TAJNE SVEMIRA

Astronomi zapanjeni: James Webb otkrio dosad neviđene kvaziplanete - i oni su posvuda

04.10.2023 u 12:24

Teleskop Webb uočio je objekte veličine Jupitera koji zbog načina nastajanja mijenjaju samu definiciju riječi planet

Tim astronoma je u unutarnjoj Orionovoj maglici i Trapeznom skupu otkrio više od 500 objekata koji bi mogli poljuljati samu definiciju riječi 'planet'.

Trapezni skup širine četiri svjetlosne godine nalazi se u srcu Orionove maglice ili Messiera 42, a oko 1400 svjetlosnih godina udaljen je od Zemlje. Jato je ispunjeno mladim zvijezdama koje okolni plin i prašinu obasjavaju infracrvenim svjetlom.

Near-Infrared Camera (NIRCam) svemirskog teleskopa Webb gotovo je 35 sati između 26. rujna i 2. listopada 2022. promatrala maglicu na kratkim i dugim valnim duljinama, pruživši oštar pogled na relativno male (veličine Jupitera i manje) izolirane objekte u njoj. Ove NIRCam slike su neki od najvećih mozaika nastalih teleskopom Webb do danas, prema priopćenju Europske svemirske agencije. U punoj veličini možete ih pronaći u aplikaciji ESASky.

Planet je, prema NASA-i, objekt koji kruži oko zvijezde te je dovoljno velik da poprimi sferni oblik i iz svoje orbite odbaci druge objekte slične veličine. Prema nedavnom otkriću, binarni objekti Jupiterove mase (ili JuMBO) dovoljno su veliki da budu planetarni, ali nemaju zvijezdu oko koje kruže. Koristeći Webb, istraživači su također promatrali objekte planetarne mase niske temperature (ili PMO). Rezultati tima tek trebaju biti recenzirani, a trenutno se mogu pronaći na poslužitelju arXiv.

'Orion je područje formiranja masivnih zvijezda najbliže Suncu', rekao je koautor studije Mark McCaughrean, viši savjetnik Europske svemirske agencije za znanost i istraživanje, u objavi Space Telescope Science Institutea. 'Postoje mjesta bliža Suncu koja imaju mlade zvijezde male mase. Međutim u blizini nemamo ona koja imaju i velike zvijezde i najmanje objekte', dodao je McCaughrean.

Tim u radu opisuje 540 kandidata za planetarnu masu, s najmanjom koja je oko 0,6 puta veća od mase Jupitera. Prema Guardianu, analiza je u atmosferama JuMBO-a otkrila paru i metan. Istraživači su također otkrili da je devet posto tih objekata u širokim binarnim sustavima, što je ekvivalentno 100 puta većoj udaljenosti između Zemlje i Sunca - ili više. To otkriće je zbunjujuće upravo zato što objekti mase JuMBO-a obično kruže oko zvijezde.

Drugim riječima, JuMBO-i nalikuju planetima, ali nemaju ključnu karakteristiku planeta.

Dakle - što su to JuMBO-i?

Još uvijek nije jasno formiraju li se objekti slični planetima nakupljanjem plina i prašine s protoplanetarnog diska nakon formiranja zvijezde - ili poput samih zvijezda. Zvijezde Trapeznog skupa prilično su mlade; prema izdanju STScI-a, da je naš solarni sustav sredovječna osoba, zvijezde iz tog skupa bile bi stare samo tri ili četiri dana. Moguće je da su objekti poput JuMBO-a zapravo uobičajeni u svemiru, a Webb je prva zvjezdarnica koja ima sposobnost vidjeti ih.