PROBLEMI NAPRETKA

Plaše li autonomna vozila osiguravatelje? Evo što kažu u Hrvatskoj

31.08.2017 u 08:08

Bionic
Reading

Hoće li vozači razumjeti nemale i bitne razlike između poluautonomnih i potpuno autonomnih vozila, kao i kakve posljedice mogu očekivati koriste li jedne ili druge?

Prednost autonomnih vozila, uvjeravaju nas njihovi zagovornici, bit će između ostalog i u tome što mogu spasiti živote tako što će za upravljačem nepouzdana i nepredvidljiva ljudska bića zamijeniti precizna i pametna računala. 

Iako taj argument (još) nije u potpunosti utemeljen u stvarnim dostignućima robotike i umjetne inteligencije, pitanje koje plaši skeptike i užasava zaposlenike u osiguravajućim kućama glasi: kako zaštititi vozače i druge sudionike u prometu u prijelaznom razdoblju?

Naime, kao i svaka tehnologija dosad umjetna inteligencija razvijat će se postupno, nastavljajući graditi na prethodno ostvarenim i potvrđenim rješenjima. Ako je suditi po dosadašnjim iskustvima, zakonska regulativa kaskat će za njenim napretkom još neko vrijeme nakon što ćemo već imati zrele, za tržište spremne tehnologije. 

To znači kako ćemo, ne dogodi li se nešto nepredviđeno, na cestama imati vozila koja nisu u potpunosti autonomna. Pitanje je hoće li vozači moći u dovoljnoj mjeri razumjeti razliku između poluautonomnih i potpuno autonomnih vozila, kao i kakve posljedice mogu očekivati koriste li jedne ili druge.

Jednostavna klasifikacija autonomnih vozila

U britanskim auto osiguravateljskim kućama taj, za njihovu branšu vrlo konkretan i opipljiv problem, nazivaju autonomnom nejasnoćom (autonomous ambiguity).

Veliki proizvođači automobila kao što su Audi, Cadillac, Mercedes-Benz, Tesla i Volvo već nude vozila koja će od vas preuzeti dio zadaća vezanih uz vožnju ili će to uskoro učiniti. 

No, iz Udruge britanskih osiguravatelja (Association of British Insurers) upozorili kako vozači ne razumiju ograničenja i dosege poluautonomnih sustava te vjeruju kako je njihov auto sposoban za više nego što doista jest. Rizik je, jasno, povećan broj prometnih nesreća, moguće i s ljudskim žrtvama.

Iako su polusamostalni sustavi za vožnju malo čudo tehnike, ipak su još vrlo ograničeni i trebaju asistenciju čovjeka za volanom. Još su uvijek u razmjerno ranoj fazi razvoja i, kako nema postavljenih standarda, međusobno se razlikuju pa vozači ne mogu biti posve sigurni što njihov auto može, a što ne. 

Ne pomaže to što proizvođači ne lome baš noge kako bi istaknuli ta ograničenja već se više oslanjaju na marketing prednosti kojim dominiraju riječi 'pametan' ili 'inteligentan'.

Stoga britanski osiguravatelji predlažu jednostavnu klasifikaciju koja bi automobile podijelila u dvije kategorije - one kojima je potrebna ljudska pomoć pri upravljanju i one kojima nije - te pozvala regulatorne agencije diljem svijeta na njeno usvajanje. 

Po toj klasifikaciji autonomni automobili bi bili svi oni koji se mogu snaći u ama baš bilo kojoj situaciji koja se može pojaviti u prometu, uključujući i automatsko sigurno zaustavljanje u slučajevima kad ne može upravljati vozilom, izbjegavanje svakog zamislivog sudara i nastavak funkcioniranja čak i kad dijelovi sustava zakažu.

Malo je onih koji vjeruju kako ćemo taj stupanj autonomnosti imati priliku vidjeti u masovnom izdanju prije nego što prođe još bar desetak godina. Dok se to ne dogodi, sva vozila - ma kako pametna bila - bit će klasificirana kao ona kojima je potrebna pomoć pri vožnji.

Možete li kod nas osigurati poluautonomni auto?

Osim što vozačima moraju jasno predočiti ograničenja vozila koja im prodaju, proizvođači bi pametne aute morali osmišljavati tako da stalno osobu za upravljačem podsjećaju na to kako i dalje vozi auto te kako treba biti u svakom trenutku spremna preuzeti kontrolu, piše Wired.

Kako naši osiguravatelji gledaju na taj problem?  Pitali smo ih kako bi trebala biti regulirana vozila bez vozača (autonomna vozila) kad je osiguranje u pitanju, kako bi trebalo regulirati prijelazno razdoblje do potpuno autonomnih sustava za vožnju te kako rješavaju osiguranje poluautonomnih i autonomnih vozila. U Hrvatskoj uredu za osiguranje nismo dobili odgovor, a domaći osiguravatelji javljaju kako su tlo već počeli pripremati. 

'Podaci iz zemalja u kojima prometuju navedena vozila pokazuju da će prometnih nesreća i dalje biti, a pretpostavlja se da će se, u slučaju vozila bez vozača, industrija auto osiguranja pretvoriti u industriju osiguranja profesionalne odgovornosti proizvođača vozila', poručili su iz Croatia osiguranja. 

Za ova vozila određuje se premija sukladno riziku, utjecaj na učestalost prometnih nesreća i dalje imaju vozač te funkcionalnost vozila to jest preciznost njegove tehnologije.  

Za poluautonomna vozila Croatia osiguranje izdaje policu obveznog osiguranja automobilske odgovornosti, kod kojih utjecaj na rizik imaju vozač i tehnologija vozila, temeljem čega se određuje premija. 

Riječ je o procesu kao i za ostale vrste vozila, u kojem cijena u konačnici ovisi o sposobnosti vozača, ali i o performansama i tehnologiji vozila. 

Drže trendove na oku

U Allianzu su po pitanju poluautonomnih ili autonomnih vozila unutar Allianz Grupe već razvijeni neki proizvodi te će biti dodatno razvijani u budućnosti. 

Još nisu prisutni u Hrvatskoj s obzirom da za time ovdje još nije iskazana potreba. 'Međutim, očekujemo da će ovaj trend kao i drugi stići i na naše tržište i mi ćemo ga pratiti s odgovarajućim proizvodima', rekla je tportalu Vanja Bzik iz Allianz osiguranja.