POVIJEST GEJMINGA

Neiscrpan sjaj dugovječne FPS franšize: Ovo je povijest Call of Dutyja

05.11.2023 u 20:55

Bionic
Reading

Call of Duty slavi 20 godina. Od skromnih početaka 2003. do najnovijih nastavaka koji inspiraciju crpe od najuspješnijih nastavaka serijala, Call of Duty danas slovi kao jedna od najvećih franšiza na tržištu igara

Call of Duty je u svojim najranijim danima bio igra koju su svi znali po povijesno autentičnim okružjima. Godinama kasnije popularni je serijal napravio tranziciju u izmišljene teatre ratovanja. Na razočaranje manjine i oduševljenje većine, i nakon prijelaza u svijet mašte nastavio je rasti. Pitanje je, doduše, zašto je Call of Duty i danas tako popularan, koji je recept za njegov neiscrpni šarm te koliko se igra promijenila u proteklih dvadeset godina.

Početak svega

Prvi Call of Duty svjetlo je dana ugledao 29. listopada 2003., a izašao je na PC-ju. Ova pucačina iz prvog lica simulirala je pješadijsko ratovanje tijekom Drugog svjetskog rata te je po stilu jako podsjećala na franšizu Medal of Honor. Kako ne bi izgledala kao generički simulator ratovanja, tim Infinity Warda dizajnirao ju je tako da igračima pruži perspektivu s različitih strana rata. U igri tako igrač preuzima ulogu američkih, britanskih i ruskih vojnika. CoD je također unosio inovaciju u polju članova odreda koje regulira umjetna inteligencija, za razliku od drugih simulacija u kojima igrač obično igra 'vuka samotnjaka'.

Nova franšiza bila je toliko uspješna da je prodana u 790.000 kopija te je samo u SAD-u do kolovoza 2006. zaradila 29,6 milijuna dolara. Call of Duty: Finest Hour izašao je 16. studenog 2004. na Xboxu, postavši prvim nastavkom koji je došao na konzole. Taj nastavak je, pored višeplatformske prisutnosti, donio mogućnost lokalne i online igre više igrača, vrlo rijetke pojave u to vrijeme. Nakon izlaska Finest Houra, Call of Duty je postao igrom čije ćemo nove nastavke gledati svake godine.

Nova godina - novi Call of Duty

Kad kompanije odluče izbacivati videoigre svake godine, to obično rezultira naslovima loše kvalitete. Kako bi to spriječio, Activision je podijelio razvoj između dva studija - Infinity Warda, kompanije koja je razvila originalni Call of Duty, i Treyarcha. U studenom 2005. izašli su Call of Duty 2 i Call of Duty 2: Big Red One. Drugi je spin-off koji je trebao potvrditi je li Treyarch uopće sposoban razvijati igre dostojne da nose naziv Call of Duty u naslovu.

Igra je dobila niz pohvala, Treyarch je dobio trajno mjesto na radnoj traci Call of Dutyja i ostatak je više-manje povijest. Ruku na srce, točan broj prodanih kopija Big Red Onea nije nikad razotkriven, no s obzirom na to da je u Engleskoj prodano 300.000 kopija, samo možemo pretpostaviti da je broj u SAD-u bio viši.

Activision je nakon 2005. proizvodnju igara uskladio tako da jedan razvojni studio svake dvije godine izbaci po jednu igru, što znači da igrači svake godine imaju nešto na što mogu trošiti novac.

Ciklus proizvodnje izmjenjivao se između Infinity Warda 2006. i Treyarcha 2007. i tako dalje. Kako su videoigre napredovale, tako je i napredovala i sama franšiza te je morala kompenzirati proizvodnju pod pritiskom sve složenije konkurencije. Activision je, kako bi nastavio s hiperprodukcijom, unajmio treći studio, pa se 2011. proizvodnoj traci pridružio Sledgehammer Games da bi Infinity Wardu pomogao razviti Call of Duty: Modern Warfare 3. Studio je zbog uspjeha u tom zadatku dobio redovito radno mjesto u lancu proizvodnje Call of Dutyja te je 2014. izdao svoju prvu CoD igru - Advanced Warfare.

