Internet ponovo postaje bojno polje najvećih tehnoloških sila. Ako je suditi po Reutersovom večerašnjem izvješću, OpenAI, tvrtka koja stoji iza generativnog alata ChatGPT, uskoro izlazi na tržište s web preglednikom koji pokreće umjetnom inteligencijom, što bi trebalo predstavljati udarac za Google i njihov dosad neprikosnoveni Chrome
Tri neovisna izvora potvrdila su za Reuters da bi preglednik trebao biti lansiran u nadolazećim tjednima, a plan Open AI-ja jest korištenjem umjetne inteligencije iz temelja promijeniti način na koji ljudi koriste internet.
Ako novi preglednik koji razvija OpenAI počne redovito koristiti 400 milijuna aktivnih korisnika ChatGPT-a tjedno, mogao bi ozbiljno ugroziti ključni izvor prihoda Googlea – oglašavanje. Google Chrome jedan je od temelja Alphabetova oglašivačkog poslovanja, koje čini gotovo tri četvrtine ukupnih prihoda kompanije. Chrome korisnicima nudi personalizirano iskustvo pretraživanja, a zauzvrat Alphabet dobiva dragocjene podatke koji mu pomažu učinkovitije i profitabilnije ciljati oglase. Osim toga, Google putem preglednika promet preusmjerava prema vlastitoj tražilici. No, OpenAI-jev preglednik osmišljen je tako da korisničke interakcije ostaju unutar sučelja nalik ChatGPT-u, umjesto da korisnici klikaju na vanjske stranice, otkrila su dva upućena izvora.
Nova strategija: integracija AI-a u svakodnevni život
Preglednik je dio šire strategije OpenAI-ja kojom žele integrirati svoje usluge u svakodnevni osobni i poslovni život korisnika. OpenAI nije službeno komentirao te informacije, a izvori su zatražili anonimnost jer nisu ovlašteni javno govoriti o temi. Tvrtka, koju vodi poduzetnik Sam Altman, krajem 2022. lansirala je ChatGPT, čime je pokrenula globalnu revoluciju u području umjetne inteligencije. Nakon početnog uspjeha, suočili su se s konkurencijom Googlea, startupa Anthropic i drugih, pa su u potrazi za novim područjima rasta. U svibnju su najavili ulazak u hardversku industriju, preuzevši startup io za 6,5 milijardi dolara – tvrtku koju je osnovao bivši Appleov dizajner Jony Ive. Novi preglednik omogućit će izravnu integraciju AI agenata, poput Operatora, u iskustvo pretraživanja, čime bi korisnici mogli izvršavati zadatke putem preglednika – bez ručnog klikanja ili pretraživanja.
Preglednik kao platforma za inteligentne AI agente
Zahvaljujući pristupu korisničkim web aktivnostima, OpenAI-jev preglednik mogao bi postati idealna platforma za AI agente sposobne obavljati radnje u ime korisnika – poput rezervacija ili ispunjavanja obrazaca – izravno na web stranicama. No konkurencija je jaka. Google Chrome koristi više od tri milijarde ljudi diljem svijeta i drži više od dvije trećine tržišta preglednika, prema podacima StatCountera. Appleov Safari je daleko iza, s tržišnim udjelom od 16 %. Prošli je mjesec OpenAI objavio da ima tri milijuna poslovnih korisnika koji plaćaju korištenje ChatGPT-a, a istovremeno su i drugi AI startupi poput The Browser Company i Brave predstavili vlastite preglednike s mogućnošću izvršavanja radnji umjesto korisnika. Startup Perplexity također je najavio vlastiti preglednik naziva Comet.
Google pod pritiskom zbog monopola
Googleova upotreba Chromea za prikupljanje korisničkih podataka, koji su temelj učinkovitog oglašavanja, toliko je uspješna da je američko Ministarstvo pravosuđa zatražilo razdvajanje tog poslovanja. Sudac je prošle godine presudio da Alphabet nezakonito drži monopol na tržištu online pretraživanja. OpenAI-jev novi preglednik temelji se na Chromiumu, Googleovu projektu otvorenog koda koji koristi i sam Chrome, kao i drugi preglednici poput Microsoft Edgea i Opere. OpenAI je prošle godine zaposlio dva bivša visoka dužnosnika Googlea koji su sudjelovali u razvoju originalnog Chromea. The Information je ranije izvijestio o tim zapošljavanjima te da je OpenAI već tada razmatrao izradu vlastitog preglednika.
Više kontrole nad podacima
Sam Altman je u travnju izjavio da bi OpenAI bio zainteresiran za kupnju Chromea ako bi američki regulatori prisilili Alphabet na njegovu prodaju – no Google nije ponudio Chrome na prodaju i najavio je žalbu na presudu o monopolu. OpenAI je stoga odlučio razviti vlastiti preglednik, a ne dodatak za postojeće preglednike, kako bi imao potpunu kontrolu nad prikupljenim podacima, navodi jedan izvor.