TEHNO PREGLED

Ovih dana tech divovi iznose nevjerojatna priznanja. Gube li dominaciju?

12.05.2025 u 12:22

Bionic
Reading

Iako postoji objektivna šansa da tehno divovi lažu da bi se prikazali kao žrtve, trendovi u modernoj potrošačkoj elektronici pokazuju zanimljivu razinu promjena

Ljudi danas sve manje sklapaju prijateljstva na Facebooku, iPhone bi za deset godina mogao postati suvišan, a broj pretraživanja Googlea na jednom od najpopularnijih pametnih telefona u svijetu je u padu.

To su neka od neobično iskrenih priznanja koja su izašla na vidjelo tijekom dva suđenja protiv Mete i Googlea - rijetka priznanja iz tehnološkog svijeta da proizvodi koji su nekada bili revolucionarni možda gube na važnosti. Silicijska dolina voli se hvaliti inovacijama, promjenama i stalnim traganjem za 'sljedećom velikom stvari'. Utrka za relevantnošću nikad ne prestaje, piše CNN.

Ipak, ova priznanja ukazuju na sve veći pritisak pod kojim se nalaze tehnološki divovi, suočeni s novim prijetnjama poput umjetne inteligencije i novih društvenih mreža te time koliko brzo neki proizvod može zastarjeti.

Apple, Meta i Google su u prošlih dvadeset godina oblikovali suvremeni internet. Google je krajem 1990-ih i početkom 2000-ih dominirao zahvaljujući načinu rangiranja rezultata prema relevantnosti, a ne samo po temama. Meta, odnosno Facebook, pretvorio je društvene mreže u tokove lajkova, komentara i dijeljenja sadržaja. Sve to ubrzao je pametni telefon kojemu je temelj postavio Apple 2007. godine predstavljanjem iPhonea.

Upravo ti proizvodi doveli su Apple, Google i Metu do vrtoglavih tržišnih vrijednosti. No na sudu su visoki dužnosnici tih kompanija priznali da korisnici gube interes za njihove osnovne funkcije koje su ih nekoć učinile toliko popularnima i bogatima.

Eddy Cue, viši potpredsjednik Applea za usluge, izjavio je prošlog tjedna da je broj pretraživanja Googlea na Appleovim uređajima prošli mjesec prvi put pao, što ukazuje na to da korisnici možda sve više koriste AI chatbotove umjesto tradicionalnih tražilica. Prema procjenama tvrtke Gartner, broj pretraživanja bi do 2026. godine mogao pasti za 25 posto.

Iz Googlea su odgovorili da i dalje bilježe rast ukupnog broja upita u tražilici, uključujući one s Appleovih uređaja. Meta također bilježi pad u korištenju Facebooka na izvoran način - za dodavanje prijatelja i dijeljenje sadržaja.

Mark Zuckerberg
  • Mark Zuckerberg
  • Mark Zuckerberg
  • Mark Zuckerberg
  • Mark Zuckerberg
  • Mark Zuckerberg
    +6
Mark Zuckerberg Izvor: Profimedia / Autor: JOSH EDELSON / AFP / Profimedia

Zuck nije sretan

'Količina sadržaja koju ljudi dijele s prijateljima na Facebooku je u padu', rekao je Zuckerberg tijekom suđenja u travnju. 'Čak i broj novih prijateljstava koja ljudi sklapaju... mislim da pada. No ne znam točne brojke.'

Facebook se zato sve više oslanja na izravne poruke i videosadržaj. Ujedno, prema izvješću Pew Research Centra, korištenje Facebooka među tinejdžerima u SAD-u palo je sa 71 posto (2014./2015.) na svega 32 posto u 2023. godini. Instagram je pak i dalje popularan.

Meta se pokušava prilagoditi. Nakon što 2013. nije uspjela kupiti Snapchat, tri godine kasnije lansirala je Instagram Stories. Kasnije je dodala i Reels, kao odgovor na TikTok.

Čak bi i iPhone za desetak godina mogao postati dijelom povijesti, rekao je Cue. Iako je danas drugi najprodavaniji pametni telefon u svijetu (drži 19 posto udjela u globalnim isporukama pametnih telefona), Apple i druge kompanije već rade na 'sljedećoj velikoj stvari'.

To bi mogle biti pametne naočale pogonjene umjetnom inteligencijom, uređaji koji će analizirati okolinu i obavljati zadatke bez korištenja telefona. Meta, Samsung i Google već ulažu u ovu viziju, a Zuckerberg vjeruje da će korisnici u budućnosti pristupati sadržaju putem pametnih naočala i holograma, a ne preko 'svjetlećih pravokutnika', kakvi su telefoni danas.

Dani dominacije su prošli; Google, Meta i Apple više ne diktiraju tempo razvoja sami – sada moraju trčati da bi ostali u igri.