Igra za više igrača

Najveća inovacija u povijesti Call of Dutyja bilo je uvođenje multiplayera na konzole. Štoviše, mnogi tvrde da se radi o najvećem razlogu zbog kojeg franšiza danas uopće postoji, a Call of Duty bio je jedan od prvih naslova koji je podržavao online multiplayer. Ideja igre s drugima na internetu postala je stvarnost krajem šeste generacije konzola - PlayStationa 2 i Xboxa. Međutim većina igrača nije mogla pristupiti tome sve do sedme generacije - PlayStationa 3, Xboxa 360 i Wiija. Uz igru za više igrača putem interneta, fanovi CoD-a uvjerili su mnoge svoje prijatelje da krenu igrati online.

Call of Duty promijenio je 2007. iskustvo igre za više igrača dodavanjem perkova ili povlastica. Povlastice u CoD-u su bili specijalni bonusi kojima su igrači mogli pojačati svoje likove u igri - mogli su dobiti više zdravlja, veće štete, povećane brzine kretanja i tako dalje. Ova im je promjena omogućila da igraju na više načina - od dalekometne borbe snajperom do brzog trčkaranja s nožem u ruci. Nova značajka franšize odvojila ju je od konkurencije i pomogla joj formirati identitet. Call of Duty postao je tog trena 'najuobičajenijim' FPS-om na svijetu, što znači da ga svatko može dobiti i postati konkurentan u bitki zahvaljujući povlasticama.

Velika tranzicija

Izvorno povijesno utemeljen serijal danas je ponešto drukčiji. Uz Call of Duty 4: Modern Warfare, koji je izašao 2007., priča se preselila u eru fikcije. Smještena je u 2011. godinu, kada radikalni lider ubije predsjednika neimenovane bliskoistočne zemlje te započinje civilni rat u Rusiji. Premda je priča potpuno izmišljena, fanovi su je brzo prihvatili zato što je igra bila mehanički čvrsta i vrlo zabavna. Igrači su i dalje igrali kao američki ili britanski vojnici koji pobijede negativca dobrom starom pucnjavom.

CoD 4 je postao prvom igrom u 'modernom' okružju Call of Dutyja. Razvojni studio Infinity Ward nastavit će tu priču izdavši CoD Ghosts 2013. Drugi tim nije slijedio taj trend, već je napravio dvije igre temeljene na povijesnom okružju uz dodavanje izmišljenih elemenata. Treyarch je, naime, izdao COD: World at War i COD: Black Ops.

Treyarch je smjestio Black Ops u eru Hladnog i Vijetnamskog rata, dok se World at War odvijao u Drugom svjetskom ratu. Obje radnje, makar temeljene na povijesti, prate izmišljene likove i iste takve priče. Eru 'alternativne povijesti' Treyarch je napustio ulaskom u eru futurizma - a taj je potez prošao toliko loše kod fanova da je skoro uništio serijal. Prva se igra odvija u dalekoj budućnosti, u svijetu Black Opsa 2 2025. godine.

Ova je igra sadržavala mnoge napredne tehnologije, ali neshvatljive za mnoge obožavatelje. Stigli su dodaci za oružja koji su igračima dopuštali da vide kroz zidove, kao i eksplozivi s automatskim upravljanjem, divovski roboti i hrpa druge sulude tehnologije.

Ovo je bio veliki odmak od mračne pucačine s ratnom tematikom, no s druge je strane predstavilo jedan od najvećih nastavaka franšize zbog inovativnosti i osvježavajućeg sadržaja. Activision je dobio toliko pohvala za igru da su svoj treći razvojni studio angažirali za proizvodnju Call of Duty: Advanced Warfarea.

Tu su stvari, barem ako pitate fanove, krenule nizbrdo. Call of Duty: Advanced Warfare bio je smješten daleko u budućnost i sadržavao je mnoga tehnološka poboljšanja koja su bila neobična za igru u stilu Call of Dutyja - stvari poput egzoodijela, koja su dopuštala igračima da doslovno lete nebom, laserska oružja, nanoeksplozive i tonu druge znanstvenofantastične tehnologije.

