Sigurnost ili diskriminacija?

Može li zabrana vožnje noću mladim vozačima povećati sigurnost u prometu?

19.07.2019 u 14:18

Bionic
Reading

Brojke sugeriraju da svaki peti vozač ima nesreću u roku od godinu dana od polaganja vozačkog ispita, pa bi zabrana vožnje noću mogla pomoći u smanjenju negativnih brojki

Da je sigurnost u prometu od najveće važnosti, jasno je svima koji svakodnevno čitaju i gledaju vijesti s posljedicama stravičnih prometnih nesreća. Nikome od nas nije svejedno kad pročita da je ozlijeđena jedna ili više osoba u prometu, a kamoli da je izgubljen ljudski život. Da stvar bude još gora, česti su slučajevi da u prometu stradaju mlade osobe, bilo da su bile za volanom automobila, suputnici ili samo sudionici u prometu kao pješaci, biciklisti ili mopedisti.

Stoga je odjeknula vijest iz Velike Britanije da tamošnji Odjel za promet (Department of Transport ili DfT) predlaže stroži zakon o sigurnosti u prometu, koji bi novim stupnjevitim sustavom licenciranja trebao smanjiti broj sudara na britanskim prometnicama u kojima sudjeluju vozači koji su nedavno položili vozački ispit. Kako u većini slučajeva uglavnom mladi ljudi polažu vozače ispite, ta bi se mjera trebala prvenstveno odnositi na njih.

Inače, Odjel za promet je državno tijelo odgovorno za englesku prometnu mrežu i ograničen broj prometnih pitanja u Škotskoj, Walesu i Sjevernoj Irskoj koji nisu preneseni ili devolirani (devolucija je zakonsko delegiranje ovlasti središnje vlade suverene države da vlada na podnacionalnoj razini, kao što je regionalna ili lokalna razina. To je oblik administrativne decentralizacije. Devolirana područja imaju moć donositi zakone relevantne za to područje).

Brojke sugeriraju da svaki peti vozač ima nesreću u roku od godinu dana od polaganja vozačkog ispita. DfT tvrdi da bi zabrana vožnje noću (kada su uvjeti zahtjevniji), kao i zakonsko minimalno razdoblje učenja i ograničenje starosti za putnike, moglo pomoći u smanjenju negativnih brojki.

Ostaje nejasno koliko će dugo nakon uspješno položenog vozačkog ispita postojati ograničenja. Prema sadašnjem zakonu u Velikoj Britaniji, novi vozači automatski gube pravo na upravljanje automobilom nakon što su u prve dvije godine na cesti skupili šest negativnih bodova, za razliku od uobičajenih dozvoljenih negativnih 12 bodova.

Slični programi već postoje u dijelovima SAD-a, Novog Zelanda, Australije i Švedske. U Kaliforniji, primjerice, vozači koji se uče moraju proći 10 sati noćne vožnje i biti u pratnji skrbnika koji nije mlađi od 25 godina do završetka prvog od tri obavezna koraka.

Predloženi plan dio je Akcijskog plana za sigurnost prometa na cestama u Velikoj Britaniji, koji će biti objavljen u cijelosti do kraja ovog tjedna. Ipak, uvijek ostaje pitanje osobnih sloboda, kako za starije vozače tako i za one mlade. Svaki novi zakon, pa tako i ovaj, ne smije ometati izglede za zapošljavanje mladih i mora biti uravnotežen tako da ne šteti mladim vozačima koji trebaju koristiti vozila za noćni rad.

Ministar za sigurnost na cestama Michael Ellis rekao je: 'Želimo detaljnije istražiti kako vozačima s položenim vozačkim ispitom licenciranje ili slično mogu pomoći da ostanu sigurni i da se smanji broj ljudi koji su ubijeni ili ozlijeđeni na našim cestama.'

Najznačajnija nedavna promjena u procesu osposobljavanja vozača u Velikoj Britaniji dogodila se 2017. godine, kada je sposobnost učenika da upravljaju i prate satelitsku navigaciju postala središnji dio vozačkog ispita.