahvaljujući NFT-u.

Zašto je ovo važno?

Jedan od razloga koje je Dan Olson spomenuo u svom videu 'The Problem with NFTs' činjenica je da većina kriptoprojekata postoji samo kako bi se ljudi navukli na kupovinu kriptovaluta. NFT-ovi, DAO-i, igre u kojima 'igrate da zaradite' - cijela poanta je navući nekog da kupi ethereum ili neku drugu kriptovalutu, što povisuje njezinu vrijednost i trenutnim vlasnicima omogućuje bolju zaradu.

Izvor: Društvene mreže

Glazbeni NFT-ovi pokazuju znakove praktične primjene - kao ulaznice za festivale, digitalni posteri ili pobuna protiv izdavača. Svijet koji entuzijasti zovu Web 3.0 i dalje je kaotičan zbog brojnih razloga, no postoji nešto što karakterizira fanove, a to je da nam oni govore što žele od blockchaina - kao i stvari koje ne žele.

Pratite nas na društvenim mrežama:

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!