veliki pritisak

Stižu AI preglednici: Je li ovo kraj Googleove dominacije i interneta kakav poznajemo

10.07.2025 u 14:53

Bionic
Reading

Najveći igrači u AI sferi planiraju dekonstruirati internet i pritisnuti model koji su Google, Facebook i ostali veliki igrači održavali desetljećima. Preglednici koji zaobilaze klikove su među nama, a internet bi se uskoro mogao drastično promijeniti

Internet kakvog poznajemo nalazi se pred izazovom. Velike AI kompanije su odlučile izazvati Googleov učinkovit sustav monetizacije interneta uvođenjem vlastitih rješenja za sakupljanje i obradu informacija te izdavanjem preglednika koji na jedan ili drugi način zaobilaze klik.

Dugoočekivani potez Open AI-a

OpenAI je, prema više pouzdanih izvora s kojima je razgovaro Reuters, već na putu prema izdavanju svojeg preglednika, a drugi veliki igrači poput Perplexityja također imaju svoje proizvode. OpenAI-ev konkurent nedavno je izbacio Comet, preglednik koji pretragu i konzumaciju sadržaja na internetu preoblikuje u razgovor s chatbotom.

Ovaj razvoj događaja, podsjetimo, nešto je na što se OpenAI priprema već dugo vremena. Kompanija je prošle godine zaposlila dva bivša visoka dužnosnika Googlea koji su sudjelovali u razvoju originalnog Chromea. The Information je ranije izvijestio o tim zapošljavanjima te da je OpenAI već tada razmatrao izradu vlastitog preglednika. Prvi konkretni korak je, doduše, poduzeo Perplexity izbacivanjem preglednika Comet, umjetnom inteligencijom pogonjenog softvera koji, recimo to tako, klika umjesto vas.

Njegova osnovna ideja je smanjiti potrebu za klikovima te pokušava korisniku omogućiti vođenje razgovora kroz koji može obaviti zadatke, pronaći informacije ili riješiti problem – bez tradicionalne navigacije po webu. Važno je naglasiti da Comet ne donosi nužno više znanja ili točnosti, već mijenja način na koji dolazimo do tih informacija. Razlog zbog kojeg ovaj preglednik predstavlja izazov Googleu je u tome što za odgovore na upite ne koristi Alphabetov sustav pretrage, nego AI modele.

OpenAI-jev neimenovani preglednik, prema izvješćima, također koristi alternativni pristup webu, ugrozivši dominaciju Googlea. Riječ je, naime, o iznimno unosnom biznisu koji bi pod prijetnjom AI divova mogao zabilježiti pad poslovanja. Pretraga, reklame i klikovi Googleu su u 2024., prema Statisti, donijeli rekordnu zaradu od 265.59 milijardi dolara. Sama prisutnost alternativnog pristupa informacija znači manje klikova, a manje klikova znači manje dolara.

Statistic: Advertising revenue of Google from 2001 to 2024 (in billion U.S. dollars) | Statista
Find more statistics at Statista

Altman je svojevremeno predložio da se Chrome segment Googlea proda OpenAI-u. Premda mu to nije pošlo za rukom, čini se da od kontrole nad webom još nije odlučio odustati.

Kako će funkcionirati preglednik iz OpenAI-a i što ga razlikuje od običnih preglednika?

Za razliku od preglednika poput Chromea, koji funkcionira kao alat za prikaz i otvaranje web stranica, nova generacija AI preglednika koristi umjetnu inteligenciju da bi interpretirala korisničke upute i samostalno pronašla informacije. Kad netko postavi pitanje, preglednici pogonjeni AI-em neće prikazati listu linkova, već pokušati dati odgovor u stilu chatbota - sažetak koji koristi nekoliko različitih izvora.

Ako je potrebno, on može i usporediti informacije poput cijena proizvoda, pronaći recenzije ili, naprimjer, uvjete određenih usluga. Ovo u teoriji štedi vrijeme jer ne morate pregledati deset stranica da biste donijeli informiranu odluku. U praksi, kvaliteta odgovora ovisi o dostupnim izvorima, sposobnosti modela da ih pravilno interpretira i ažurnosti podataka.

OpenAI, piše Reuters, radi na vlastitom pregledniku koji će vjerojatno integrirati ChatGPT s alatima poput Operatora, AI sustava koji može interaktivno raditi unutar web preglednika. Operator je zamišljen da djeluje poput korisnika: može klikati, popunjavati obrasce, naručivati proizvode i navigirati stranicama. Ovo znači da bi korisnik mogao dati zadatak poput 'rezerviraj mi let za petak ujutro' i sustav bi samostalno prošao kroz taj proces.

