Naš testni model je imao blagohibridnu MHEV verziju pogona opremljenu 6-brzinskim automatskim mjenjačem e-DCT. Hibrid od 48 V koristi benzinski motor nove generacije 1.2 Turbo 100 razvijen posebno za hibridne primjene, s 40 posto potpuno novih komponenti. Ubrzanje od 0-100 km/h je 8,3 s, a krajnja brzina 188 km/h
Citroën C3 Aircross svoje korijene vuče iz MPV modela C3 Picasso predstavljenog još 2008. godine, no već prva generacija pod novim nazivom C3 Aircross je 2017. godine evoluirala u posve novu formu koja s punim pravom pripada vrlo atraktivnom B-SUV segmentu. Zanimljivo, C3 Aircross nije vezan samo na europsko tržište, jer se u različitim izvedbama pojavljuje na tržištima Južne Amerike, Indije i Kine. Mi ćemo se baviti samo našim širim okruženjem Europe, pa ćemo spomenuti da je facelift prve generacije C3 Aircrossa uslijedio početkom 2021.
Kada je u proljeće prošle godine imala svoju svjetsku premijeru posve nova, druga generacija Citroën C3 Aircrossa, inače sestrinskog modela Opel Frontere (iz iste Stellantis grupacije), mogli smo ga definirati nekim novim karakteristikama. Prije svega, tu je potpuno novi dizajn eksterijera i interijera usko povezan s hatchback modelom Citroën C3. Druga odrednica novog C3 Aircrossa je multienergetska platforma Smart Car, koja omogućuje tri tipa pogonskih sklopova: benzinski, MHEV hibridni i BEV potpuno električni. Recimo i ovo, prva generacija C3 aircrossa je bila temeljena na, sada već zastarjeloj, PSA PF1 platformi.
Treće, novi C3 Aircross ima opciju sa sedam sjedala, što nije baš uobičajeno za B-SUV segment koji je u slučaju C3 Aircrossa ili Frontere ipak ograničen duljinom vozila od nepunih 4,4 metra. I već samo ta opcija sa sedam sjedala je vrlo privlačna višečlanim obiteljima, a dodatni aduti C3 Aircrossa su njegova modularnost i robusnot. Novi C3 Aircross se proizvodi u modernoj Stellantisovoj tvornici u Trnavi u Slovačkoj.
Za one koji trebaju veći obiteljsko-poslovni automobil Aircross tipa biti će svakako zanimljiv i novi C5 Aircross kojeg smo nedavno isprobali na njegovoj međunarodnoj dinamičkoj premijeri.
Inače, točna oznaka našeg testnog modela je Citroën C3 Aircross MAX Hybrid 145 Automatic i verzija je s pet sjedala.
Vanjski dizajn, struktura i dimenzije
Novi C3 Aircross kombinira nove, veće proporcije s novim stavom, a njegov vanjski dizajn izražava snagu SUV-a. S uspravnijim stilom i oštrijim kutovima C3 Aircross sada izgleda mišićaviji i robusniji. Potpuno novi C3 Aircross primjenjuje Citroënov novi formalni jezik na SUV. Na krovu našeg modela su uzdužni ukrasni krovni nosači u crnoj boji.
Prednje strane imaju okomite kopče u boji (eng. color clips) koje kupci mogu mijenjati po želji. Dizajn prednjeg dijela uključuje novi logotip koji je predstavljen na konceptnom automobilu Oli 2021., a nedavno su ga usvojile hatchback izvedbe ë-C3 i C3. Dizajn prednjih svjetala upućuje na novi svjetlosni potpis u tri točke inauguriran na konceptu Oli iz 2022. Naš model je imao Citroën LED Vision svjetla, LED dnevna svjetla, dok su straga 3D LED svjetla.
Štitnici lukova kotača nadahnuti su kvadratno-okruglim konceptom dizajna predstavljenim na ë-C3 i C3 hatchback verzijama. Suptilne rubne linije oživljavaju bokove automobila. Mi smo imali i dodatno zatamnjena stražnja bočna i stražnje staklo.
