CRVENI PLANET

Rover Curiosity poslao nam je očaravajuću panoramsku snimku Marsa

13.02.2019 u 12:40

Nakon što je godinu dana proveo na kamenitom terenu brazde Vera Rubin, rover Curiosity kreće u nova istraživanja, a kao oproštajnu gestu poslao nam je panoramsku snimku svojeg dosadašnjeg 'radnog mjesta'

Robotsko vozilo Curiosity jedan je od dva NASA-ina istraživača koji su danas aktivni na Marsu. Treći rover, Opportunity, koji je umjesto tri mjeseca svoju misiju vršio preko četrnaest godina prekinuo je komunikaciju nakon masivne pješčane oluje koja je Mars zadesila prošlog ljeta, prenosi.

Curiosity koji se kamenitom površinom Crvenog planeta kreće od 2012. nesmetano nastavlja s radom unatoč potrošenim kotačima, neispravnoj bušilici i memorijskoj grešci koja je ograničila broj njegovih funkcija, objašnjava Gizmodo.

Curiosity se trenutno nalazi u krateru Gale gdje je istraživao minerale bogate željezom. Sakupljeni podaci predlažu da je tamošnje kamenje nastalo sedimentacijom tvari sada presušenog jezera. Pitanje je, doduše, zašto kamenje nije zadesio proces erozije. Uglavnom, nakon što je sakupio sve potrebne podatke, Curiosity je poslan na novo 'radno mjesto' - glinom bogatu regiju Glen Torridon. Rover će tamo provesti godinu dana te nastaviti tražiti znakove nekadašnjeg života.

Prve slike s Marsa Izvor: Licencirane fotografije / Autor: NASA

Prije nego što je otišao iz kratera Gale, Curiosity je 19. prosinca 2018. pomoću kamere snimio panoramsku sliku svoje okoline. Kompozitnu fotografiju čini čak 112 slika na kojima možemo vidjeti roverovo sljedeće 'radno mjesto', sam krater Gale i planinu Sharp u pozadini. Naravno, boje same slike su prilagođene kako bi nam dočarale kako bi kamenje i pijesak izgledali pod dnevnim svjetlom na Zemlji.

Izvor: Društvene mreže / Autor: JPL/NASA

Curiosity se sada seli na drugo područje - korito između brazde Vera Rubin i planinskog područja koje okružuje krater. Dosadašnja analiza područja koja je priskrbio Mars orbiter predlaže da je tamošnje kamenje puno filosilikata, glinenih minerala koji nastaju u vodi. Podaci sakupljeni kod Glen Torridona možda će nam reći više o drevnim jezerima koja su tijekom rane ere Marsa pokrivala krater Gale.

'Pored potvrde postojanja nekadašnjih jezera, glineni minerali obično jako dobro čuvaju organske molekule' rekao je znanstvenik na projektu Curiosity Ashwin Vasavada.

Podsjetimo, Curiosity je već otkrio tragove glinenih minerala i organskih molekula na Marsu. Valja naglasiti da organske tvari nužno ne znače život, već ime dobijaju zato jer su same po sebi sastojci potrebni za nastanak života (kakvog poznajemo, tojest).

ERA ISTRAŽIVANJA

Mali robot koji je nadmašio očekivanja: Rover Opportunity već 5000 dana putuje Marsom

Dosadašnja otkrića organskih molekula na površini predlažu da je planet nekad davno zbilja podržavao život, no za to nam treba još dokaza. Istraživnje područja bogatog glinom, Curiosity bi mogao otkriti dodatne dokaze o mitološkom Marsu koji je prije milijuna i milijuna godina bio pun života.