veliko otkriće

Život je moguć i izvan Zemlje: Teleskop Hubble otkrio prvi egzoplanet na kojem postoje tekuća voda i humani uvjeti

12.09.2019 u 08:43

Voda je prvi put otkrivena u atmosferi egzoplaneta sa zemaljskim temperaturama koje bi mogle podržati život kakav znamo, otkrili su znanstvenici. Osam puta teži od mase Zemlje i dvostruko veći, K2-18b orbitira u životnoj zoni svoje zvijezde, dakle tamo gdje voda može postojati u tekućem obliku, izvijestili su u časopisu Nature Astronomy

'Ovaj je planet najbolji kandidat kojeg imamo izvan našeg Sunčevog sustava u potrazi za znakovima života, rekla je za AFP koautorica Giovanna Tinetti, astronom s londonskog University Collegea. 'Ne možemo pretpostaviti da ima oceane na površini, ali i to je realna mogućnost.'

Od više od 4000 otkrivenih egzoplaneta do danas, ovo je prvi za koji se zna da kombinira stjenovitu površinu i atmosferu s vodom. Većina egzoplaneta s atmosferom su divovske kugle plina, a pregršt kamenitih planeta za koje su dostupni podaci izgleda da uopće nemaju atmosferu. Istovremeno, većina planeta nalik Zemlji predaleko je od svojih zvijezda da bi imala tekuću vodu ili im je pak toliko blizu da bi ona isparila.

Otkriven 2015. godine, K2-18b je jedna od stotina takozvanih superzemlji, planeta s manje od deset puta većom od Zemljine, koje je dosad uočio NASA-in teleskop Hubble.

'K2-18b nije Zemlja 2.0', rekao je glavni autor studije Angelos Tsiaras. 'Međutim, to nas približava odgovoru na temeljno pitanje: je li Zemlja jedinstvena?'

Teleskop Hubble otkrio je egzoplanet na kojem se nalazi voda Izvor: Društvene mreže / Autor: NASA Goddard

Proučavajući spektroskopske podatke koje je 2016. i 2017. snimio svemirski teleskop Hubble, Tsiaras i njegov tim koristili su algoritme otvorenog koda kako bi analizirali zvjezdanu svjetlost filtriranu kroz atmosferu K2-18b. Otkrili su nepogrešiv potpis vodene pare. Računalno modeliranje sugeriralo je koncentracije između 0,1 i čak 50 posto. Za usporedbu, postotak vodene pare u Zemljinoj atmosferi varira od 0,2 posto iznad polova do četiri posto u tropima.

Dokazani su i vodik i helij. Dušik i metan također mogu biti prisutni, ali s trenutnom tehnologijom ostaju neprimjenjivi, kaže studija. Daljnjim istraživanjem moći će se utvrditi opseg oblačnosti i postotak vode u atmosferi.

K2-18b kruži oko crvenog patuljaka udaljenog oko 110 svjetlosnih godina - milijun milijardi kilometara - u sazviježđu Lava i vjerojatno je izložen razornijim zračenjima od Zemlje.

'Ovo bi moglo biti prvo od mnogih otkrića potencijalno naseljenih planeta', rekao je astronom UCL-a Ingo Waldmann. 'Ne samo zato što su superzemlje poput K2-18b najčešće planete u našoj galaksiji, već i zato što su crveni patuljci, zvijezde manje od našeg Sunca, najčešće zvijezde.'

Egzoplaneti Izvor: Licencirane fotografije / Autor: NASA

Nova generacija zvjezdanih instrumenata za gledanje u svemir, vođena svemirskim teleskopom James Webb i misijom ARIEL Europske svemirske agencije, moći će detaljnije opisati atmosferu egzoplaneta. ARIEL, predviđen za lansiranje 2028. godine, proučit će oko tisuću planeta.

'Otkriveno je više od 4000 egzoplaneta, ali o njihovom sastavu i prirodi ne znamo mnogo', kaže Tinetti. 'Promatrajući veliki uzorak planeta, nadamo se otkriti tajne o njihovom kemijskom sastavu, nastanku i evoluciji.'