JESTE LI ZNALI?

Tri vrste mjenjača: Dvostruka spojka za Europu, pretvarač momenta za ekstremne uvjete, ručni za zabavu

22.12.2025 u 16:28

Bionic
Reading

Škoda ima dugu tradiciju razvoja ručnih mjenjača, a stekla je i znatno stručno znanje u automatskim mjenjačima, kako s dvostrukom spojkom tako i s hidrodinamičkim pretvaračem. Prema riječima stručnjaka, sve tri vrste će i dalje igrati važnu ulogu dugi niz godina, a svaka nudi jedinstvene prednosti

Na temelju interne nomenklature grupe, Škoda Auto koristi tri različite vrste mjenjača u svojim modelima s motorima s unutarnjim izgaranjem. Ručni mjenjači nose oznaku MQ, automatski mjenjači s dvostrukom spojkom označeni su s DQ, a automatski mjenjači s hidrodinamičkim pretvaračem mogu se prepoznati po kratici AQ. Nisu sve opcije dostupne za svaki model ili tržište, jer je svaka vrsta mjenjača bolje prilagođena specifičnim vozilima, preferencijama kupaca i regionalnim uvjetima. Ne postoji univerzalno rješenje.

Ne postoji univerzalni mjenjač

Škoda proizvodi vozila sa sve tri vrste mjenjača i u svojoj matičnoj bazi u Mladoj Boleslavi i u inozemnim proizvodnim pogonima. Iako AQ mjenjači nisu namijenjeni vozilima za europsko tržište, ugrađuju se u češkoj tvornici u automobile namijenjene izvan EU. Kako objašnjava Milan Litoborský, voditelj razvoja mjenjača u Škoda Autu, svaka vrsta ostat će relevantna unatoč rastućem trendu elektrifikacije i sve većoj popularnosti automatskih mjenjača. 'Sve vrste mjenjača za vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem još uvijek imaju dugu budućnost pred sobom, kako u EU tako i globalno', kaže Litoborský.

Prema njegovim riječima, nijedan od sustava nije univerzalno rješenje: 'Praktički je nemoguće dizajnirati mjenjač koji jednako dobro funkcionira u svakom dijelu svijeta.' Zato se Škoda oslanja na nekoliko različitih koncepata kako bi pokrila sve slučajeve upotrebe i zahtjeve tržišta.

MQ - Ručni

Ručni mjenjači – označeni kao MQ – najtradicionalniji su tip, a Škoda je s njima stekla desetljeća iskustva. To je proizvođača automobila učinilo jednim od vodećih programera ručnih mjenjača za marke Volkswagen grupe s velikim volumenom proizvodnje. 'Prednosti ručnih mjenjača uključuju određenu mehaničku jednostavnost i, naravno, nižu cijenu', napominje Litoborský. Oni također pružaju jači osjećaj uključenosti vozača, nešto što mnogi entuzijasti preferiraju za sportsku vožnju.

''Mozak' ručnog mjenjača – njegova upravljačka jedinica – je vozač', dodaje. Vozač izravno utječe ne samo na stil vožnje, već, do određene mjere, i na mehanička ograničenja vozila. 'Vješt vozač može krenuti uzbrdo na strmoj uzbrdici ili vući tešku prikolicu s ručnim mjenjačem, ali spojka s vremenom može patiti', objašnjava Litoborský, napominjući da su automatski mjenjači općenito udobniji i sigurniji za većinu vozača u tako zahtjevnim situacijama.

Škoda: tri vrste mjenjača
  • Škoda: tri vrste mjenjača
  • Škoda: tri vrste mjenjača
  • Škoda: tri vrste mjenjača
  • Škoda: tri vrste mjenjača
Škoda - tri vrste mjenjača Izvor: Promo fotografije / Autor: Škoda

Za razliku od ručnih, automatski mjenjači također omogućuju dublju integraciju naprednih sustava pomoći vozaču. 'Ne možete se osloniti na vozača da će mijenjati ili odvajati spojku točno kada to sustav pomoći zahtijeva', kaže. Zbog svoje potpuno mehaničke prirode, ručni mjenjači već su blizu svog vrhunca razvojnog potencijala. 'Ostalo je vrlo malo prostora za mehanička poboljšanja. Daljnji napredak uglavnom će doći od novih materijala, poboljšanih proizvodnih procesa i boljih maziva', zaključuje Litoborský. Mjenjači s dvostrukom spojkom su brzi i udobni.

