Novi pristup testira sigurnosne tehnologije po fazama, ali također omogućuje evaluaciju onih rješenja koja djeluju u više faza. Ova transformacijska ažuriranja sustava ocjenjivanja pružaju poboljšanu strukturu, jasnoću i fleksibilnost kako sigurnosne tehnologije postaju sve složenije i međusobno povezane
Euro NCAP za 2026. uvodi velike promjene u načinu na koji ocjenjuje sigurnost novih automobila kako bi bolje predstavljao moderne uvjete vožnje i riješio opasnosti na cestama s kojima se suočavaju današnji vozači, putnici i drugi sudionici u prometu.
Ažuriranje, najveća revizija od uvođenja sveukupnog sustava ocjenjivanja 2009. godine, će stupiti na snagu 2026. godine. Sadrži reviziju postupaka testiranja i bodovanja vozila, zajedno s novom metodologijom ocjenjivanja izgrađenom oko četiri ključne faze sigurnosti: sigurna vožnja, izbjegavanje sudara, zaštita od sudara i sigurnost nakon sudara.
Novi pristup, koji se temelji na načelima Haddonove matrice, testira sigurnosne tehnologije po fazama, ali također omogućuje evaluaciju onih rješenja koja djeluju u više faza. Ova transformacijska ažuriranja sustava ocjenjivanja pružaju poboljšanu strukturu, jasnoću i fleksibilnost kako sigurnosne tehnologije postaju sve složenije i međusobno povezane. Protokoli ispitivanja posljedično će se ažurirati svake tri godine.
Nekoliko promjena u programu testiranja Euro NCAP-a napravljeno je kao odgovor na povratne informacije potrošača. Sustavi pomoći vozaču, koji su kritizirani zbog dosadnih upozorenja ili nametljivih intervencija, bit će ocijenjeni ne samo na temelju svojih sposobnosti sprječavanja sudara na testnoj stazi, već i tijekom stvarne vožnje, s ciljem poboljšanja prihvaćanja od strane potrošača.
Uvjeti koji su reprezentativniji za stvarna okruženja
Uvode se novi, prošireni scenariji testiranja kako bi se poboljšala robusnost sustava za sprječavanje sudara, posebno u uvjetima koji su reprezentativniji za stvarna okruženja.
Evaluacije zaštite od sudara će se proširiti kako bi uključile širi spektar veličina tijela putnika, od djece do nižih i viših odraslih, koristeći testove sudara u punoj veličini, laboratorijske testove saonica i napredne virtualne simulacije kako bi se poboljšala točnost i promovirali prilagodljiviji sustavi zadržavanja.
Novi zahtjevi nakon sudara zahtijevat će da električno napajane vanjske ručke vrata ostanu funkcionalne radi lakšeg spašavanja i propisat će pravilnu izolaciju visokonaponskih baterija u električnim vozilima, među ostalim ažuriranjima koja će pomoći prvim interventnim službama.
Dr. Michiel van Ratingen, glavni tajnik Euro NCAP-a, kaže da ažurirani protokoli osiguravaju da se vrhunska sigurnosna tehnologija primjenjuje tamo gdje je najvažnije - spašavajući živote i sprječavajući teške ozljede na europskim cestama.
'Svake tri godine preispitujemo naše kriterije ocjenjivanja zvjezdicama s jednostavnim ciljem smanjenja broja smrtnih slučajeva i teških ozljeda povezanih s prometnim nesrećama. Protokoli iz 2026. dodatno jačaju rigoroznost i relevantnost naših testova, nagrađujući vozila koja dobro funkcioniraju u svim fazama sigurnosti - prije, tijekom i nakon sudara.'
'Ažuriranja protokola osiguravaju da Euro NCAP-ova testiranja, analize i ocjene ostanu definitivan vodič za potrošače koji cijene nepristran vodič za sigurnost najnovijih automobila. Euro NCAP nastavlja unapređivati sigurnosne standarde u svim aspektima dizajna vozila, a protokoli iz 2026. utjelovljuju tu predanost potičući proizvođače da usvoje i poboljšaju tehnologije koje spašavaju živote. Željeni rezultat je poboljšana zaštita putnika u vozilu i svih sudionika u prometu kroz učinkovitiju pomoć vozaču, robusno sprječavanje nesreća, poboljšanu zaštitu od sudara i poboljšano upravljanje nakon sudara.' zaključuje Dr. Michiel van Ratingen.
Protokoli za 2026. ukratko
Od 2026. godine, procjene Euro NCAP-a bit će strukturirane oko četiri stupnja sigurnosti, a svaki se ocjenjuje sa 100 bodova i izražava kao postotak. Minimalni pragovi i dalje se primjenjuju za svaki stupanj i odredit će ukupnu ocjenu zvjezdicama.
Stupnjevi sigurnosti su:
- Sigurna vožnja – Razmatra tehnologije i značajke vozila koje pomažu u pružanju sigurnijeg iskustva vožnje za vozača i putnike u vozilu.
