NAJNOVIJE TEHNOLOGIJE

Od prtljage do inspekcije: 5G stiže u hrvatske zračne luke, ovako će to funkcionirati

18.07.2025 u 18:01

Bionic
Reading

Hrvatski Telekom, u suradnji s partnerima – tvrtkom Markoja i Fakultetom prometnih znanosti iz Zagreba – nedavno je predstavio projekt privatnih 5G mreža za zagrebačku, zadarsku i pulsku zračnu luku, čime Hrvatska ulazi u krug europskih lidera po primjeni najnovijih tehnologija u zračnom prometu. Riječ je o projektu vrijednom 5,6 milijuna eura, s ciljem uspostave sigurne, lokalno izolirane i iznimno brze mrežne infrastrukture koja omogućava digitalnu transformaciju ključnih operacija u zračnom prometu

'Privatna 5G mreža u zračnim lukama predstavlja neovisnu, sigurnu i visoko pouzdanu komunikacijsku infrastrukturu koja omogućuje digitalizaciju ključnih operacija', tumači Marijana Bačić, članica Uprave Hrvatskog Telekoma za poslovne korisnike i direktorica Combisa.

Cilj projekta je, kaže, unaprijediti sigurnost, učinkovitost i održivost zračnih luka pomoću četiri inovativna primjera primjene: digitalne inspekcije, VR/AR tehnologije za održavanje i edukaciju, digitalizacije procesa i optimizacije rukovanja prtljagom.

Infrastruktura obuhvaća ključne komponente, kao što su 5G SA Core Network, NG-RAN oprema (radio jedinice, BBU, antene) i lokalni UPF čvorovi koji omogućuju da sav promet ostane unutar prostora zračne luke. Time se omogućuje edge computing, odnosno obrada podataka na rubu mreže, bez potrebe da podaci napuštaju aerodrom.

Dodatno su implementirani AI softveri za analizu podataka u stvarnom vremenu te VR/AR sustavi namijenjeni edukaciji i održavanju.

'Prednosti za poslovne korisnike uključuju sigurnost – to je privatna mreža s naprednom enkripcijom – zatim brzinu i nisku latenciju, ključne za aplikacije u stvarnom vremenu, kao i pouzdanost, odnosno otpornost na zagušenja i smetnje. Projekt omogućuje digitalnu transformaciju operacija, smanjuje vrijeme inspekcija, povećava točnost i omogućuje prediktivno održavanje', pojasnila je Bačić.

Kako se testira?

Svaka zračna luka uključena u projekt koristi 5G mrežu na različite načine, prilagođene svojim operativnim potrebama.

U Zagrebu se testira upotreba dronova s UHD kamerama i AI softverom za inspekciju piste, ograde i svjetlosnih sustava, a Zadar koristi industrijske tablete za inspekciju piste i ograde s podrškom za analizu putem umjetne inteligencije.

'Proces usuglašavanja bio je dvosmjeran – zračne luke iznijele su svoje operativne izazove, a konzorcij, koji čine HT, tvrtka Markoja i fakulteti, predložio je tehnološka rješenja temeljena na globalnim praksama i lokalnim potrebama', naglasila je Bačić.

Sva tri projekta razvijena su u skladu s individualnim zahtjevima korisnika, a model je u potpunosti skalabilan i primjenjiv i izvan sektora zračnog prometa, primjerice u kompleksnim sustavima poput logističkih centara, bolnica i morskih luka, gdje su potrebne visoka sigurnost, niska latencija i pouzdana povezanost, pojašnjava nam Bačić.

Partnerstvo s vizijom

Suradnja između HT-a i zračnih luka postavljena je na strateškim temeljima. Dok HT osigurava tehnološku osnovicu i infrastrukturu, zračne luke definiraju svoje potrebe.

'Suradnja je partnerska i strateška. HT djeluje kao tehnološki nositelj i pružatelj infrastrukture, a zračne luke definiraju operativne potrebe. Očekuje se daljnje širenje funkcionalnosti, razvoj novih use-caseova i potencijalna replikacija modela na druge zračne luke u regiji', poručila je Bačić.

