KUCNUO JE ČAS

Na snagu stupa Zakon o digitalnim uslugama, evo što možemo očekivati

24.08.2023 u 13:33

Bionic
Reading

Upitno je jesu li internetske tvrtke učinile dovoljno kako bi ispunile očekivanja zakonodavaca. Potencijalne kazne su drakonske

Više od desetak najvećih svjetskih tehnoloških tvrtki suočit će se s dosad neviđenim pravnim nadzorom nakon stupanja na snagu Zakona o digitalnim uslugama Europske unije, s novim pravilima o moderiranju sadržaja, privatnosti korisnika i transparentnosti.

Diljem Unije internetski divovi - uključujući Facebook i Instagram tvrtke Meta Platforms, videoaplikaciju TikTok u kineskom vlasništvu i pregršt Googleovih usluga - prilagođavaju se novim obvezama, uključujući sprječavanje štetnih sadržaja od širenja, zabrane ili ograničavanja određenih praksi ciljanja korisnika i dijeljenja nekih internih podataka s regulatorima i povezanim istraživačima.

Europsku uniju smatra se globalnim liderom u tehnološkoj regulaciji, s opsežnijim zakonodavstvom - poput Zakona o digitalnim tržištima i Zakona o umjetnoj inteligenciji - na putu. Njen uspjeh u provedbi takvih zakona utjecat će na uvođenje sličnih pravila diljem svijeta.

Upitno je jesu li internetske tvrtke učinile dovoljno kako bi ispunile očekivanja zakonodavaca.

Za sada se pravila odnose samo na 19 najvećih platformi online, onih s više od 45 milijuna korisnika na području Unije. Od sredine veljače iduće godine, međutim, odredbe zakona vrijedit će za razne platforme online, bez obzira na veličinu.

Svaka tvrtka za koju se utvrdi da krši Zakon o digitalnim uslugama može biti oglobljena u iznosu do šest posto svog globalnog prometa, a višestrukim prekršiteljima može biti zabranjeno poslovanje u Europi.

Čeka ih još puno posla

Dvije tvrtke koje su izdvojene za ranu regulaciju - div e-trgovine Amazon i njemački modni trgovački lanac Zalando - trenutno na sudu osporavaju svoje uvrštavanje na popis.

Očekuje se kako će se tehnološki divovi boriti zubima i noktima kako bi obranile svoje poslovne prakse, posebno kad nova pravila usklađenosti zadiru u njihove osnovne poslovne modele, piše Reuters.

Tijekom proteklih nekoliko mjeseci, Europska komisija ponudila je provedbu stres testova na 19 platformi. Takvi testovi procjenjuju mogu li te platforme otkriti, riješiti i ublažiti sistemske rizike, poput dezinformacija.

Najmanje njih pet u tome je i sudjelovalo: Facebook, Instagram, Twitter, TikTok i Snapchat. Sve redom trebaju još raditi kako bi bile spremne za Zakon o digitalnim uslugama.

Istraživanje koje je objavila neprofitna organizacija Eko pokazuje da je Facebook još odobravao online oglase sa štetnim sadržajem.

Organizacija je predala 13 oglasa sa štetnim sadržajem na odobrenje, uključujući jedan koji potiče nasilje protiv imigranata i drugi koji poziva na ubojstvo istaknutog člana Europskog parlamenta. Naveli su kako je Facebook odobrio osam poslanih oglasa u roku od 24 sata, a odbio pet.

Istraživači su uklonili oglase prije nego što su objavljeni, tako da ih nitko od korisnika Facebooka nije vidio.

Neprofitna organizacija Global Witness ranije je ustvrdila kako su Facebook, TikTok i Googleov YouTube odobrili oglase koji potiču nasilje protiv LGBT zajednice u Irskoj.