VIDIO SE SA ZEMLJE

Pogledajte silovit udar asteroida u Mjesec!

23.05.2013 u 10:19

NASA-ini su znanstvenici na Mjesecu 17. ožujka ove godine zabilježili najsjajniju eksploziju malenog asteroida od 2005. od kada postoji program snimanja udara svemirskih tijela u naš prirodni satelit

Prema procjenama agencije, objavljenim krajem prošlog tjedna, ovo tijelo teško oko 40 kg u Mjesec je udarilo brzinom od 90.000 km na sat i stvorilo krater promjera 20-ak metara. Bljesak je bio toliko snažan da se golim okom mogao vidjeti sa Zemlje, bez teleskopa. Energija udara iznosila je oko pet tona TNT-a (na slici dolje desno označen je crvenim kvadratićem)

'17. ožujka 2013. tijelo veličine manje stijene udarilo je u površinu Mjeseca u području Mora kiša', rekao je Bill Cooke iz NASA-inog Meteoroid Environment Officea. 'Eksplodiralo je u bljesku 10 puta sjajnijem od svih koje smo ikada prije vidjeli', dodao je.

Astronom i komentator astronomske stranice Slooh, Bob Berman kaže da je to bio događaj bez presedana. 'Čini se da su u vrijeme kada se na Mjesečevoj površini vidio udar dovoljno sjajan da stvori točku svjetla u trajanju od jedne sekunde, atmosferu Zemlje rasparale brojne blještave vatrene lopte', rekao je dodavši kako to znači da je prije dva mjeseca kroz našu orbitu prošao prilično gust oblak meteorida.

NASA je snimila na stotine udara

NASA-ini stručnjaci vjeruju da bi njihov satelit Lunar Reconnaissance Orbiter mogao pronaći i snimiti mjesto udara na Mjesecu.

Lunarne kiše meteora učestalije su nego što su znanstvenici očekivali – svake godine događa se na stotine udara vidljivih za precizne uređaje.

Stranica Slooh sinoć je objavila stream promatračnice na Kanarskom otočju, a stručnjaci su predstavili podatke o brojnim drugim objektima koji prolaze blizu Zemlje, među ostalim i o padu sibirskog meteorita 15. veljače.

NASA-ini su stručnjaci također objasnili kako na Mjesecu, na kojem nema kisika, može doći do eksplozije.

'Mjesečevim meteorima ne treba kisik ili izgaranje da bi bili vidljivi. Oni udaraju u tlo s toliko velikom kinetičkom energijom da čak i kamenčić može stvoriti krater promjera oko metra. Bljesak ne nastaje u izgaranju već u toplinskom sjaju rastopljenog kamena i vrućih isparavanja na mjestu udara', stoji u priopćenju agencije.

'Je li onda sigurno šetati Mjesecom ili ne?', pita NASA i odmah odgovara: 'Sredina ožujka mogla bi biti dobro vrijeme da se ostane unutra.'

Udar tijela snimljen 17. ožujka pogledajte na videu dolje.