reinterpretacija legende

Škoda 100 kao moderna limuzina: Dizajnerska studija modela koji se proizvodio od 1969. do 1977.

26.11.2025 u 16:04

Bionic
Reading

Što ako bi se Škodin prvi model proizveden u 'milijun primjeraka' danas ponovno predstavio u trenutnom dizajnerskom jeziku marke Modern Solid? Inspirirani bogatom baštinom tvrtke, dizajneri Škoda Auta stvorili su novu, suvremenu interpretaciju legendarnog modela

U proizvodnji od 1969. do 1977., Škoda 100 je postala prvo vozilo marke koje je premašilo milijun primjeraka. Iako se u to vrijeme smatrala pristupačnim automobilom za ljude, posjedovanje vozila nije bilo uobičajeno. To je inspiriralo dizajnera Martina Paclta da reinterpretira model s premiumijim karakterom, sličnim limuzini. 'Crpio sam proporcije Superba, a rezultirajući koncept ispao je nešto veći', kaže o osnovnoj ideji.

Serija Ikone dobivaju preobrazbu odaje počast legendarnim modelima iz Škodine povijesti i proslava kreativnosti današnjih dizajnera. Njihove reinterpretacije povijesnih vozila stvorene su isključivo za ovu seriju i ne predstavljaju buduće Škodine modele.

Ključna motivacija za odabir Škode 100 bila je popularnost modela, koje se Paclt sjeća iz djetinjstva. 'Želio sam raditi s automobilom koji ljudi dobro poznaju - i koji su mnogi nekoć i sami posjedovali. Škoda 100 mi se svidjela svojim čistim, bezvremenskim linijama, koje snažno odjekuju s trenutnim smjerom dizajna Modern Solid', kaže.

Od samog početka, Paclt je znao da ne želi retro stiliziranu rekreaciju. Cilj je bio sačuvati bit originala prvenstveno kroz njegove proporcije i cjelokupni karakter. Reinterpretacija stoga ostaje klasična limuzina s elegantnim, tekućim površinama i velikim, neprekinutim volumenima.

Škoda 100

Serija Škoda 100/110 postala je prvi model marke koji je premašio milijun jedinica, s ukupno 1.079.708 jedinica proizvedenih između 1969. i 1977. Automobil je zadržao koncept stražnjeg motora i pogona na stražnje kotače svog prethodnika, 1000 MB.

Ova limuzina s četvera vrata bila je poznata po svojim elegantnim, uravnoteženim linijama, praktičnim rješenjima i iznenađujuće luksuznim značajkama za svoje vrijeme - poput preklopivih sjedala od L razine opreme.

Škodu 100 je pokretao 1,0-litreni četverocilindrični motor snage 48 KS (35 kW), dok je 1,1-litrena Škoda 110 isporučivala 53 KS (39 kW), s LS verzijama snage skoro 63 KS (46 kW).

Moderna vizija također uključuje nekoliko suvremenih elemenata, uključujući grafiku prednjih svjetala s četiri elementa, oblikovani poklopac motora s naborom i Škodinim logotipom te istaknute svjetlosne trake koje se protežu preko prednjeg i stražnjeg dijela. Ovi detalji odnose se na kromirani prednji okvir originalnog modela i stražnji otvor za topli zrak.

Smjela počast originalu

Jedna od najnekonvencionalnijih značajki koncepta je stražnji dio karoserije iza stražnjih vrata. Ovo područje inspirirano je sličnim oblicima prednjih i stražnjih prozora originalnog automobila. 'Prozori su bili gotovo zamjenjivi i mislio sam da bi bilo zanimljivo igrati se s tom vezom', objašnjava Paclt. Ova ideja dovela je do smjelog dizajnerskog poteza: stražnji prozor je u potpunosti izostavljen. To omogućuje stražnjim površinama karoserije da odražavaju skulpturalni jezik ostakljenog prednjeg dijela.