Stražnji blatobrani reproduciraju osjećaj mišićavosti prednjeg dijela i predstavlja prepoznatljiva stražnja svjetla. Svjetla nastavljaju stilsku temu inauguriranu na Oli konceptu i ë-C3 i C3, dok stražnja četvrtasta ploča pojačava robustan izgled C3 Aircrossa. Mi smo imali zaštitne obloge prednjeg i stražnjeg branika u sivoj boji.
Biton, dvobojni završni sloj - dostupan kao standard na razini Max u bijeloj ili crnoj boji - olakšava prilagođavanje; kontinuitet između trećeg bočnog prozora i vrata prtljažnika pojačava neovisnost krova. Uključujući istu crnu traku i novi logo kao i prednji dio automobila, široka vrata prtljažnika imaju izrez s pragom za nisko opterećenje, za lak pristup prtljažniku.
Što se strukture tiče, C3 Aircross, je rekli smo temeljen na novoj Smart Car platformi. Ista je električna iteracija CMP platforme, koju je razvila tvrtka Tata Consultancy Services za PSA grupu (sada Stellantis).
Izrađena za vozila B i C segmenta, platforma Smart Car kombinira moderne značajke, prostranu unutrašnjost i pristupačnu cijenu. Dostupna s BEV, hibridnim i ICE pogonskim sklopovima, dizajnirana je kako bi zadovoljila raznolike globalne potrebe.
Opisana je kao učinkovitija alternativa drugim modularnim arhitekturama STLA s fokusom na modele s električnim pogonom na baterije i biti će temelj 7 modela koje će Stellantis već proizvodi ili će proizvoditi u budućnosti. Spomenutih 7 modela uključuju, između ostalih, Fiat Grande Pandu, Opel Fronteru te Citroën C3 i Citroën C3 Aircross.
Prema vanjskim dimenzijama osjećaj SUV-a, koji je dug 4395 mm, vidljiv je i na visokom vodoravnom poklopcu motora i okomitim linijama prednjeg dijela. Ovime je novi C3 Aircross narastao 23 cm. Sa širinom od 1795 mm (2020 mm s otvorenim retrovizorima), dizajn donosi mišiće i snagu prednjim blatobranima, koji prekrivaju velike kotače vanjskog promjera do 690 mm (dimenzije guma su 215/65R16 ili 215/60R17). Krug okretanja između rubnika je 10,9 m.
Ravni krov i visina od 1660 mm pružaju izdašan prostor za sve putnike. Međuosovinski razmak je 2670 mm, što je 7 cm više od prethodne generacije. Preko 200 mm visine od tla nudi veću zaštitu i lak pristup, zajedno s višim i sigurnijim položajem za vožnju. Dugo stražnje staklo – bez deflektora – omogućuje puno svjetla u vozilu, a stražnja maska ima prilagodljivu kopču u boji, koja odražava onu na braniku. Težina našeg testnog modela je 1348 kg, a može vući kočenu prikolicu od 710 kg, a isto vrijedi i za nekočenu prikolicu.
Verzija C3 Aircross s 5 sjedala (u našem slučaju) ima klupu koja se može preklopiti u omjeru 40/60 koja je 65 mm više naslonjena nego na verziji sa 7 sjedala. Rezultat je vrlo izdašan prostor u 2. redu, s najboljim prostorom za koljena u kategoriji (+80 mm u usporedbi s prosjekom segmenta). Troje putnika na klupi također uživa u najboljem prostoru za laktove na tržištu (+25 mm u usporedbi s prosjekom segmenta). Nagib klupe od 65 mm ne umanjuje prtljažnik od 460 l, jedan od najboljih u segmentu.
Jednostavan pristup – s niskim, četvrtastim pragom – prtljažnik također ima pod u dva položaja, pružajući potpuno ravnu površinu za teret kada su nasloni stražnjeg sjedala 40/60 preklopljeni. U ovoj konfiguraciji nudi 460 l pa sve do 1600 l obujma. Verzija s 5 sjedala nudi rekordan prostor u drugom redu i prtljažnik. Uz tu verziju, Citroën također nudi potpuno novu verziju sa 7 sjedala, po čemu su uz Opel Fronteru prvi u B-SUV segmentu. Kada su sva sjedala podignuta, obujam prtljažnika je 40 l.
