Naš testni model pokreće MHEV hibridna verzija pogonskog sklopa, koja nudi osjećaj električne mobilnosti bez potrebe za punjenjem. Ubrzanje od 0-100 km/h je 8,9 s, a najveća brzina 206 km/h, dok je potrošnja goriva 4,8-4,9 l/100 km i emisije CO2 od 108-111 g/km
Alfa Romeo je predstavio svoj najnoviji model pod nazivom Junior u travnju prošle godine, a mi smo ga prvi puta isprobali u vožnji u veljači ove godine na hrvatskoj premijeri. Bila je to njegova hibridna verzija, no treba reći Junior ima i svoju potpuno električnu verziju. To je ujedno i prvi model Alfa Romea koji je pogonjen isključivo na struju dobivenu iz baterije (BEV), a naziv mu je sasvim simpatično talijanski - Elettrica. Sukladno ovom imenovanju modela, naš hibridni se zapravo zove - Ibrida. Isto tako, recimo i kako je Junior najmanji od Alfina tri crossover/SUV modela, srednji je Tonale, a najveći Stelvio.
Spomenimo i uvjetno rečeno mali skandal oko njegovog imena, jer Junior mu i nije bio prvi izbor. Naime, inicijalno se zvao Milano. Ako se pitate zašto su se baš odlučili za to ime, treba reći kako su u legendarnom talijanskom proizvođaču odlučili potvrditi duboko i ponosno partnerstvo s gradom u kojem je Alfa Romeo osnovan 1910. godine kao amblem savršene ravnoteže između inovacije i tradicije, temeljnih karakteristika koje povezuju marku s njezinim rodnim gradom. No ono što bi mogao biti i odličan marketinški trik, iako u to vrlo malo vjerujemo, kontroverzna je odluka talijanskih vlasti da zabrani ime 'Milano', zbog toga što se ovaj model proizvodi zapravo u gradu Tychyju, u Poljskoj - a ne u Italiji.
Vjerujući da je naziv 'Milano' u skladu sa svim zakonskim zahtjevima, te uzimajući u obzir činjenicu da postoje mnoga pitanja relevantnija od imena novog automobila, Alfa Romeo ipak žurno odlučuje promijeniti ime iz Milano u Alfa Romeo Junior, 's ciljem promicanja klime vedrine i opuštanja'.
Alfa Romeo Junior je dugoočekivani povratak legendarne talijanske marke, u sastavu Stellantisa, u segment kompaktnih automobila, u B-SUV segment. Zašto? Pa predviđa se da će broj prodanih vozila u B-SUV segmentu dosegnuti 2,6 milijuna u 2025. godini. Od toga broja očekuje se da će 10 posto B-SUV segmenta biti premium modeli, a kad je riječ o pogonu raspodjela je sljedeća: 21 posto BEV te 79 posto PHEV, HEV, MHEV i ICE (motori s unutarnjim izgaranjem). No koliko će Junior biti uspješan kao model pokazati će vrijeme, ali treba uzeti u obzir činjenicu da je tek nekoliko mjeseci u prodaji, pa ne treba žuriti s ocjenama.
Mi smo na svom jednotjednom testu imali model točnog naziva Alfa Romeo Junior Ibrida 1.2 136 KS i razine opreme Speciale. Što se pogona tiče riječ je o blagohibridnoj verziji (MHEV) 48-V Hybrid VGT (turbo s promjenjivom geometrijom).
Vanjski dizajn, struktura i dimenzije
Dizajnerski Alfa Romeo Junior izvana doista plijeni poglede svojim tipičnim talijanskim sportskim stilom po čemu je Alfa i poznata među svojim vjernim poklonicima. Mnogi se, naravno, neće nikada pomiriti s tvrdnjom kako je Junior iskonska Alfa, no mora se reći kako su stilisti Alfa Romea izradili njegovu vanjštinu s majstorskom njegom na mehaničkim dijelovima. Potpuno su se odvojili od koncepata hladne racionalnosti koji je u modi u ovoj klasi, kako bi udahnuli život razigranom i uzbudljivom dizajnu. Njegove proporcije su istaknute stilskim značajkama koje se odnose na tradiciju, kao što su kratki prevjesi, mišićavi blatobrani i kultni 'odsječeni rep', referenca na legendarnu Giuliju TZ.