DQ - Automatski mjenjači

Automatski mjenjači sve su popularniji u modernim vozilima. Njihova složenija konstrukcija čini ih skupljima, ali vozače nagrađuju udobnošću i dosljednim performansama. 'Automatski mjenjači mogu spriječiti pogreške korisnika tijekom mijenjanja brzina', ističe Litoborský.

Među automatskim konceptima, mjenjači s dvostrukom spojkom – označeni DQ – trenutno su najpopularniji u Europi. Imaju dva ulazna vratila, jedno nosi neparne, a drugo parne stupnjeve prijenosa. Upravljačka jedinica izmjenjuje ih uključivanjem i isključivanjem dviju odvojenih spojki, omogućujući predodabir sljedećeg stupnja prijenosa i omogućujući vrlo brze i besprijekorne promjene stupnjeva prijenosa. Ključne prednosti uključuju učinkovitost, udobnost i iznimno kratko vrijeme mijenjanja stupnjeva prijenosa.

'Mjenjač s dvostrukom spojkom možemo podesiti tako precizno da vozač jedva primjećuje promjenu u smislu kretanja vozila – primjećuje samo promjenu okretaja. Istovremeno, pružaju vrlo udobno i isključivo sportsko iskustvo vožnje', kaže Litoborský. Glatki prijenos snage doprinosi visokoj učinkovitosti pogonskog sklopa i pomaže u smanjenju potrošnje goriva i emisija CO₂.

Zahvaljujući kontinuiranom napretku u elektronici i softveru, mogućnosti mjenjača s dvostrukom spojkom nastavljaju se širiti. Njihovo glavno mehaničko ograničenje leži u samim spojkama, koje mogu patiti u ekstremnim uvjetima. Pretvarač okretnog momenta: izgrađen za teške uvjete

AQ - Automatski mjenjači s pretvaračem okretnog momenta

Za zaista zahtjevna okruženja, Škoda koristi automatske mjenjače s pretvaračem okretnog momenta. Ovi mjenjači ne koriste tradicionalne tarne spojke i umjesto toga koriste tekućinu (ulje) za okretanje rotora i turbine unutar hidrodinamičkog pretvarača momenta. Promjene brzina obično se obavljaju pomoću setova planetarnih zupčanika. Prema Litoborskom, ovaj koncept je najprikladniji tamo gdje bi konvencionalne spojke ozbiljno patile. 'Ovi mjenjači idealni su za regije s ekstremnim temperaturama, visokom vlagom i gustim prometom s čestim zaustavljanjima i kretanjem. I vjerujte mi - u usporedbi s nekim dijelovima svijeta, Europa zapravo ne zna što je prometna gužva', smiješi se stručnjak.

Na temperaturama znatno višim iznad 40°C, u izuzetno vlažnim okruženjima gdje vlaga može prodrijeti u mjenjač, ​​i u zastoju gdje se vozila satima kreću naprijed, i mjenjači s dvostrukom spojkom i ručni mjenjači pretrpjeli bi značajno trošenje. Zato Škoda bira automatske mjenjače s pretvaračem okretnog momenta AQ za takva tržišta.

Uobičajeni su, na primjer, u Škodinim modelima koji se prodaju u Indiji i drugim regijama sa slično zahtjevnim uvjetima. U usporedbi s mjenjačima s dvostrukom spojkom, automatski mjenjači s pretvaračem okretnog momenta pokazuju nešto dulje vrijeme mijenjanja brzina i veće mehaničke gubitke, što rezultira povećanom potrošnjom goriva i emisijama. Međutim, u pogledu funkcionalnosti vožnje i kompatibilnosti sa sustavima pomoći, nude iste mogućnosti kao i njihovi kolege s dvostrukom spojkom.