SAMO FASADA?

Kako su startupi obmanuli svijet: Što je AI washing i zašto postaje sve opasniji

07.06.2025 u 16:08

Bionic
Reading

Posljednjih godina umjetna inteligencija postala je čarobna riječ kojom se otvaraju vrata investitora, tržišta i medija. No sve češće iza sjajnih slogana i futurističkih obećanja krije se nešto puno prizemnije – ljudski rad, nefunkcionalna tehnologija i lažne tvrdnje. Taj sveprisutni marketinški trik dobio je i naziv: AI washing – po uzoru na greenwashing, lažno prikazivanje proizvoda kao ekološki prihvatljivih

Dvije velike afere iz prošle i ove godine ilustriraju zašto to postaje ozbiljan problem za cijelu industriju: nedavni kolaps britanskog startupa Builder.ai i lanjske kritike na račun Amazonove tehnologije 'Just Walk Out'.

Startup od 1,5 milijardi dolara koji je 'zaboravio' reći da mu AI rješenja rade ljudi

Builder.ai godinama je prodavao viziju: izraditi softver trebalo bi biti jednako jednostavno kao naručiti pizzu. Pomoću svog sustava Natasha – navodno pokretanog umjetnom inteligencijom – kupci su mogli kreirati aplikacije u nekoliko klikova.

Microsoft je 2023. godine uložio 455 milijuna dolara u Builder.ai, a kao dio strateškog partnerstva najavljeno je povezivanje njegova rješenja s cloud platformom Azure. Na valu AI euforije, tvrtka je tada procijenjena na 1,5 milijardi dolara. A onda se iluzija raspala.

U 2024. i 2025. godini informacije koje su objavili Bloomberg i drugi mediji otkrile su da većinu posla nisu obavljali pametni algoritmi, već su stotine inženjera iz Indije ručno programirale aplikacije i davale odgovore koje je Natasha navodno generirala. Zaposlenicima je naređeno da izbjegavaju korištenje izraza karakterističnih za indijski engleski da bi se sačuvala iluzija da s korisnicima komunicira AI.

Povrh toga, Builder.ai je koristio financijske malverzacije – razmjenjujući gotovo identične fiktivne fakture s indijskom kompanijom VerSe Innovation da bi umjetno napuhao prihod. Umjesto obećanih 220 milijuna dolara, revizija je pokazala da mu je prihod u 2024. iznosio tek 55 milijuna dolara.

Kad su investitori i vjerovnici otkrili što se zapravo događa, uslijedili su stečajni postupak, otkazi za 80 posto zaposlenih i potpuno urušavanje ugleda. Osnivač tvrtke Sachin Dev Duggal, koji je samog sebe nazivao 'Glavnim čarobnjakom' (Chief Wizard), povukao se i preselio u Dubai.

Što je zapravo AI washing i zašto postaje sve opasniji

AI washing obuhvaća sve oblike zavaravajućeg prikazivanja uloge umjetne inteligencije u proizvodima, uslugama ili poslovanju. Uključuje to tvrdnje da se koristi AI kada to nije slučaj, preuveličavanje učinkovitost takvih rješenja, prikrivanje oslanjanja na ljude umjesto na algoritme i dodavanje generativnih alata (poput chatbota) postojećim proizvodima bez stvarne funkcionalnosti.

Fenomen je posebno izražen među startupima. Prema podacima fonda OpenOcean, dok je 2022. samo 10 posto mladih tehnoloških tvrtki u svojim prezentacijama spominjalo AI, 2023. bilo ih je više od četvrtine, a u 2025. očekuje ih se više od trećine. I to ne zato što svi nude pravu umjetnu inteligenciju – nego zato što bez te riječi sve teže dolaze do investitora.

'Značajan broj tvrtki tvrdi da koristi AI, a zapravo nema nikakve konkretne rezultate temeljene na umjetnoj inteligenciji', rekao je za BBC Sri Ayangar iz OpenOceana.

Amazon: Automatizacija koja ipak treba ljudsku ruku

Slučaj Builder.ai nije jedini. I Amazon se prošle godine našao na meti kritika zbog preuveličavanja mogućnosti tehnologije temeljene na umjetnoj inteligenciji. Njihov sustav Just Walk Out, instaliran u trgovinama Amazon Fresh i Amazon Go, promoviran je kao napredno AI rješenje koje omogućuje kupcima da jednostavno uzmu proizvode s polica i – bez zaustavljanja na blagajni – izađu iz trgovine, dok ih sustav automatski prepoznaje i tereti njihov račun.

Međutim izvješća iz travnja 2025. otkrila su da taj proces nije ni izbliza tako automatiziran: navodno je oko 1000 zaposlenika u Indiji ručno pregledavalo i potvrđivalo čak tri četvrtine svih transakcija.

Amazon je te tvrdnje odbacio kao netočne, tvrdeći da indijski zaposlenici ne provjeravaju svaku pojedinu kupnju, već samo nadziru funkcioniranje sustava – što, prema njihovu tumačenju, nije neuobičajeno za napredne AI sustave. No neovisno o detaljima, činjenica ostaje: Amazon je tržištu prodavao sliku potpuno automatizirane trgovine bez blagajni, a iza kulisa je tehnologiju zapravo održavala vojska ljudskih nadzornika.

Kad AI marketing postane pravni problem

Problem nije samo etički ili reputacijski, nego i regulatorni. Američka Komisija za vrijednosne papire (SEC) ove je godine pokrenula postupke protiv dviju investicijskih firmi koje su lažno predstavljale razinu primjene AI-ja u svojim uslugama.

U Velikoj Britaniji Agencija za standarde oglašavanja (ASA) već redovito istražuje reklame koje zavaravaju potrošače tvrdnjama poput oglasa za aplikaciju koja je obećavala 'AI poboljšanje fotografija', a zapravo nije nudila ništa značajno više od standardnog softvera.

Profesorica Sandra Wachter sa Sveučilišta Oxford upozorava da se nalazimo na vrhuncu AI hypea – i da hitno trebamo propitati gdje umjetna inteligencija zaista ima smisla: 'AI ne raste na drveću. Njegov ekološki otisak već je veći od onog u zrakoplovstvu. Umjesto da ga slijepo uvodimo u sve moguće sustave, moramo ozbiljno razmisliti o tome u kojim sektorima stvarno donosi korist.'

Kako postaje sveprisutan, tvrdnja 'naš proizvod koristi umjetnu inteligenciju' postupno gubi svoju marketinšku snagu. I, kako ističe Advika Jalan iz MMC Venturesa: 'Uskoro će 'AI-jem pokretano' biti kao da kažete 'imamo web stranicu'.'