Premda su novinari cijenili pomak prema futurizmu, fanovi su tvrdili drukčije. Igra je također bila prva u serijalu koja je uvela omražene mikrotransakcije. Zahvaljujući njihovom uspjehu, Activision je unatoč komentarima fanova napravio još jednu futurističku igru, Call of Duty: Infinite Warfare. Igrače je pak naljutilo odvajanje od tradicionalnog Call of Dutyja, a kako su znali da Activision neće slušati njihove glasove, odlučili su kao argument iskoristiti svoje novčanike - bojkotom nastavka.

Activision je iduće godine rekao da se franšiza vraća korijenima te da će se odvijati tijekom Drugog svjetskog rata. Fanovi su, očekivano, bili oduševljeni čak i prije nego što je igra izašla. Tim rečeno, nova era Call of Dutyja vratila se provjerenim konceptima uz očigledno naginjanje prema nastavcima koji su postigli najveći uspjeh i u nadi dugoročnog održavanja serijala na životu.

Mikrotransakcije

Supply dropovi, nasumično generirana oprema koju se plaća pravim novcem, jedna je od najomraženijih strana modernog CoD-a. Call of Duty: Advanced Warfare ostavio je tako gorak okus u ustima da ga fanovi mrze i dandanas. Problem s ovim sustavom je što je pored hrpe 'smeća' nudio velik broj prejakih oružja, a prosječni je igrač, pored 60 eura za igru, morao iskeširati hrpu novca za pakete koji mu možda neće dati ono što je tražio.

U slučaju da vam ovo zvuči kao kockanje i manipulacija mlađim gejmerima, bili biste u pravu. Ako igrač nije imao ove predmete, bio je u zaostatku za ostalima - što je igru pretvorilo u naslov u kojem se pobjeda plaća novcem. Activision nikad nije izbacio izvještaj o zaradi, no ako tražite sadržaj o Advanced Warfareu na YouTubeu, naići ćete na hrpe videa u kojima ljudi troše stotine dolara na supply dropove.

Ova se praksa protegnula na Call of Duty: Black Ops 3 te je bila još gora nego u Advanced Warfareu. Supply dropovi iz Black Opsa 3 sadržavali su prejaka oružja koja su bila dostupna jedino unutar mikrotransakcija. Igrači su zbog toga bili prisiljeni plaćati šansu da ih dobiju bez mogućnosti dupliciranja, što je kreatore sadržaja dovelo do točke da su na YouTubeu počeli raditi recenzije pušaka, a profesionalni igrači morali su trošiti hrpu novca da bi ostali kompetitivni.

Prema izvješću Charlie Intela, Activision je te godine zaradio 3,6 milijardi dolara na mikrotransakcijama. Povijest se ponovila s Black Opsima 3 i igrači su s pravom postali sve nezadovoljniji.

Sljedeći put kada je došlo do promjene bilo je 2017. sa Sledgehammerovim Call of Dutyjem: WWII. U ovoj igri igrači su mogli prilično lako doći do dropova igrajući - i zbog toga su bili sretni. Najbolji dio je to da su nova oružja dodana u suppliese s mogućnošću otključavanja dovršavanjem misija.

Ovo je značilo da je bilo moguće nabaviti svako novo oružje bez plaćanja dodatnih mikrotransakcija. Igrači su bili sretni zbog toga sve dok Activision nije napravio istu pogrešku kao u Black Opsu 3 te preplavio zalihe sitnom i beznačajnom kozmetikom, tako da nisu mogli dobiti rijetke predmete bez trošenja hrpe novca. Zatim su od Activisiona tražili da prestane stavljati supply dropove u igre. Iznenađujuće, u Call of Duty: Black Ops 4 usvojen je Fortniteov pristup igri i omogućeno im je da kupe ono što žele izravno u 'trgovini artiklima' umjesto da se kockaju i pokušavaju dobiti željeni predmet putem nabave. Njima se, naravno, nisu svidjele cijene kozmetike - no to je bio korak u pravom smjeru.

