znanstvena studija

Kakve veze imaju turbulencije zrakoplova i klimatske promjene? Iznenadit ćete se

15.06.2023 u 12:23

Bionic
Reading

Najnovija znanstvena studija o turbulencijama koje pogađaju zrakoplove pokazala je da se značajno povećao njihov broj, a kao jedan od uzroka navedene su klimatske promjene

Hrvatska kontrola zračne plovidbe navodi da turbulencija najčešće predstavlja samo neugodu za putnike, ali u rijetkim slučajevima može biti vrlo opasna.

Turbulencija je kaotično kretanje čestica zraka u relativno malom području i relativno kratkom vremenu. Ponekad je samo neugodna pojava koja uzrokuje trešnju zrakoplova, a ponekad je puno jača i opasnija pa može izazvati i rušenje, prvenstveno manjih zrakoplova. Turbulencija se pojavljuje u oblacima i njihovoj blizini, a najizraženija je u onim grmljavinskim. Manje je opasna, ali neugodna jer ju je teško detektirati, turbulencija za vrijeme vedrog neba, navode iz Hrvatske kontrole zračne plovidbe.

Nova studija pokazuje da su se takve turbulencije povećale kako dolazi do klimatskih promjena. U tipičnoj točki iznad sjevernog Atlantika, jednoj od najprometnijih svjetskih ruta, ukupno godišnje trajanje jakih turbulencija povećalo se za 55 posto od 1979. do 2020., otkrili su znanstvenici.

‘Turbulencije čine letove neugodnima i povremeno mogu biti opasne’, rekao je Mark Prosser, meteorolog sa Sveučilišta Reading koji je vodio studiju. ‘Zračni prijevoznici će morati početi razmišljati o tome kako će upravljati povećanom pojavom turbulencija jer to industriju košta od 150 do 500 milijuna dolara godišnje samo u Sjedinjenim Državama. Svaka dodatna minuta provedena u putovanju kroz turbulencije povećava trošenje zrakoplova, kao i rizik od ozljeda putnika i stjuardesa’, dodao je Prosser.

Studija je objavljena u Geophysical Research Lettersu, časopisu za visokoučinkovita istraživanja kratkog formata s implikacijama koje obuhvaćaju Zemlju i svemirske znanosti.

‘Trebali bismo ulagati u poboljšane sustave za predviđanje i otkrivanje turbulencija kako bismo spriječili da surovi zrak uzrokuje neravnije letove u nadolazećim desetljećima’, rekao je Paul Williams, atmosferski znanstvenik sa Sveučilišta u Readingu.

Turbulencije u čistom zraku mogu biti posebno opasne jer su, za razliku od onih povezanih s olujama, u biti nevidljive alatima za daljinsko otkrivanje koji se koriste u zrakoplovstvu. Također ih je teško predvidjeti jer nastaju mali vrtlozi koji su previše lokalizirani da bi ih većina vremenskih modela mogla eksplicitno izračunati.

Znanstvenici imaju dokaze da će takve turbulencije biti još češće u budućnosti i to upravo zbog klimatskih promjena.

Kako bi testirali povećavaju li se turbulencije tijekom vremena, Prosser i kolege analizirali su atmosferske podatke iz perioda od 40 godina. Tim je otišao dalje od ranijih radova ove vrste, izračunavši turbulenciju u čistom zraku na 21 način u proteklih 40 godina. Time su dobili dosad najdetaljniju sliku promjena u jačini turbulencija.

Istraživači su otkrili da su se ozbiljne turbulencije tijekom vedrog neba povećale sa 17,7 sati 1979. na 27,4 sata 2020., što je povećanje od čak 55 posto. Umjerene turbulencije porasle su za 37 posto, sa 70 na 96,1 sat, a lagane turbulencije za 17 posto, s 466,5 na 546,8 sati.

Dok su letovi iznad sjevernog Atlantika zabilježili najveći porast turbulencija, nova je studija otkrila da su i druge prometne rute iznad Sjedinjenih Država, Europe, Bliskog istoka i južnog Atlantika također zabilježile značajan porast.

Povećanje turbulencija u skladu je s učincima klimatskih promjena, prema prethodnim istraživanjima. Topliji zrak kao rezultat emisije ugljičnog dioksida povećava pomicanje vjetra u mlaznim strujama, jačajući turbulencije u čistom zraku u sjevernom Atlantiku i globalno.

‘Nakon desetljeća istraživanja koja pokazuju da će klimatske promjene povećati turbulencije u čistom zraku, sada imamo dokaze koji sugeriraju da je to povećanje već počelo’, rekao je Williams, atmosferski znanstvenik sa Sveučilišta u Readingu, koautor studije.

Ovu znanstvenu studiju možete preuzeti u .pdf formatu putem ovog linka.