TEHNO SAVJETI

Ove informacije nikad ne biste smjeli dijeliti online

15.12.2023 u 16:42

Bionic
Reading

Iako na webu možete dijeliti sve i svašta, to ne znači kako to doista trebate učiniti. Pogledajte pregled informacija kojima nije mjesto na društvenim mrežama i webu općenito

Nemali broj ljudi zabrinuto je oko toga što tvrtke društvenih medija rade s njihovim podacima. Pa ipak, mnogi među njima prilično su nemarni kad je dijeljenje osobnih informacija online u pitanju.

Pogledajmo pregled informacija kojima ni u kojem slučaju nije mjesto na društvenim mrežama i općenito online, ako želite zaštititi svoju privatnost i sigurnost.

1) Putovanja

Dvaput razmislite prije nego što se pohvalite svojim nevjerojatnim nadolazećim odmorom ili objavite slike dok ste na putovanju. Nikad se ne zna tko bi mogao vidjeti ove informacije i iskoristiti ih kako bi vam naškodio tako što će, primjerice, opljačkati vaš stan dok ste vi stotinama ili tisućama kilometara udaljeni.

Stoga nikad nemojte dijeliti pojedinosti ili fotografije sa svog putovanja prije no što se vratite. Slično vrijedi i za fotografije kuće ili zgrade u kojoj živite.

2) Lokacija

Društvene aplikacije koriste geolokaciju (iz vaše IP adrese ili GPS-a ugrađenog u pametni telefon) kako bi vam omogućile da u svojim objavama označite gdje se nalazite.

Prije objave provjerite dodaje li stranica automatski podatke o vašoj lokaciji. Ako je tomu tako, isključite tu značajku prije objave. U većini slučajeva nema razloga da svoju lokaciju dijelite sa svima koji mogu vidjeti objavu.

Također je pametno obrisati metapodatke fotografije prije no što ju učitate i objavite jer oni također mogu otkriti gdje je snimljena, kao i kojim uređajem.

Nemojte objavljivati svoju fizičku adresu i telefonske brojeve, osim ako to nije nužno potrebno radi posla kojim se bavite.

3) Podaci za osobnu identifikaciju

Stranice poput Facebooka pune su vrijednih podataka za ljude koji koriste društveni inženjering kako bi krali identitete na društvenim medijima.

Zbog toga trebate izbjegavati dijeljenje informacija koje se mogu koristiti za provjeru vašeg identiteta, poput primjerice vašeg punog datuma rođenja.

Nikada nemojte dijeliti fotografije svoje vozačke dozvole, putovnice ili kreditne kartice koje sadrže osobne podatke koje ne želite objaviti.

Pripazite također na 'zabavne kvizove' koji se svako toliko vrte po društvenim mrežama. Oni od vas traže da odgovorite na pitanja kao što su gdje ste išli u školu, kako se zvao vaš prvi ljubimac i tome slično.

Takva pitanja često se koristi kao sigurnosni mehanizam za zaštitu korisničkih računa online. Srećom, ta vrsta zaštite sve je rjeđa, ali nikako nije posve nestala.

4) Osobne pritužbe i gunđanja

Iako vam se možda ne čimi kako je tomu tako, društveni mediji nisu dobro mjesto za iznošenje pritužbi. Ako se želite požaliti na svog šefa, kolege s posla ili rođake, netko će to vjerojatno vidjeti i obavijestiti osobu na koju se žalite. I eto problema.

Nije isključeno ni kako će vaš mogući budući poslodavac pročešljati vaše društvene mreže prije no što donese odluku o tome hoće li vas zaposliti.

Zato nemojte objavljivati ništa što ne biste htjeli da drugi pročitaju. Pritužbe i guđanja povjerite osobnom dnevniku, u koji možete upisati što god vas je volja.

To se, naravno, ne odnosi na legitimne pritužbe na, primjerice, rad i postupke društvenih mreža. No, i u takvim situacijama budite pristojni.

5) Skupe nove 'igračke'

Mnogi ljudi vole dijeliti slike svojih novih 'igračaka' na društvenim mrežama - kao što su, primjerice, pametni telefon, prijenosno računalo, automobil, TV, nakit ili tome slično. Koliko god se željeli pohvaliti, nemojte to raditi.

Razloga je više, ali zadržimo se na dva. Prvo, to je znak manjka ukusa i pristojnosti. Drugo, što više ljudi zna kako posjedujete nešto skupocjeno, to su izgledi kako će nekome od njih pasti na pamet da vas opljačka veći.

6) Osobni savjeti osjetljive prirode

Nemojte se upuštati u davanje medicinskih ili pravnih savjeta na društvenim mrežama, čak ni ako ste liječnica ili odvjetnik.

U ogromnoj većini slučajeva nećete imati dovoljno informacija, niti uvid u širu sliku kako biste kvalitetno pomogli osobi koja traži savjet.

Ako je netko bolestan ili u nevolji, treba potražiti stručnu pomoć. To se također odnosi na savjete o vježbanju, mršavljenju, prehrani, financijama, odnosima i drugim osjetljivim temama.

U suprotnom riskirate situaciju u kojoj vaš savjet može prouzročiti više štete nego koristi, pa i imati za posljedice tužbe.

7) Lažna darivanja i natjecanja

Tvrtke često koriste društvene mreže za organizaciju darivanja i natjecanja, uglavnom zato što je tako lako kliknuti 'dijeli' i ne razmišljati dvaput o tome.

Iako postoji mnogo legitimnih poklona na Facebooku i drugim mrežama, trebali biste dobro razmisliti prije nego što ih olako dijelite.

Zašto? Pa, ako to stalno radite, moguće je kako idete na živce barem nekim od svojih prijatelja. Uz to, brojna takva natjecanja i dijeljenja su, u stvari, prijevare koje služe za širenje zlonamjernog softvera ili kojima se pokušava navući ljude na dijeljenje osjetljivih osobnih podataka.

Stoga trebate biti oprezni oko toga što i kako dijelite.

8) Povlaštene informacije

Informacije koje ste dobili u povjerenju, naročito poslovne, nemaju što tražiti na društvenim mrežama, niti općenito online.

Razgovor o nekome tko će sljedeći tjedan dobiti otkaz, strategiji vaše tvrtke za nadolazeću godinu i drugim insajderskim informacijama mogli bi vas dovesti u velike probleme.

To vrijedi i za vašu obitelj. Nemojte objavljivati osjetljive informacije o događanjima u vašoj obitelji u koje drugi ljudi ne moraju biti upućeni. Ako nije vaša vijest, nemojte je dijeliti.

9) Sve što ne želite objaviti

Ovo se odnosi na sve što nije obuhvaćeno dosad navedenim, a što ne želite vidjeti objavljeno. Nakon što je nešto objavljeno na webu, gotovo je nemoguće to u potpunosti ukloniti.

Sjetite se kako je, primjerice, prošla Severina sa svojim kućnim video uratcima.

Čak i ako svoje objave postavite na 'samo prijatelji', ne postoji način da sa sigurnošću znate tko je vidio vaše objave i fotografije, spremio ih ili podijelio s nekim drugim. Netko uvijek može poslati snimku zaslona drugoj osobi koja, na primjer, ne može vidjeti objavu.

Dakle, ako objavite nešto danas i požalite zbog toga dvije godine kasnije, možda ćete to moći izbrisati sa svog računa, ali nikada se ne može potpuno izbrisati s weba.

Zato se držite pravila koje kaže: ne objavljujte i ne dijelite nešto što ne biste željeli staviti na naslovnu stranicu novina, piše Make Use Of.