Iza ‘jednostavnosti’ talijanskog stila, posebno kod Alfa Romea, krije se jedan od najsloženijih kreativnih procesa u industriji - dizajniranje automobila. Alfa Romeo Junior se može pohvaliti snažnim identitetom, sastavljenim od ograničenog broja značajki koje uključuju Scudetto legendarni trokut na prednjoj masci, u varijantama Leggenda i Progresso (u našoj verziji Juniora), jedan od najpoznatijih i najprepoznatljivijih potpisa u povijesti automobila.
Njegovoj snažnoj osobnosti pridonosi hrabri izgled prednjeg kraja, s '3+3' dnevnim i prilagodljivim LED Matrix prednjim svjetlima (u našem slučaju). Niža razina opreme ima nešto jednostavnija reflektorska LED prednja svjetla (eko-inovacija).
Kad je riječ o njegovom stražnjem kraju, omjer stakla i lima odražava u potpunosti njegovu coupé silhuetu. Njegov stražnji kraj je odrezan i inspiriran stilom 60-tih godina prošlog stoljeća. Stražnja svjetla su, kao i prednja, u '3+3' strukturi i nešto potpuno novo kad je Alfa Romeo u pitanju. I konačno, stil Alfa Romea karakterizira kvaliteta površina, koje stvaraju bogate i skladne odraze kroz jasne volumetrijske kontraste.
Što se strukture tiče, Junior je temeljen na Stellantisovoj STLA Small (e-CMP2) platformi, koju dijeli s npr. modelima Jeep Avenger ili Fiatom 600. Elementi platforme koju su posebno dorađeni za Junior su: prilagođeni ovjes (čvršći stabilizatori), prilagođena letva upravljača s izravnijim prijenosom za bolje i preciznije upravljanje, prilagođene kočnice s većom snagom kočenja te prilagođena odzivnost pogonskih motora.
Njegove vanjske dimenzije su kompaktne: duljina 4173 mm, širina 1781 mm (s retrovizorima 1981 mm), visina 1539 mm, međuosovinski razmak 2557 mm. Težina testnog vozila s vozačem (75 kg) je 1380 kg.
Unatoč kompaktnim vanjskim mjerama, Junior se može pohvaliti najvećim prtljažnikom u klasi obujma od 415 litara (BEV 400 l), a kad se spuste nasloni stražnjeg reda sjedala raste do 1280 l.
Naš je testni model Ibrida Speciale imao 18-colne (7Jx18-35) aluminijske naplatke 'Petali', sa zimskim gumama GoodYear Ultra Grip Performance dimenzija 215/55R18. Umjesto rezervnog kotača smo imali set s kompresorom (Kit Fix&Go) za popravak oštećene gume.
Boja karoserije je atraktivna Glorious crvena.
Unutrašnjost
Dizajn njegovog interijera je orijentiran na vozača, što vjerno odražava njegovu inspiraciju čistim sportskim duhom. Pažnja posvećena svakom detalju na originalan talijanski način očituje se kroz korištenje kvalitetnih materijala i smještaj svih kontrola nadohvat ruke vozača, što možda najbolje pokazuje kompaktni upravljač koji se prilagođava svim stilovima vožnje.
Najviše od svega, ploča s instrumentima i njezin tradicionalni dizajn 'dalekozora' (tal. 'Cannocciale') stvaraju tu izravnu vizualnu vezu i motiviraju vas da rukama uhvatite upravljač, pokrenete motor i iskusite jedinstveno iskustvo vožnje. U sredini, istaknuta značajka je potpuno digitalni TFT zaslon od 10,25 inča za pristup informacijama o automobilu i vožnji te postavkama tehnologije.
U sredini armaturne ploče i usmjeren prema vozaču smješten je zaslon osjetljiv na dodir od 10,25 inča, osmišljen za rad s widgetima, grafičkim komponentama dizajniranim za intuitivnu interakciju sa svim značajkama, koje se mogu prilagoditi brzim i jednostavnim drag-and-drop potezima. Svaki korisnik može kreirati vlastitu početnu stranicu, gdje je svaka značajka automobila aplikacija za sebe. Dobra stvar je da je središnji zaslon smješten niže i ne smeta preglednosti prema van iz kabine.
