ASTRONOMIJA

Hubble je snimio zapanjujuću fotografiju koja otkriva samo djelić našeg supermasivnog svemira

09.05.2019 u 06:57

Zahvaljujući preko 7500 fotografija stopljenih u jednu sliku, znanstvenici NASA-e i ESA-e stvorili su prizor od kojeg zastaje dah

Astronomi NASA-e i ESA-e su nedavno objavili kompozitnu fotografiju koja nam na očaravajući način prikazuje masivnost našeg svemira. Na njoj je, naime, vidljivo 265,000 galaksija zbijenih u područje manje od onog koje na vidljivom nebu zauzima Zemljin Mjesec.

Slika je, naravno, sačinjena od više fotografija - točnije, 7.500 fotografija koje je teleskop Hubble snimio tijekom 16 godina radnog staža. Da je Hubble odlučio fotografirati sve korištene fotografije u jednom nizu, snimanje bi trajalo 250 dana.

Veliki pothvat

Snimljena fotografija samo je dio projekta pod imenom Hubble Legacy Field. Plan je usredotočiti Hubbleovo ograničeno vrijeme i veliku moć snimanja u vrlo mali segment neba i nakon godine dana promatranja snimiti najdublju i najcjelovitiju sliku našeg svemira. Nakon što ju snime, njezini podaci usporedit će se sa onima na većoj slici te znanstvenicima pružiti bolji uvid u događaje koji su se u snimanom području odvijali.

Projekt Hubble Legacy Field počeo još u 1995. kada je teleskom snimio prvu i danas najpoznatiju sliku Hubble Deep Field. Hubble je, kada je snimao tu fotografiju, ciljao neka od najmračnijih područja noćnog neba te ga je promatrao čak deset dana, snimivši 340 fotografija jedne te iste točke. Znanstvenici su te slike spojili u prizor koji prikazuje sjaj nekoliko stotina do sad neviđenih galaksija.

ČUDESNI SVEMIR

Ove predivne snimke svemira nastale su zahvaljujući teleskopu Spitzer

Redovite nadogradnje

Astronauti su od tada redovito posjećivali Hubble kako bi ga popravljali i nadograđivali, dodavši značajke koje su znanstvenicima omogućile još bolji uvid u duboki svemir. Astronomi su te nadogradnje iskoristitli kako bi poboljšali izvornu sliku Deep Fielda te ju nadogradili kako bi prikazali još veću sliku svemira koja savršeno prikazuje koliko su naš planet i sunčev sustav zapravo maleni.

Podsjetimo, naš sunčev sustav samo je jedna od 200 milijardi zvijezda u galaksiji Mliječni Put. Hubble je na malom djeliću svemira kojeg je snimio prepoznao 265.000 galaksija, od kojih su neke puno veće od one kojom putujemo mi.

Svemirsko smeće Izvor: Licencirane fotografije / Autor: ESA

Boje zvijezda u ovoj fotografiji sežu izvan dosega ljudskog vida - od ultraljubičaste do one blizu infracrvenoj, te sadrže galaksije deset milijardi puta manje sjajne od onoga što naše oko može prepoznati.

Prizor koji gledate daje puno dublji uvid u našu prošlost, sežući čak 13.3 milijardi godina u prošlost. Kako to znamo? Svjetlost koju su odaslale zvijezde u udaljenom svemiru toliko je dugo putovalo do Hubblea koji, zahvaljujući tehnološkim dosezima može prikazati svemir kakav je izgledao oko 500 milijuna godina nakon njegovog nastavka. Usporedbe radi, prije dolaska Hubblea najbolji teleskopi mogli su snimiti objekte udaljene oko 7 milijardi svjetlosnih godina.

obaraju s nogu

Čuda svemira: Ove zvjezdane maglice zbilja izgledaju kao da su naslikane

Kako gledati fotografiju?

Najlakši način na koji možete pogledati fotografiju je pomoću ove poveznice. Napominjemo, da ju ispišete u kvaliteti fotografije, trebao bi vam komad papira dug 2.16 metara.

Na sreću, ne treba vam toliko mjesta da biste sliku mogli pregledati - na raspolaganju su vam kontrole za zumiranje koje rade kao kod standardnih mobilnih fotografija, dok na računalu iste možete aktivirati pomoću virtualnih tipki na rubu prikaza.

Budućnost projekta

Znanstvenici će nastaviti 'nadograđivati' sliku sve dok Hubble radi. Kada se teleskop ugasi, NASA će ga možda poslati na dno Pacifika, odnosno u područje pod imenom 'groblje za svemirske brodove'. Na njegovo će mjesto stići teleskop James Webb koji će otvoriti daleko cjelovitiji uvid u noćno nebo i tajne koje ono skriva.