Nakon završetka projekta HT planira omogućiti korištenje 5G infrastrukture i drugim dionicima, uključujući koncesionare, uz definirane modele naplate ovisno o korištenju spektra i usluga.

Stabilna i sigurna povezanost neovisno o vanjskim faktorima

Zadar je među prvim zračnim lukama u Hrvatskoj koje uvode privatnu 5G mrežu. Riječ je o zatvorenoj, lokalno izoliranoj komunikacijskoj infrastrukturi koja donosi stabilnu povezivost, visoku razinu sigurnosti i preduvjete za digitalnu transformaciju aerodromskih operacija, navode iz te zračne luke.

Što će sve omogućiti privatna 5G mreža?

'Implementacija privatne 5G mreže rezultat je konkretnih izazova s kojima smo se susretali u svakodnevnim operacijama. Primjerice, tijekom ukrcaja prtljage i komunikacije dispečera s pilotima, koristimo mobilne uređaje koji ovise o Wi-Fi infrastrukturi. Zbog smetnji – osobito uzrokovanih vremenskim radarima – dolazilo je do čestih prekida veze, što je uzrokovalo kašnjenja i pad učinkovitosti', poručuju iz Zračne luke Zadar.

Privatna 5G mreža omogućit će stabilnu i sigurnu povezanost neovisnu o vanjskim faktorima, a time i znatno povećanje učinkovitosti i sigurnosti operacija. Kako navode iz te zračne luke, planira se transformacija u tri operativno ključna područja: logistici, komunikaciji i sigurnosti.

'Novi skeneri za prtljagu s 5G povezivošću radit će bez prekida, uz brži prijenos podataka i bolji nadzor protoka prtljage. Dispečeri će imati stabilnu povezanost putem 5G tableta, što znači točniju i bržu obradu letačkih dokumenata. Industrijski tableti za nadzor perimetra omogućit će mobilni uvid u sigurnosne sustave u realnom vremenu, što značajno ubrzava reakciju u slučaju incidenta', navode iz uprave te zračne luke.

Zahvaljujući mogućnosti mrežnog slicinga, svaki aerodromski sektor koristi svoj sigurni kanal komunikacije, što podiže razinu pouzdanosti, ističu iz Zračne luke Zadar te ujedno vide potencijal širenja privatne 5G mreže izvan zrakoplovnog sektora.

'Privatna 5G mreža može postati osnova za širu suradnju. Sektor turizma može dobiti pouzdanu digitalnu infrastrukturu za pametno usmjeravanje putnika i obavijesti u realnom vremenu. Carinske i sigurnosne službe mogu pak koristiti sustave koji se oslanjaju na brz prijenos podataka i analitiku u hodu, a u logistici i dostavi 5G bi omogućio preciznije praćenje tereta, autonomna vozila unutar perimetra i digitalne otpremne procese.'

Zatvorena mreža kao jamstvo sigurnosti

Za razliku od javne infrastrukture, zatvorena 5G mreža omogućuje da svi podaci ostanu unutar sustava zračne luke. 'To je ključna prednost. Privatna mreža znači da svi podaci ostaju unutar infrastrukture zračne luke – ne putuju preko javne mreže, čime se smanjuje rizik od curenja podataka ili sigurnosnih incidenata. Time zadovoljavamo i stroge sigurnosne zahtjeve sektora zračnog prometa, uključujući zahtjeve iz direktive NIS2 i smjernica Part-IS', pojašnjavaju nam.

5G mreža već u prvoj fazi pokriva ključne operativne i sigurnosne sustave, a slijede pametne aplikacije.

'Već u prvoj fazi planiramo koristiti 5G mrežu za operativne procese (ukrcaj prtljage, dispečerska dokumentacija), sigurnosne sustave (mobilni nadzor, inspekcije) i infrastrukturne podatke koji se razmjenjuju unutar zračne luke. S vremenom planiramo proširiti primjenu i na korisničke aplikacije, npr. za navigaciju putnika i personalizirane informacije', najavljuju.