U odnosu na Comet, koji se više fokusira na konverzaciju i informacijsko pretraživanje, OpenAI cilja na operativne zadatke. Ipak, i ovdje postoje izazovi: koliko je sigurno prepustiti sustavu donošenje odluka, osobito kada je riječ o privatnim podacima, plaćanjima i identitetu korisnika?

Advent 'agentske umjetne inteligencije'?

Pojam 'agentski AI' (agentic AI) opisuje umjetnu inteligenciju koja ide dalje od reakcije na vaše upute - ona preuzima inicijativu i umjesto vas izvršava složene zadatke, uključujući one od više koraka koji su dosad tražili ljudsku interakciju poput istraživanja, odlučivanja i djelovanja. Comet i neimenovani ChatGPT preglednik pokušat će se ponašati kao digitalni suradnici koji razumiju kontekst i samostalno dolaze do rješenja, piše Gizmodo.

Ova ideja, makar zvuči futuristički, ima nekoliko ograničenja. Ona ne donosi stvarne odluke, već se oslanja na statističke modele i uzorke podataka na kojima je trenirana. Nadalje, u jednoj situaciji cijeli proces može biti jako koristan, a u drugoj može dovesti do katastrofe, pogotovo kad je riječ o dijeljenju osjetljivih podataka ili kritičnim financijskim i osobnim odlukama.

Zašto je AI preglednik izravna konkurencija Google Chromeu?

Google Chrome je najrašireniji preglednik na svijetu i velikom broju ljudi služi kao glavni ulaz u internet. Također je duboko integriran s Googleovom pretragom, YouTubeom i brojnim drugim uslugama. On je, ukratko, dizajniran da korisnika zadrži u softverskom ekosustavu u kojem se interakcije pretvaraju u podatke i, samim time, zaradu.

AI preglednici poput Cometa dizajnirani su da tu dominaciju predaju AI kompanijama. Umjesto da korisnika vode kroz rezultate pretrage, one nude gotove odgovore i smanjuju broj klikova. Treća strana, koju se, nažalost, sve više zanemaruje, oni su korisnici interneta koji žele autonomniji pristup informacijama. Neki tvrde da Comet i slični preglednici neće ugroziti Chrome, već da će predstaviti alternativni način na koji se preglednici mogu razvijati. Što god napravili, oni će odvući pažnju od Googlea, kojemu pad prihoda definitivno nije na listi prioriteta.

Kako ova promjena moće utjecati na male izdavače, online trgovine i oglašivače?

Ako AI sustavi postanu dominantni u načinu pristupa informacijama, moglo bi doći do gubitka prometa stranica.

Umjetna inteligencija može sažeti sadržaj, usporediti proizvode i pružiti odgovore, a da korisnik pritom uopće posjeti izvor. To znači da bi mnogi mali izdavači, trgovine i oglašivači mogli izgubiti direktan kontakt s korisnicima. Njihov sadržaj bi se koristio, ali bez priznanja, prometa ili prihoda. To postavlja pitanje poštene distribucije vrijednosti na internetu i potencijalno zahtijeva nove modele nagrađivanja onih koji proizvode izvorne informacije.

Novi izazovi za poslovanje

Dolazak novih preglednika za sobom će povući nove alate uz pomoću kojih će poslovanja poput dućana, portala i web stranica moći bolje bolje razumjeti način na koji AI gleda njihove proizvode. Većina tih alata koristi LLM-ove koje koriste i same stranice. AI će više vremena, piše Martech.org, provesti provjeravajući točnost i važnost podataka nego riječi koje će sadržaj gurnuti u što više rezultata. Ovo će rezultirati puno većim oslanjanjem biznisa na druge modele kojima će analizirati koliko je njihov proizvod ili sadržaj bitan OpenAI-evom pregledniku ili Perplexity Cometu.

Nedavno istraživanje otkriva da umjetna inteligencija privlači nove korisnike koji provode više vremena nego putem organske pretrage. Taj prirast posjeta još nije počeo utjecati na uobičajen promet, no ako novi preglednici preuzmu dominaciju, do promjene bi moglo doći prije nego što se pretpostavljalo.

Jesu li ovakvi sustavi spremni za svakodnevnu upotrebu?

Premda napreduju iznenađujuće brzo, ovi sustavi još nisu savršeni. AI preglednici često griješe, nerijetko pogrešno interpretiraju upite te donose nelogične zaključke. Nadalje, tu je i pitanje transparentnosti - korisnici i dalje ne znaju na temelju kojih je podataka umjetna inteligencija došla do odgovora. Sve dok sustavi ne počnu nuditi jasne liste izvora, mogućnosti pogreške i manipulacije ostaju iznimno visoke. Oni su korisni kao pomoćni alati, ali se ne smiju koristiti kao zamjena za ljudsku prosudbu.