NAJVEĆA RADOST

Zašto su najbolji darovi oni koji nisu zamotani

25.11.2025 u 10:38

Bionic
Reading

Sve više ljudi okreće se darovima koji ne dolaze zamotani u papiru, već u obliku pažnje, podrške i malih dobrih djela

Advertisement

Blagdani nas uvijek potaknu da razmišljamo o poklonima, no posljednjih godina događa se nešto zanimljivo: sve više ljudi shvaća da najljepši darovi često nisu oni koji se nalaze u kutiji, lijepo zamotani i vezani mašnom.

Psiholozi to nazivaju pomakom prema emocionalnom i društvenom darivanju — gestama koje pokazuju brigu, bliskost i namjeru. Nevidljivi pokloni, oni koji ne zauzimaju mjesto ispod bora, ali ostaju dugo u srcu, posvuda dobivaju na vrijednosti.

Zašto danas više cijenimo geste nego predmete

Moderni ritam života prepun je informacija, obaveza, pritisaka i stalnog multitaskinga. Zato ne čudi da sve češće čujemo: 'Samo mi je bitno da si tu', 'Hvala ti što si me poslušao' ili 'Taj mali znak pažnje mi je uljepšao dan.' Psiholozi objašnjavaju da su takve sitnice potvrda da smo viđeni, da je na nas netko mislio čak i usput — i zato ih mozak pamti jače nego materijalne poklone.

Mala dobra djela aktiviraju tzv. helper's high, hormonsku navalu sreće koja koristi i onome tko prima i onome tko daruje. Kratka poruka podrške, pomoć u obvezama, neočekivano skuhana kava ili trenutak vremena poklonjen bez žurbe — sve su to darovi koji stvaraju osjećaj sigurnosti i povezanosti. Ne koštaju ništa, a vrijednost im je golema.

Kad se mali čin pretvori u nešto zaista veliko

Postoje priče koje to dokazuju bolje nego bilo koja teorija. U Karlovcu, u prostoru u kojem mladi provode slobodno vrijeme, stara sofa koju su godinama nasljeđivale generacije tinejdžera konačno je otišla u zasluženu mirovinu.

Zamijenila ju je udobna, moderna, mekana — jedna od onih koje odmah pozivaju da sjedneš, odmoriš leđa i ostaneš još koju minutu. Samo jedna sofa, reći će netko. No, mladima u karlovačkom Centru za pružanje usluga u zajednici Vladimir Nazor novo mjesto za druženje, smijeh, prve ljubavi, podršku prijatelja, učenje pred ispite i trenutke kad je netko samo trebao malo mira.

Slična scena odigrala se i u Centru za pružanje usluga u zajednici Pula-Pola, gdje su nekoliko novih polica, radni stol i uređena soba pretvorili prostor za mlade u utočište u kojem se lakše diše. Mali predmeti, ali velika promjena — jer su postali simbol toga da netko, negdje, misli na njih.

Nevidljivi darovi koje dijelimo bez da to primijetimo

Ovaj koncept nevidljivog darivanja posebno dolazi do izražaja na dm-ov Giving Friday, dan koji pokazuje da ponekad najvažnije poklone dijelimo upravo onda kada mislimo da samo obavljamo kupovinu. U četvrtak, 28.11., u svim dm trgovinama i u dm online shopu, svaka kupnja automatski postaje dio dobrog djela. Bez dodatnih prijava, bez kodova, bez dodatnog truda — jer dm donira 5% cjelokupnog dnevnog prometa centrima za mlade u Karlovcu i Puli.

Drugim riječima, kupac kupi ono što ionako treba, a netko drugi dobije nešto što mu mijenja svakodnevicu.

Giving Friday nije novost — ova inicijativa traje već osam godina i u tom je vremenu promijenila niz prostora u kojima borave djeca i mladi.

Primjerice, prošle godine ostvarena je jedna od najdirljivijih akcija: više od 100.000 kupaca sudjelovalo je u prikupljanju donacije od 78.643,12 eura za centre u Rijeci i Bedekovčini koji brinu o djeci i mladima bez odgovarajuće roditeljske skrbi te o onima koji se nose s izazovima poput obiteljskog i vršnjačkog nasilja, depresije ili anksioznosti.

U Rijeci je donacija omogućila uređenje soba, zajedničkih prostorija i učionica, stvarajući toplije i sigurnije okruženje za mlade korisnike. U Bedekovčini, Centar za pružanje usluga u zajednici Zagorje iskoristio je sredstva za obnovu igrališta – mjesta koje je mnogima od njih jedini prostor za bezbrižnu igru, druženje i odmak od svakodnevnih briga.

Kada mala djela donose velike promjene

Prva inicijativa Giving Friday održana je 2018. godine, a od tada se iz godine u godinu pokazuje koliko mala djela mogu pokrenuti velike promjene. Tijekom sedam dosadašnjih izdanja prikupljeno je ukupno 353.461,11 eura, što je omogućilo obnovu prostorija, kupnju opreme i stvaranje sigurnijih, toplijih mjesta za djecu i mlade u brojnim zajednicama diljem Hrvatske.

Neki od tih prostora danas izgledaju potpuno drugačije, svjetlije i toplije, samo zato što su tisuće ljudi kupile pastu za zube, čokoladicu, kremu ili bilo koju sitnicu koju bi kupili i inače.

Zašto su nevidljivi pokloni najtrajniji

Možda zato što nas podsjećaju da je dar uvijek čin odnosa, a ne transakcije. Da darivanje nije samo razmjena fizičkih predmeta, nego poruka: 'Ti si mi važan.' Materijalni darovi imaju rok trajanja — potroše se, istroše, zamijene. No osjećaj da smo pridonijeli nečijem boljem danu, da smo postali dio nečije priče, taj osjećaj traje mnogo duže.

I zato nevidljivi pokloni postaju najvažniji. Oni stvaraju uspomene. Mijenjaju odnose. Mijenjaju zajednice. Ponekad, kao u Karlovcu i Puli, promijene cijelu prostoriju i živote mladih koji u njoj odrastaju.

I možda baš zato, ove godine mnogi će se zapitati — što mogu darovati, a da ostane zauvijek?

Prilog je napravljen u produkciji Tnative tima tportala u skladu s najvišim profesionalnim standardima u suradnji s dm Hrvatska.