Kad je riječ o kotačima, naš testni model ima za MAX opremu standardne 17-colne naplatke od lagane legure 'Aragonite' u sjajnoj boji, s ljetnim gumama Bridgestone Turanza dimenzija 215/60R17.
Što se vanjske boje tiče, naš C3 Aircross je u dvobojnoj doplatnoj Metalik Zelena Montana kombinaciji s bijelim (Bijela Banquise) krovom.
Unutrašnjost
Prostran i dobro opremljen, C3 Aircross nudi jednostavnu i udobnu svakodnevnu vožnju, kako u gradu tako i na cesti. Citroën ističe kako uvijek vodi računa o očekivanjima kupaca u pogledu udobnosti, prostranosti i praktičnosti. Dakle, potpuno novi C3 Aircross ima koncept C-Zen-Lounge® s Head-Up zaslonom i upravljačem smanjene veličine te nova sjedala Citroën Advanced Comfort® redizajnirana za optimalnu podršku.
Udobnost vožnje je poboljšana zahvaljujući usvajanju ovjesa Citroën Advanced Comfort® s dvostrukim progresivnim hidrauličkim 'zaustavljačima udaraca' – po prvi put i na svim verzijama.
Pun prostora i svjetla, C3 Aircross nudi sve značajke dnevnog boravka na kotačima. Njegov povišeni položaj za vožnju i visok razmak od tla olakšavaju ulazak i izlazak, dok istovremeno pružaju jasniji pogled na cestu ispred. Osjećaj udobnosti je najvažniji, a pruža ga ekskluzivni ovjes Citroën Advanced Comfort®, koncept C-Zen Lounge – koji kombinira umirujuću kontrolnu ploču s novim sustavom gledanja uvis – i sjedala Citroën Advanced Comfort®.
Citroën Advanced Comfort® ovjes i sjedala
Potpuno novi C3 Aircross dizajniran je kako bi pružio najbolji kompromis između udobnosti i užitka, bez obzira na to je li u njemu jedna ili 7 osoba. Kako bi se postigao taj rezultat, Citroënov ekskluzivni ovjes Advanced Comfort® dio je standardne opreme na svim verzijama. Ovaj inovativni, patentirani dizajn jamči jedinstveni osjećaj udobnosti za putnike u vozilu, bez obzira na uvjete na cesti.
Citroën Advanced Comfort® ovjes preispituje dvije osnovne funkcije sustava ovjesa: osiguranje optimalnog kontakta između kotača i površine ceste i definiranje savršene razine udobnosti za putnike. Konvencionalni ovjes – koji je Citroën sada napustio – koristi oprugu i hidraulički prigušivač za upravljanje ovim dvjema funkcijama. Opruga apsorbira neravnine na cesti, dok amortizer podržava oprugu u njezinoj fazi opuštanja nakon sudara: graničnik na vrhu amortizera apsorbira kompresiju opruge u zadnjih nekoliko centimetara. Ovo zaustavljanje štiti mehaničke komponente vozila, ali ne raspršuje u potpunosti energiju, nepovoljno utječući na udobnost putnika.
Inženjeri Citroëna potpuno su preispitali ovu arhitekturu, stvarajući patentirani sustav progresivnih hidrauličkih odbojnika. Oni djeluju kao drugi manji amortizer, smješten na krajevima glavnog amortizera. Postoje dva progresivna zaustavljanja po amortizeru, jedan za kompresiju, a drugi za povrat. Ova konstrukcija ovjesa osigurava veću gipkost i udobnost na manjim neravninama, bez ugrožavanja prigušenja potrebnog za držanje tijela na mjestu tijekom vožnje po neravnoj cesti. U potonjem slučaju, sustav postupno usporava kretanje na kraju vožnje. Za razliku od mehaničkog graničnika u konvencionalnom amortizeru – koji apsorbira energiju i smanjuje udobnost otpuštanjem dijela u obliku udarca – progresivni hidraulički graničnik apsorbira i raspršuje tu energiju. Efekt 'čarobnog tepiha' tako važan za Citroën jasno se osjeća, poboljšavajući iskustvo vožnje u C3 Aircrossu.