Put prema pametnoj zračnoj luci

Zračna luka Zadar već sada razmatra niz naprednih usluga temeljenih na novoj mrežnoj infrastrukturi.

'Dugoročno gledano, vidimo 5G kao temelj za pametnu zračnu luku. U planu su digitalna signalizacija za informiranje putnika u realnom vremenu, pametni sustavi za upravljanje redovima i protočnošću te prediktivna sigurnost – npr. integracija AI analitike koja može predvidjeti sigurnosne incidente na temelju uzoraka ponašanja ili anomalija u prometu. Sve to zahtijeva stabilnu, sigurnu i brzu mrežnu infrastrukturu, što omogućava upravo 5G.

Ovaj projekt ne rješava samo postojeće tehničke probleme, već postavlja temelje za dugoročan tehnološki iskorak. Želimo Zračnu luku Zadar pozicionirati kao inovativnu i digitalno zrelu infrastrukturu, spremnu za nove izazove, pametne usluge i održiv rast. Suradnja s Hrvatskim Telekomom i partnerima je iznimno kvalitetna: spojili smo operativna znanja iz zrakoplovstva s njihovim telekom iskustvom i modernim tehnologijama. Veselimo se nastavku te suradnje u daljnjoj modernizaciji', zaključuju iz Zračne luke Zadar.

Iskustva zagrebačke zračne luke

Međunarodna zračna luka Zagreb uvodi privatnu 5G mrežu kojom će pokriti cijelo operativno područje aerodroma. Projekt će, kažu nam, omogućiti digitalizaciju ključnih operacija i stvaranje novih usluga za putnike, operativno osoblje i partnere.

'5G mreža će nam omogućiti pokrivanje privatnim podatkovnim signalom cijelog operativnog područja zračne luke, što će rezultirati time da se u bilo kojem području pokrivanja koriste aerodromski sustavi bez izlaza opreme na internet. Trenutno imamo pokrivanje operativnog područja Wi-Fi signalom, ali samo na manjem dijelu operativnih površina', pojasnio je za tportal Marin Tica iz zagrebačke zračne luke.

Važnost i prednosti 5G mreže

Privatna 5G mreža podržavat će svakodnevne aktivnosti zaposlenika na operativnim površinama, poput pregleda opreme, infrastrukture ili sigurnosnih nepravilnosti. Navedene aktivnosti moći će se obavljati u stvarnom vremenu, uz poštivanje sigurnosnih standarda zračne luke.

'Također, privatnu 5G mrežu planiramo koristiti za prijenos i obradu podataka prikupljenih dronom kako bi pojedine inspekcijske aktivnosti imale potrebne preduvjete za ubrzanu obradu podataka. Time će se omogućiti donošenje odluka u stvarnom vremenu', istaknuo je Tica.

Dodatno se planira konsolidacija opreme koju koriste operativne službe, što uključuje korištenje istog hardvera za TETRA komunikaciju i poslovnu podatkovnu povezanost. Privatna mreža omogućit će i drugim dionicima u zračnoj luci da ubrzaju svoje operacije putem mobilnih aplikacija na cijelom operativnom području, uz očuvanje potrebne razine dostupnosti i sigurnosti, najavljuje Tica.

Za razliku od javnih, zatvorena mreža osigurava maksimalnu zaštitu podataka i sustava. 'Jako je važna činjenica da se radi o privatnoj mreži jer ona uvelike olakšava tehničku administraciju te povećava razinu sigurnosti infrastrukture i cjelokupnog sustava', naglasio je Tica.

Inovacije za nove sektore

Zračna luka Zagreb također vidi potencijal za širenje upotrebe privatne 5G mreže izvan zrakoplovnog sektora.