Call of Duty: Modern Warfare iz 2019. bio je obilježen kritikama zbog kontroverznih tema poput djece vojnika, kao i još nerazjašnjenog povlačenja s ruskog tržišta zbog navodne interpretacije Bijelih kaciga. Pored šlampavog odnosa prema ozbiljnim temama, Modern Warfare se pokazao dobrom igrom koja je, uz pohvale fanova i kritičara, osigurala nastavak priče i izlazak sljedećeg nastavka.

Call of Duty: Black Ops Cold War iz 2020. razvijali su Raven i Sledgehammer Games, uz naglasak da naslov nije bio namijenjen kao dio serijala originalnog Black Opsa. Međutim razvoj je patio od nesuglasica između timova, što je rezultiralo time da je Activision 2019. postavio Treyarch na čelo razvoja igre, a Raven je bio 'asistent'. Javna beta verzija igre za više igrača također je objavljena u listopadu 2020. Black Ops Cold War na kraju je dobio povoljne kritike, s pohvalama za kampanju, igru za više igrača i zombije, dok su mnogi kritizirali tehničke probleme i nedostatak inovacija. Unatoč tome, u SAD-u je postao najprodavanijom igrom u 2020.

Call of Duty: Vanguard iz 2021. razvijao je Sledgehammer Games, a izašao je na PlayStationu 4, PlayStationu 5, Windowsima, Xboxu One i Xboxu Series X/S. Taj 18. nastavak Call of Dutyja donosi nastanak specijalnih snaga koje će se sukobiti s nadolazećom prijetnjom na kraju Drugog svjetskog rata. Problem je u tome što je, kao i prijašnji nastavak, igra patila zbog manjka inovacije, loše priče i jako lošeg zombies moda. Rezultat su, pišu izvori, bili slaba prodaja i neispunjena Activisionova očekivanja.

Call of Duty: Modern Warfare II razvio je Infinity Ward. Kao i njegov prethodnik, Modern Warfare II, koji je izašao 2022., označava povratak suvremenom okruženju - najunosnijem teatru za Activisionovu pomalo posrnulu franšizu. Kampanja prati multinacionalnu jedinicu za specijalne operacije Task Force 141 i meksičku jedinicu specijalnih snaga Los Vaqueros dok pokušavaju pronaći vođu terorista koji posjeduje balističke projektile američke proizvodnje.

Pokretan novom verzijom IW pogona, Modern Warfare II nastavlja podržavati višeplatformski multiplayer, a također ima besplatni način igre Battle Royale, Warzone 2.0, nastavak originalnog Warzonea. Modern Warfare II je zbog hrpe mikrotransakcija, loše održavanog načina za više igrača i nesenzitivnog izbora neobjašnjivo skupe kozmetike (koja uključuje Nicki Minaj i Snoop Dogga) trenutno jedna od 'onih' bombardiranih igara na Steamu.

Budućnost serijala

Call of Duty je, piše Medium, doživio veliki udar tijekom 'futurističke' faze, ali se uspio vratiti tako što je napokon poslušao zahtjeve fanova. Prema Forbesu, Black Ops 4 je u vrijeme izlaska bio 'najveće digitalno izdanje prvog dana u povijesti tvrtke', 'najprodavanija cijela igra prvog dana na PlayStation Storeu globalno', 'najprodavanija digitalna igra Activisiona prvog dana na Xbox Storeu', a 'izdanje na Battle.net također je doživjelo veliki porast'. Sudeći prema igrama koje iz dana u dan nastavljaju zarađivati sve više novca, ne čini nam se da će Activision uskoro prekinuti razvoj na svojoj dugovječnoj franšizi.

Uz prelazak igre u ruke Microsofta, detalji o budućnosti Call of Dutyja vise u zraku, no apsolutno je sigurno da će se serijal nastaviti. Na koncu, konkurencija iz Japana se s razlogom boji da će za neko vrijeme Call of Duty iz igre koja je na PlayStationu dobivala specijalne beneficije postati naslov koji će novi vlasnik iskoristiti za pokušaj dominacije tržištem konzola.