'To je mali pokušaj osporavanja ustaljenih pravila. Sigurno će izazvati emocije - a dizajn bi trebao upravo to učiniti', napominje. Prepoznatljiva ovalna grafika, korištena i na prednjem i na stražnjem dijelu, dodatno pojačava vezu s klasičnom Škodom 100.

Nekonvencionalno stražnje rješenje je također stvorilo prilike za preispitivanje tehničkog rasporeda vozila. 'Želio sam stvoriti koncept s određenim stupnjem realizma', kaže Paclt. Odsutnost stražnjeg stakla omogućila mu je da u to područje integrira sustav usisa svježeg zraka, nadopunjen minimalističkim otvorima na stražnjim blatobranima.

'Čak i električno vozilo - jer je ova vizija zamišljena kao električni automobil - zahtijeva hlađenje. Postavljanje usisa iznad krova izgleda cool i učinkovito usmjerava zrak prema tehničkim komponentama koje se nalaze iza kabine. Imalo je smisla zadržati originalnu filozofiju Škode 100 sa stražnjim motorom', kaže Martin.

Tehnički, Pacltova vizija prihvaća klasični koncept 'sve straga'. 'Uživam u ideji pogona na stražnje kotače. To mi je omogućilo da pomaknem prednju osovinu prema naprijed i stvorim uistinu kratak prednji prevjes', dodaje. Primarni pretinac za pohranu nalazi se sprijeda, a nadopunjuje ga manji sekundarni pretinac iznad stražnjeg pogonskog sklopa – u biti varijacija današnjeg prtljažnika.

Škoda 100 dizajnerska studija modela
  • Škoda 100 dizajnerska studija modela
  • Škoda 100 dizajnerska studija modela
  • Škoda 100 dizajnerska studija modela
  • Škoda 100 dizajnerska studija modela
  • Škoda 100 dizajnerska studija modela
    +6
Škoda 100 dizajnerska studija modela Izvor: Promo fotografije / Autor: Škoda

Dobrodošao kreativni izazov

Za Paclta, dizajnera eksterijera specijaliziranog za dizajn prednjih svjetala, rad na modernoj reinterpretaciji Škode 100 bila je osvježavajuća promjena. Dok se njegov svakodnevni rad fokusira na vanjske elemente, ovaj projekt mu je omogućio da oblikuje cijeli automobil od nule prema vlastitoj viziji. 'Morao sam se samo kloniti tema povezanih s konceptom Vision O, kojem sam doprinio neposredno prije pripreme svoje interpretacije legendarne limuzine', napominje.

Njegov proces započeo je tradicionalnim skicama olovkom. 'Skiciram olovkama i bojicama jer mi omogućuju brzu izradu mnogih crteža i odmah procjenu funkcionira li ideja', objašnjava. 'Nakon što sam pronašao koncept koji je imao smisla, detaljnije sam ga razvio', nastavlja. Zanimljivo je da je temelj za dizajn bio paket trenutnog Superba. 'Shvatio sam da nova Škoda 100 treba biti nešto veća - posebno šira - i da dobro sjedi na kotačima, što je apsolutno neophodno', kaže. Odatle je izradio 3D model svoje vizije: moderan, samouvjeren omaž originalnom automobilu.

Martin Paclt

Martin Paclt je u Škoda Autu više od 11 godina. Da postane dizajner, inspirirao ga je otac, arhitekt. 'Rano sam shvatio da želim dati oblik stvarima', kaže. Nakon studija i kratke karijere u industrijskom dizajnu, pridružio se Škodi, odmah postavši dio tima za dizajn prednjih svjetala gdje i danas radi.

'Ali postupno pokušavam proširiti svoj doseg i doprinijeti svojim idejama cjelokupnom vanjskom dizajnu automobila', kaže Martin, opisujući svoj smjer. To je jedan od razloga zašto je uživao raditi na svojoj interpretaciji Škode 100, kako kaže. Bio je uključen u brojne modele, uključujući Enyaq, Karoq, Kamiq i Kodiaq, kao i koncepte poput Vision X i Vision 7S. Nedavno je sudjelovao i na konceptu Vision O.