'Sigurni smo da će se otvoriti razne prilike za primjenu i korištenje 5G mreže i u drugim sektorima. To se svakako odnosi na carinu, ali i na logistiku u kargo poslovanju, a vjerojatno i na primjenu u opremi za autonomne aktivnosti. U suradnji sa srednjom Zrakoplovnom tehničkom školom Rudolf Perišin, planiramo uz korištenje VR naočala omogućiti edukaciju na daljinu učenicima za aktivnosti na operativnim površinama i oko zrakoplova', pojasnio je Tica.

Privatna 5G mreža koristit će se za operativne procese, sigurnosne sustave, korisničke aplikacije i podatkovne tokove. 'Na privatnu 5G mrežu gledamo kao na proširenje IT mrežne infrastrukture te ćemo za sve naše potrebe koje se mogu odraditi mobilno, pomoću hardvera s dovoljno autonomije, tražiti tehnička rješenja koja će se zasnivati na privatnoj 5G mreži', rekao je Tica.

Uprava zagrebačke zračne luke vidi je kao temelj za razvoj inovativnih rješenja poput proširene stvarnosti i digitalnih blizanaca. Kao dobar primjer Tica navodi održavanje i povezivanje digitalnog blizanca i opreme koja omogućava proširenu stvarnost uz povezivanje s prostornim i geolokacijskim elementima.

'Zamislite da tehničar u poslovima održavanja, dok se kreće u vanjskom prostoru, odmah ima informaciju na kojoj se lokaciji dogodilo puknuće cijevi u odnosu na to gdje se on nalazi te da odmah ima i pristup potrebnim tehničkim informacijama potrebnim za intervenciju. Isto tako, uz povećanu razinu sigurnosti i dostupnosti signala možemo razmatrati udaljeno upravljanje pojedinom opremom', objasnio je Tica.

Marin Tica:

'Svakako bih iskoristio priliku da zahvalim HT-u na prepoznatoj prilici i inicijativi za kreiranje ovakvog projektnog konzorcija, kao i tvrtki Markoja, koja je nas i druge zračne luke te Fakultet prometnih znanosti vodila u pripremi ovog projekta.

HT je naš dugogodišnji partner za širok opseg tehnoloških usluga te s vrlo kvalitetnim stručnjacima u raznim područjima. U kontekstu ove suradnje posebno bih zahvalio kolegama Robertu Manenici i Dori Medved, čija stručnost, komunikativnost i profesionalnost svakako osiguravaju to da i ubuduće možemo očekivati zanimljive i izazovne projekte.'

Strateški projekt u europskom kontekstu

Međunarodna zračna luka Zagreb sudjeluje u nizu inovativnih projekata s europskim partnerima i vidi 5G mrežu kao prirodan nastavak te strategije. Navode i da kontinuirano rade na uvođenju novih i naprednih usluga u raznim dijelovima poslovanja.

'Kako su nam dioničari francuska tvrtka Group ADP i turska TAV Airports, veliki svjetski operatori zračnih luka, imamo pristup iskustvima u poslovanju drugih zračnih luka te sudjelujemo u raznim inovativnim projektima. Jedan od njih je projekt EU Horizon na temu zelene zračne luke kao multimodalnog središta za održivu i pametnu mobilnost', ističe Tica te dodaje:

'Tu smo u jednom od tri odabrana europska konzorcija sa zračnom lukom Charles de Gaulle u Parizu, Malpensom u Milanu i međunarodnim aerodromom Avram Iancu u rumunjskom Cluju, uz Fakultet strojarstva i brodogradnje, Fakultet prometnih znanosti te mnoge europske i hrvatske tvrtke INFRA PLAN Consulting, Ericsson Nikola Tesla i GDi.

Zajedno radimo na projektima digitalnih blizanaca, primjeni dronova u operativnim aktivnostima, unapređenju bioraznolikosti, energetske učinkovitosti zgrada i elektrifikacije autobusnog prijevoza, planiranju punionica te razvijanju IT rješenja za optimizaciju multimodalnog prometa, uključujući validaciju i replikaciju velikih razmjera, kao i na raznim drugim rješenjima sa spomenutim i drugim partnerima iz EU-a.'