Kako bi dodatno uljepšali unutrašnjost, bočni otvori ventilacije oblikovani su u klasičnom stilu quadrifoglio (djetelina s četiri lista), tradicionalnim simbolom sportskog duha Alfa Romea.
Naš testni Speciale je vrhunska verzija za lansiranje koja je ograničena isključivo na period uvođenja modela na tržište. Sintetizira sportski duh, tehnologiju i udobnost u jedinstvenu konfiguraciju koja uključuje ciljani odabir najboljih stavki iz ponude.
Ima unutrašnjost koja je ukrašena sportskim i ekskluzivnim značajkama kao što su obloge i presvlake od eko kože i tkanine 'Spiga', upravljač presvučen također eko kožom te električno namjestivo vozačevo sjedalo s funkcijom masaže. Pozornost posvećena detaljima očitava se i u elegantnom ambijentalnom osvjetljenju u 8 boja po izboru, koje obuhvaća bočne ventilacijske otvore, središnji greben i rubove kultne 'Cannocciale' instrumentne ploče.
Ono što može zasmetati onim najvjernijim 'alfistima' je korištenje pojedinih detalja koji se mogu pronaći i kod drugih Stellantis modela, poput sklopke automatskog mjenjača. No današnja vremena su ipak ponešto različita od nekadašnjih shvaćanja automobila...ekonomija razmjera.
Povezivost
Junior je opremljen s 'Alfa Connect Services', alatom koji nudi naprednu povezanost na vozilu i niz usluga za maksimalnu sigurnost i udobnost. Zahvaljujući OTA (over-the-air) tehnologiji, karte i softver automobila uvijek su ažurni. Različite funkcije koje čine iskustvo tijekom vožnje najboljim ikada uključuju 'My Navigation', koja se sastoji od aplikacija za daljinsko traženje odredišta i točaka interesa (PoI), kao i upozorenja u stvarnom vremenu o prometu, vremenskim prilikama i kamerama za brzinu.
Putem aplikacije za pametne telefone My Alfa Connect korisnici također mogu komunicirati s automobilom koristeći 'My Remote', s različitim uslugama kao što su: daljinsko upravljanje funkcijama automobila (otvaranje/zatvaranje vrata ili svjetlima upozorenja) putem pametnog telefona ili pametnog sata; lokacija vozila; kontrola određenih parametara (brzina i područje) i obavijestima ako se isti ne poštuju.
E-Control za BEV verziju također nudi opciju daljinskog upravljanja pokretanjem i prekidanjem električnog punjenja, rasporedom punjenja ili, ako je potrebno, grijanjem ili hlađenjem unutrašnjosti prije ulaska u vozilo.
Još jedna velika inovacija je integracija virtualnog asistenta Hey Alfa i ChatGPT (A.I.) koji koriste prepoznavanje glasa kako bi vam omogućili korisnog i diskretnog 'kopilota' na vašim putovanjima, za informacije, savjete i za ispunjavanje svih vozačevih potreba.
Sigurnost i napredni sustavi pomoći vozaču (ADAS)
Kako bi dodatno povećao udobnost, Junior nudi niz značajki za pomoć vozaču, koje pomažu u uzdužnoj i bočnoj kontroli vozila (2. razina autonomne vožnje). Zajedno sa senzorima za parkiranje od 360°, stražnja kamera od 180° nadzire okolno područje, za inovativan i praktičan sustav poluautonomnog parkiranja.
Tu su između ostalog i ovi sustavi: Autonomno kočenje u nuždi u gradu (detekcija ranjivih sudionika u prometu); Pomoć pri ostanku u voznoj traci; Detekcija umora vozača; Podsjetnik na stražnje sjedalo; Upozorenje na frontalni sudar; Inteligentni adaptivni tempomat s čitanjem znakova; Upozorenje na vozila u mrtvom kutu; TPMS senzor tlaka u gumama.
