studentski rad

Upoznajte domaće snage koje stoje iza najboljeg trenažnog zrakoplova za američke pilote

  • Autor: Miroslav Wranka
  • Zadnja izmjena 04.11.2018 11:17
  • Objavljeno 04.11.2018 u 11:17
tportal

Izvor: tportal.hr / Autor: Miroslav Wranka

Deset studenata zagrebačkog Fakulteta strojarstva i brodogradnje uspjelo je izboriti pobjedu u kategoriji u kojoj obično dominiraju američka sveučilišta. Evo što su nam rekli o tome

Studenti diplomskog studija zrakoplovstva zagrebačkog Fakulteta strojarstva i brodogradnje ostvarili su izniman, iako na žalost i razmjerno slabo zapažen uspjeh.

Deseteročlani studentski tim je, naime, pobijedio na međunarodnom natjecanju kojeg organizira AIAA (American Institute of Aeronautics and Astronautics) u kategoriji timskih projekata studenata diplomskih studija, kojom inače obično dominiraju studenti američkih sveučilišta. Jedini europski timovi koji su uz naš dosad osvojili ovo natjecanje su sa sveučilišta u Delftu (Nizozemska) i Milanu (Italija).

Pobjedu im je donio projekt trenažnog zrakoplova za letačku obuku pilota FSB TX. Studentski je natječaj oblikovan prema zahtjevima stvarnog natječaja američke vlade vrijednog 9,2 milijarde američkih dolara za kojeg je bilo potrebno projektirati novu generaciju zrakoplova koji će služiti za trenažu generacija budućih pilota na zrakoplovnim sustavima F22 i F35. Na tom su natječaju pobjedu odnijele tvrtke Boeing i Saab.

Ovo je tim koji stoji iza projekta FSB TX

Izvor: FSB TX / Autor: FSB TX

Projekt FSB TX trajao je ukupno osam mjeseci. Podijeljen je bio na ukupno 10 cjelina. Za svaku cjelinu bio je zadužen jedan ili dva studenta. Svi članovi tima su studenti diplomskog studija zrakoplovstva pri FSB-u, sa završenim 10. semestrom i pred obranom diplomskog rada.

Primjenom znanja stečenog na studiju, uz korištenje brojne literature te konzultacije sa stručnjacima iz vojne zrakoplovne industrije, studenti su u okviru konceptualnog projekta zrakoplova osmislili njegove glavne sustave (krilo, trup, podvozje, pogon i drugo) u skladu s ciljevima koje su samostalno odredili te zahtjevima projektnog zadatka i standarda MIL.

Uskladiti tim veliki je izazov

Identifikacijom misije i sličnim zrakoplovima te konstrukcijom i proizvodnjom bavili su se Matea Lišnić i Hrvoje Magdić, procjenu mase preuzeo je Ivan Kovačević, projektiranjem prema zadanim performansama bavili su se Kristijan Ruklić i Vjekoslav Sraga (koji su ujedno obavili i analizu performansi), a dimenzioniranjem krila i repnih površina te procjenom troškova Fran Delić i Antonio Jurišić.

Projektiranje podvozja i određivanjem težišta obavili su Antonio Golub i Ivan Kovačević, analizu stabilnosti i upravljivosti Tibor Gašparac i Antonio Klasnić, dok su na odabiru konfiguracije i CAD modelu radili svi.

Projekt je tekao pod budnom paskom mentora prof. dr. sc. Milana Vrdoljaka i doc. dr. sc. Pere Prebega, koji su studente usmjeravali kako oblikovati proces koji su morali provesti te na kraju izvršili evaluaciju procesa.

'Jedan od najvećih izazova bio je predvidjeti sve potrebne informacije koje će nam u jednom trenutku tijekom rada trebati, a kojih nismo bili svjesni na početku. Kako je često i u stvarnosti, detalji koji su se činili nebitni na početku, pokazali su se presudnima za uspješno izvršavanje zadatka koji smo pred sebe stavili.

Velik izazov bilo je i stalno pronalaziti načine kako uskladiti sve ostale studentske i privatne obveze te se prilagođavati svim poremećajima koji se neminovno događaju tijekom toliko vremena, a kako bi ostvarili plan definiran na samom početku projekta', rekli su tportalu Ivan Kovačević i Vjekoslav Sraga, članovi pobjedničkog tima.

Zarada nije bila cilj

Rad na projektu odvijao se unutar redovnih kolegija diplomskog studija, pa su studenti iz tima FSB TX koristili resurse koji su im dostupni u okviru studija. 'Fakultet nas je dodatno podržao financiranjem jednogodišnje studentske članarine u AIAA organizaciji, kako bi se mogli prijaviti na natječaj', dodao je Kovačević.

Natječajem je definiran projektni zadatak koji je sadržavao definiciju misija koje ovakav zrakoplov mora omogućiti (operacije s kontinuirano visokim faktorom opterećenja, nadopunjavanje goriva u letu, presretanje zrakoplova...) te minimalne zahtjeve za određene performanse i mjere kvalitete zrakoplova (plafon leta, dolet, brzinu krstarenja, faktor opterećenja).

  • +1

FSB TX - trenažni zrakoplov

Izvor: FSB TX / Autor: FSB TX

'Za pobjedu je svakako bilo nužno demonstrirati da zrakoplov zadovoljava sve zahtjeve iz projektnog zadatka, no smatramo da su prevagu donijeli racionalno definirani ciljevi koje smo postavili za svoj zrakoplov u kombinaciji s parametarskim studijama koje su provedene kad je to bilo moguće kako bi utvrdili kakav je utjecaj pojedine odluke na postavljene ciljeve', uvjeren je Sraga.

Odlazak na AIAA SciTech Forum, koji će biti održan iduće godine u San Diegu (SAD), smatraju prilikom za prezentaciju svog rada, fakulteta, Sveučilišta, grada Zagreba i Hrvatske. 'Također, nadamo se kako ćemo tako pridonijeti popularizaciji našeg studija koji u Hrvatskoj nije dovoljno eksponiran', istaknuo je Kovačević.

Nagrađeni projekt, na žalost, ne mogu unovčiti. Bar ne izravno. 'Cilj ovog projekta nije bio zaraditi, nego primijeniti znanja stečena na studiju zrakoplovstva na realnom problemu koji traži poznavanje najnovijih tehnologija te steći iskustvo u timskom radu. Natječaj je od nas zahtijevao izradu i evaluaciju konceptualnog projekta. Naravno, naš cilj je bio i pokazati naše mogućnosti odnosno koliko vrijedimo', zaključio je Sraga.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!