DOVOLJNO PRECIZNO I ZA IGRANJE

A zašto ne biste kontrolirali virtualnu stvarnost vlastitim umom?

26.03.2017 u 09:02

Bionic
Reading

Svijet virtualne stvarnosti je još uvijek 'zelen'. Tržište su već opkolili proizvodi namijenjeni igranju, no kontrola uobičajenim putem poput tipkovnice, miša ili čak gamepada jednostavno nije optimalna. Što kada bi VR mogli istraživati samo snagom uma?

Bostonska mlada tvrtka Neurable za kontroliranje virtualne stvarnosti želi iskoristiti već poznatu stvar - moždane valove. Međutim, dosadašnji pokušaji jednostavno nisu osiguravali dovoljnu razinu preciznosti za profinjenje kretnje te uobičajeni kontroleri, usprkos svojoj manjkavosti, imaju prednost. 

Stvari bi se uskoro mogle okrenuti naglavačke. 

Ramses Alcaide, tvorac tehnologije i suosnivač tvrtke Neurable, naglašava kako pri korištenju njihovog sustava korisnik zapravo ne mora raditi ništa. Proširenu ili virtualnu stvarnost kontrolira samo snagom volje. Usprkos skeptičnosti zajednice, Neurable je ugrabio financijsku injekciju od dva milijuna dolara koncem prošle godine, iako je prototip (vidljiv na naslovnoj fotografiji) u vrlo ranoj fazi razvoja. 

Prototip za 'čitanje misli' nosi se uz HTC Vive sustav za virtualnu stvarnost. No, već i u ovoj prototipnoj fazi, sustav za čitanje moždanih valova je bežičan - podatke odašilje preko Bluetooth veze na računalo. Istina, uz ovakva dva komada hardvera na glavi teško da se može govoriti o 'imerzivnom' iskustvu korištenja, no sve je puno potencijala. 

Skeptičnost nekih u ovakvom pristupu stiže iz činjenice da su tipična sučelja između računala i mozga korisnika vrlo spora, teška za korištenje i teško ih je 'trenirati'. Miševi, tipkovnice, zasloni osjetljivi na dodir i kontroleri ostat će još neko vrijeme primarni način komuniciranja s računalom - pa i za virtualnu stvarnost. No, obećanje koje donosi Neurable je vrijedno čekanja. 

Tvrtka navodi kako usprkos naizgled tipičnom praćenju moždane aktivnosti za kontrolu, oni zapravo dodaju element uklanjanja šuma i pojačavanja jasnih signala. Treniranje potrebno za njihov prototip se izvodi u svega pet minuta, no postoji kvaka. 

Za sada ne navode (barem ne javno) koliko je točno precizan sustav i koliko je njegovo kašnjenje. Alcaide je za MIT Tech Review izjavio tek kako je prvo izdanje prototipa u stvarnom vremenu stvari obavljalo s 85-postotnom preciznosti, dok je uz kašnjenje od jedne sekunde preciznost povećanja na 99 posto. 'Tehnologija se otada već poboljšala', dodao je. 

Uspjeh proizvoda, ako bi ikad ugledao svjetlo dana u potrošačkim masama, mogao bi biti zajamčen tek pod uvjetom da sustav bude radio u stvarnom vremenu uz fenomenalnu preciznost. Tada bi svijet VR-a pružao uistinu nevjerojatno iskustvo. 

MIT Technology Review