Naš testni model ima doplatni Paket 'Tech lite', koji uključuje sljedeće: Prepoznavanje prometnih znakova; LED Matrix prilagodljiva prednja svjetla; Adaptivni tempomat (ACC) sa sustavom zadržavanja vozila u sredini voznog traka & Trafic Jam Assist; Električno pokretanje prtljažnih vrata - Hands Free; Kameru za vožnju unatrag s dinamičkim linijama; Prednje, stražnje i bočne parkirne senzore; Otključavanje bez ključa (Keyless entry); Bežični punjač za mobitel.
Od pasivne sigurnosti tu je 6 zračnih jastuka (prednji, bočni i zavjesa).
Hibridni MHEV model Ibrida
Naš testni model pokreće MHEV hibridna verzija pogonskog sklopa, koja nudi osjećaj električne mobilnosti bez potrebe za punjenjem. Ovaj pogonski sklop nudi dva rješenja za trakciju: verziju s pogonom na prednje kotače (u našem slučaju) ili verziju Q4 s pogonom na sva četiri kotača (eAWD), prvu u premium segmentu, koja će biti dostupna kasnije tijekom 2025. godine. I ova verzija ima jednaku snagu motora, kao i ona s pogonom sprijeda.
Junior Ibrida koristi motor s unutarnjim izgaranjem obujma 1,2 litre (1199 cm³) snage 136 KS (100 kW) s turbo punjačem promjenjive geometrije (VGT - Variable-Geometry Turbo), potpomognut 48V hibridnim sustavom. Najveći okretni moment je 230 Nm pri 1750 okr./min.
Ovaj trocilindrični motor radi prema Millerovim ciklusu i koristi razvodni lanac za maksimalnu pouzdanost. Električna komponenta sastoji se od 48-voltne litij-ionske baterije i elektromotora snage 21 kW (28,6 KS) ugrađenog u inovativni 6-stupanjski (eDCT 6) mjenjač s dvostrukom spojkom, koji radi zajedno s inverterom i upravljačkom jedinicom mjenjača kako bi se osigurala maksimalna učinkovitost.
Junior Ibrida nudi iznimno uglađeno iskustvo vožnje za kretanje gradom u električnom načinu rada više od 50 posto vremena. Tako hibridni Junior jamči električnu vožnju ne samo tijekom manevara parkiranja ili pri malim brzinama u urbanim područjima, već i izvan grada do brzine od 150 km/h pri smanjenom opterećenju. Treba reći da hibridna verzija omogućuje: e-Start (inicijalno ubrzanje u električnom načinu); e-Park (manevriranje i parkiranje u električnem načinu); e-Queing (spora vožnja u koloni u električnom načinu rada); e-Creeping (manevriranje pri malim brzinama u električnom načinu).
Osim toga, vozač ima na izbor tri načina vožnje: 'Dynamic' način rada, djelomično omogućen posebno podešenim upravljačem i kalibracijom gasa, nudi najbolje performanse i užitak u vožnji. U pažljivoj ravnoteži između performansi i udobnosti, način 'Natural' dizajniran je za svakodnevnu upotrebu, dok je 'Advanced Efficiency' optimizira postavke pogona za maksimalnu energetsku učinkovitost i smanjenje potrošnje bez utjecaja na užitak u vožnji. Recimo i to, samo na Q4 hibridnoj verziji, postoji i četvrti način rada poznat kao Q4, osmišljen za uvjete slabog prianjanja.
Što se performansi tiče, ubrzanje od 0-100 km/h je 8,9 s, a najveća brzina 206 km/h. Proizvođač deklarira sljedeće podatke prema WLTP ciklusu, u mješovitim uvjetima vožnje: potrošnja goriva 4,8-4,9 l/100 km i emiije CO2 od 108-111 g/km. Spremnik benzinskog goriva je 44 litre.
Što se cijena tiče, Junior kreće od modela Ibrida Core 1.2 E-DCT6 MHEV 136 po cijeni od 28.490 eura, Ibrida Speciale 1.2 E-DCT6 MHEV 136 po cijeni od 30.490 eura (naš isprobani model je s Paketom Tech speciale Lite i pastelnom bijelom bojom stajao 31.116,50 eura). Sve cijene uključuju PDV i PPMV.,