Kazališna kritika: Tartuffe
Budućnost domaćeg kazališta u Vidri

tartuffe
Izvor: Promo fotografije / Autor: Stela Horvat
Na prošlim Danima satire Kazalište Kerempuh pokrenulo je suradnju s Akademijom dramske umjetnosti i studentima dramaturgije, čije su tekstove u kasnom, festivalskom rasporedu pridodanom terminu, izvodili članovi ansambla. Želja iza tog eksperimenta bila je pronaći nove zabavne domaće tekstove, ali i čvršće povezati kazališnu praksu s edukacijom te otvoriti vrata onima koji iz škole tek izlaze, a tržište za njih još ne zna ili ne mari. Proces je nastavljen igranjem ispitnih produkcija s Akademije u Kazalištu Vidra, dvorani koja nema repertoarni pritisak svakodnevnog igranja. Serija je otvorena prošlogodišnjim ispitom klase Bobe Jelčića 'Sitno i tiho', dok se ovih dana na pozornici Vidre može, treba i mora vidjeti Moliereovog 'Tartuffea' u režiji Krešimira Dolenčića.
Razlog zašto je ova ispitna produkcija 'must' za sve vrste i slojeve publike najprije leži u činjenici da iako jest riječ o ispitnoj produkciji, ona predstavlja ključnu stepenicu u karijeri mladih izvođača koji jednom nogom već jesu u profesionalnim vodama i angažmanima. Hrvojka Begović, na primjer, igra u Zagrebačkom kazalištu mladih, odnedavno je, s 'Mojim duhom', tamo i Anđela Ramljak koju publika poznaje i kao apartnu majku u predstavi 'Zagreb gori' Dječjeg kazališta Dubrava. Nadalje, u 'Tartuffeu' igraju i Anja Đurinović, nova filmska zvijezda Tihana Lazović, ali i ne treba zaboraviti niti glumce poput Dade Ćosića, poznatog iz predstava Kazališta Mala scena ili Adriana Pezdirca, dijela sad već gotovo stalnog kora u režijama Tomaža Pandura. U nova lica, s nešto manje dosadašnjih pojavljivanja na 'otvorenoj sceni', ubrajaju se Lukrecija Tudor, Silvio Mumelaš i Ivan Ožegović, dok se Mateje Majerle nakratko proslavila kao vodeći vokal EXIT-ovog mjuzikla 'Nemirne noge'. Unatoč sporadičnim angažmanima i određenom iskustvu, riječ je o izvođačima koji još uvijek jesu u procesu 'naukovanja', kojeg bi 'Tartuffe' trebao biti kruna.
Dolenčić ipak nije sve podredio glumcima, nego si je dopustio i odmak, čak i od samoga sebe. Umjesto spektakla, 'Tartuffe' je komorna predstava s publikom na sceni, zbog čega ponekad dolazi i do neizbježne 'suigre' između izvođača i publike. Kostimirana moralka iz davnih stoljeća pretvorena je u mračnu suvremenu presliku svakodnevlja, s mobitelima koji neprekidno zvone, suvremenim opravicama, sasvim konkretno odigranom scenom lažnog zavođenja i gomilom alkohola, kao da su se na jednom mjestu našli i Tennessee Williams i Lars von Trier. Zgusnuti ton izvedbi daje ne samo komorna postavka, nego i njezin poluprivatni podtekst jer redatelj je očito inzistirao na odmaku, pa ispod stiha koji teče u poznatom smjeru, svaki izvođač usput mrmlja i nešto svoje, ironično i cinično, ponekad i sasvim izvan uloge koju tumači. No, nije riječ samo o udici za gledatelje, ili karti dodanoj klasičnom predlošku, nego o interpretativnom modelu koji 'pojašnjava' izvornik i lakše ga smješta u sadašnjost.

Sanja Dvornik
Izvor: Promo fotografije / Autor: Sanja Dvornik
Uvijek režirajući iz sadašnje pozicije, gledajući i klasike iz vizure 'sada i ovdje', Krešimir Dolenčić zato nije morao nacrtati koliko je suvremena priča o licemjeru koji građanskoj obitelji na koncu oduzme sve, čak i obiteljsku povezanost samu. Kraj bez kralja i njegove čuvene intervencije u samom finalu izvornika, utoliko je čišća i točnije verzija i samog Molierea i njegove namjere s tekstom koji je bio i ostao kontroverzan upravo zbog svoje točnosti.
Unatoč sasvim sitnim slabostima razvojnog luka pojedine uloge, ili zanemarivim ostacima školskog psihološkog realizma, ispitni 'Tartuffe' veliki je adut ove kazališne sezone i dokaz da se i 'obična' ispitna produkcija može mjeriti s najboljim repertoarnim uspjesima velikih kazališta s profesionalnim ansamblom. Iako je u umjetnosti nezgodno bilo što prognozirati, a još gore tražiti pravilo, činjenica je da je zagrebačka kazališna ponuda dobila punopravnog konkurenta najboljoj prošlosezonskoj produkciji, a slučaj (!) je htio da to bude baš taj isti 'Tartuffe', ali u režiji Jerneja Lorencija u ZKM-u. Njegovi su aduti sadašnje zvijezda domaćeg glumišta, dok za predstavu u Vidri 'rade' oni koji dolaze. Parafrazom rečeno, kazalište koje ima ovakvu omladinu ne mora se brinuti za svoju budućnost!


LAPTOPI
12 rata beskamatnoVelika ponuda laptopa za rad, igru ili učenje!
KUPI SADA

ACER laptopi
2 godine jamstvaAcer Aspire 3 ili 7 modeli sa zavidnim performansama!
KUPI SADA

MONITORI
Besplatna dostavaUpotpuni svoj laptop većim ekranom!
KUPI SADA

SMARTPHONEI
Besplatna dostavaPronađi smartphone koji će odgovarati tvojim potrebama.
KUPI SADA

TCL TV
Uštedi 15%LED TV 58" TCL 58P635, Google TV, UHD 4K, DVB-T2/C/S2, HDMI, Wi-Fi, USB.
KUPI SADA

SAMSUNG TV
12 rata beskamatnoQLED, 50", Smart TV, UHD 4K, HDMI, Wi-Fi, USB, Bluetooth.
KUPI SADA