kraj svemira

Ovo je slika ruba promatranog svemira. Astronomi izmjerili koliko je najudaljenija galaksija udaljena od Zemlje

18.12.2020 u 13:25

Tim astronoma je pomoću teleskopa Keck I izmjerio udaljenost do drevne galaksije. Zaključili su da ciljana galaksija GN-z11 nije samo najstarija već i najudaljenija. Toliko je udaljena da definira samu granicu samog promatranog svemira

Astronomi se nadaju da će njihova studija pomoći rasvijetliti razdoblje kozmološke povijesti kada je svemir bio star samo nekoliko stotina milijuna godina, piše Sci Tech Daily.

Svi smo si ponekad postavljali velika pitanja o tome koliko je zapravo velik svemir ili kako i kada su nastale galaksije? Astronomi ova pitanja shvaćaju vrlo ozbiljno i koriste fantastične alate koji pomiču granice tehnologije kako bi pokušali odgovoriti na njih. Potaknut znatiželjom, profesor Nobunari Kashikawa s Odjela za astronomiju Sveučilišta u Tokiju potražio je najudaljeniju galaksiju koju možemo opaziti kako bi otkrio kako i kada je nastala.

'Iz prethodnih studija čini se da je galaksija GN-z11 najudaljenija od nas koja se može otkriti, udaljena 13,4 milijarde svjetlosnih godina ili 134 neionska kilometra, što je 134 nakon čega slijedi 30 nula', rekao je Kashikawa. 'Ali mjerenje i provjeravanje takve udaljenosti nije lak zadatak.'

Kashikawa i njegov tim izmjerili su ono što je poznato kao crveni pomak GN-z11; to se odnosi na način na koji se svjetlost proteže i postaje crvenija što dalje putuje. Određeni kemijski potpisi, nazvani emisijskim linijama, utiskuju različite obrasce u svjetlost udaljenih objekata. Mjereći koliko su protegnuti ovi kontrolni potpisi, astronomi mogu utvrditi koliko je daleko svjetlost morala prijeći, čime se odaje udaljenost od ciljne galaksije.

'Posebno smo promatrali ultraljubičasto svjetlo, jer je to područje elektromagnetskog spektra za koje smo očekivali da će pronaći crveno pomaknuti kemijski potpis', rekao je Kashikawa.

Svemirski teleskop Hubble otkrio je potpis više puta u spektru GN-z11. Međutim, čak ni Hubble ne može sve. Stoga su se japanski astronomi obratili modernijem zemaljskom spektrografu, instrumentu za mjerenje emisijskih vodova, zvanom MOSFIRE, postavljenom na teleskop Keck I na Havajima.

MOSFIRE je detaljno zabilježio emisijske vodove s GN-z11, što je znanstvenicima omogućilo da mnogo preciznije izmjere udaljenosti. A kad radite s udaljenostima na tim mjerilima, nema smisla koristiti poznate jedinice; umjesto kilometara astronomi koriste vrijednost poznatu kao broj crvenog pomaka označen z.

Kashikawa i njegov tim poboljšali su točnost z vrijednosti galaksije za faktor 100. Astronomi sad mogu sa sigurnošću reći da je GN-z11 najudaljenija galaksija ikad otkrivena u svemiru. Rad profesora Kashikawe i njegovog tima objavljen je u stručnom časopisu Nature.