- Izbjegavanje sudara – Procjenjuje sustave izbjegavanja sudara koji pomažu u sprječavanju ili ublažavanju kritičnih incidenata putem upozorenja ili autonomne intervencije.
- Zaštita od sudara – Procjenjuje performanse tradicionalnih elemenata zaštite od sudara, uključujući strukturu vozila, sigurnosne pojaseve, zračne jastuke i naslone za glavu kako bi se ublažile ozljede putnika u vozilu, pješaka i biciklista.
- Sigurnost nakon sudara – Obrađuje „zlatni sat“ hitne intervencije putem sustava za informacije i pomoć pri spašavanju nakon sudara.
Prva faza: Sigurna vožnja
Euro NCAP će staviti veći naglasak na tehnologije praćenja vozača koje održavaju pažnju i angažman za volanom, usredotočujući se na poboljšanu pouzdanost sustava i prihvaćanje korisnika. Bodovi će se dodjeljivati za napredne sustave koji prate performanse vozača u stvarnom vremenu.
Kako bi se postigle najviše ocjene, vozila ne moraju samo koristiti kontinuirano praćenje očiju i glave, već i povezivati informacije o stanju vozača s osjetljivošću sustava pomoći vozaču. Dodatni bodovi bit će dodijeljeni tehnologijama koje mogu prepoznati znakove utjecaja droga ili alkohola i onima koje mogu sigurno zaustaviti vozilo ako vozač prestane reagirati.
Uvode se nove procjene sučelja čovjek-stroj (HMI), kojima se procjenjuje položaj, jasnoća i jednostavnost korištenja bitnih kontrola - uključujući dostupnost fizičkih tipki za često korištene funkcije, za koje povratne informacije potrošača sugeriraju da mogu smanjiti ometanje.
Vozila koja mogu otkriti jesu li sigurnosni pojasevi ispravno vezani - i optimizirati sustave zadržavanja i zračnih jastuka za različite fizičke građe vozača i putnika - dobit će više bodove.
Po prvi put, provjera točnosti informacija o ograničenju brzine će se provoditi tijekom testova vožnje na cesti.
Druga faza: Izbjegavanje sudara
Ažurirani protokoli uvode rigorozniji pristup testiranju sustava za sprječavanje sudara, koji obuhvaća tehnologije poput autonomnog kočenja u nuždi i sustava podrške u voznoj traci. Koristeći dugogodišnje iskustvo testiranja, Euro NCAP će proširiti scenarije kako bi odražavali obrasce nesreća u stvarnom svijetu, uključujući urbane situacije u kojima vozila rutinski susreću motorna vozila, bicikliste i pješake.
Glatkoća i intuitivnost rada u svakodnevnoj vožnji, posebno za sustave podrške u voznoj traci, sada će doprinijeti bodovanju, rješavajući zabrinutost potrošača zbog nametljivih ili nepredvidivih intervencija.
Automobili sposobni prepoznati i smanjiti rizike od pogrešne primjene papučice gasa (slučajno pritiskanje papučice gasa umjesto kočnice) također će biti nagrađeni. To će se procijeniti kao dio novih testova 'Sudari pri malim brzinama' koji također uključuju otvaranje vrata za bicikliste.
Treća faza: Zaštita od sudara
Euro NCAP će nastaviti poboljšavati svoj dobro uspostavljeni program testiranja sudara s obnovljenim fokusom na pasivnu zaštitu. Od 2026. godine, testiranje frontalnog sudara uzimat će u obzir širi raspon tipova tijela vozača i putnika, uključujući starije putnike i djecu, uz potporu testiranja na saonicama i naprednim virtualnim simulacijama. Evaluacija zaštite od bočnog udara uključivat će testiranje saonica s bliže bočne prepreke, stupa i s druge strane, također uz potporu naprednih virtualnih simulacija. Pojačat će se nadzor nad rizikom od ozljeda pješaka – posebno u strukturnim područjima oko vjetrobranskog stakla.
Četvrta faza: Sigurnost nakon sudara
Novi zahtjevi nakon sudara uključuju osiguranje da električno napajane vanjske ručke vrata ostanu operativne nakon udara, omogućujući lakši pristup prvim interventnim službama. Električna vozila također moraju ispravno upravljati izolacijom svoje visokonaponske baterije.
Automatizirane obavijesti u hitnim slučajevima će morati pružati detalje o broju putnika u vozilu, što zahtijeva pouzdano otkrivanje čak i kada sigurnosni pojasevi nisu vezani. Cilj ovih promjena je podržati brži i točniji odgovor u hitnim slučajevima nakon sudara.
S porastom električnih vozila, automobili moraju biti u mogućnosti komunicirati vozaču rizik od požara baterije nakon sudara i pravovremeno izdati upozorenje ako požar baterije započne tijekom punjenja ili nakon sudara.