ASTRONOMIJA

Hubble je bacio pogled na udaljenu skupinu nevjerojatno zbijenih zvijezda

18.03.2019 u 12:57

Zahvaljujući svemirskom teleskopu Hubble dobili smo pogled prema Messieru 28 - skupini zvijezda koja je toliko zbijena da na prvi pogled podsjeća na maglicu

Svemirski teleskom Hubble snimio je susrete galaksija i najveće kvazare u svemiru, kao i nedavno otkriveno čudo kozmosa - zvjezdanu skupinu Messier 28.

Messier 28 je skupina nekoliko desetaka tisuća zvijezda u sazvijeđu Strijelac smještenog 18000 svjetlosnih godina od Zemlje. Messier 28 se sastoji od usko zbijenih zvijezda koje se kreću oko galaktičke jezgre. S obzirom na snagu gravitacije, zvijezde su povučene u vrlo usku formaciju visoke gustoće.

Globalna skupina ima 551.000 veću masu od Sunca te je stara 12 milijardi godina. Ona ima astronomske značajke poput zvijezda 17 RR Lyrae koje ispaljuju svjetlo različite valne duljine te zbog toga znanstvenicima daju jako dobar uvid u međusobnu udaljenost među zvijezdana. Messier 28 dobio je ime po astronomu Charlesu Messieru koji ga je otkrio 1764.

Messier je prvotno pogrešno zaključio da se radi o maglici ili oblaku zapaljenog plina. Messier je pojavu opisao kao 'maglicu otkrivenu u gornjem dijelu luka Strijelca oko jedan stupanj od zvijezde Lambda i blizu predivne maglice između glave i luka. Ona ne sadrži niti jednu zvijezdu, okrugla je i može se vidjeti jedino pomoću teleskopa duljine 3.5 stope'.

Čak i uz pomoć dvogleda Messier 28 je vidljiv kao 'mrlja' zbog Zemljine atmosfere koja lomi svjetlo. Na slici snimljenoj pomoću svemirskog teleskopa Hubblea pruža nam se puno jasniji pogled na udaljenu zvjezdanu skupinu upravo zato jer se teleskop nalazi u svemiru.

Sva ljepota svemira zabilježena teleskopom Hubble Izvor: Licencirane fotografije / Autor: NASA/Hubble