Potpuno novi C3 Aircross također ima nova Advanced Comfort® sjedala. Opremljeni novom površinom sjedala koja uključuje dodatnih 10 do 15 mm pjene, imaju redizajniranu bočnu potporu kako bi se osigurala udobnost bez obzira na udaljenost. Mjesta straga ima za troje odraslih, no vodite ipak računa da je riječ o kompaktnom vozilu B-SUV segmenta.
C-Zen Lounge
C3 Aircross nasljeđuje sve ono što je već napravljeno na novim ë-C3 i C3. Moderna, prostrana i dobro opremljena kabina Citroën C-Zen Lounge ovdje je dovedena do svog logičnog završetka, s novim materijalima i bojama.
Horizontalna armaturna ploča – zajedno s karakterističnim Citroënovim okomitim ventilacijskim otvorima – podijeljena je u dvije razine: tehnički elementi na vrhu i udobnost na dnu. Poznato kao Sofa Design, ovo područje prekriveno je posebnom tkaninom i ukrašeno s oba kraja novim zonama toplog svjetla, što doprinosi osjećaju ugode. Bitne informacije o vožnji pametno se projiciraju na head-up zaslon.
Mali višenamjenski upravljač presvučen umjetnom kožom, podesiv po visini i kutu, jednostavan je za rukovanje. Informacijski zaslon na spoju između armaturne ploče i donjeg dijela vjetrobrana prvi je za obiteljski SUV. Ova inovativna značajka eliminira potrebu za dvostrukim zaslonom, dajući vozaču sve potrebne informacije bez skretanja pogleda s ceste.
Povezan, dobro opremljen obiteljski SUV
Koji god izvor energije odabrali, C3 Aircross otvara nove korake svojom kombinacijom dizajna, prostora, udobnosti i opreme u vozilu – a sve to po izuzetno konkurentnoj cijeni. Potpuno novi C3 Aircross nudi infotainment sustav i sve mogućnosti povezivanja koje očekujete od ove vrste vozila.
YOU verzija potpuno novog C3 Aircrossa ima Smartphone Station, koji uključuje integrirani držač za pametni telefon. Vozač tada može automatski pokrenuti namjensku aplikaciju koristeći NFC bežičnu tehnologiju. Zahvaljujući Smartphone Stationu, vozači mogu pristupiti prečacima do usluga na svom pametnom telefonu, kojima se upravlja pomoću prepoznavanja glasa. Također mogu pristupiti radiju, popisima pjesama i navigaciji. Kontrole na upravljaču na C3 Aircrossu omogućuju vozačima da drže ruke na upravljaču, a tipka Home olakšava povratak na početnu stranicu aplikacije.
MAX verzije modela C3 Aircross (u našem slučaju) imaju 10,25-inčni infotainment ekran u boji, blago okrenut prema vozaču. Koristi arhitekturu widgeta inspiriranu pametnim telefonima. Virtualni prečaci omogućuju pristup glavnim funkcijama navigacije, telefona, radija, aplikacija i medija. Bežična WiFi funkcija omogućuje zrcaljenje pametnog telefona i kompatibilnost s Apple CarPlay i Android Auto. Mi smo imali My Citroën Play Plus (Audio sustav na 10,25" tabletu, 6 zvučnika, DAB, Mirror Screen - Apple CarPlay™ i Android Auto®).
Udobnost u vozilu također je poboljšana prisutnošću dvije USB-C utičnice sprijeda i još dvije u redu 2. Podloga za punjenje od 15 W integrirana je u namjenski prostor za pohranu na središnjoj konzoli.
ADAS sustavi pomoći vozaču i sigurnost
Novi C3 Aircross nudi sve tehnologije za pomoć u vožnji koje biste očekivali u ovom segmentu. Tehnologija pomoći u vožnji ne poboljšava samo udobnost i sigurnost vozača. Svi u vozilu imaju prednosti od ove tehnologije, baš kao i pješaci.
Ovo su najvažniji sustavi pomoći: Aktivna sigurnosna kočnica, Active Lane Keeping Assist; Upozorenje vozaču na pospanost vozača; Prepoznavanje znakova za brzinu; Pomoć pri dugim svjetlima; Prednji i stražnji senzori za parkiranje; Detekcija mrtvog kuta; Kamera za vožnju unatrag.
Naš testni MAX model je od opreme za pomoć u vožnj imao sljedeće: Prepoznavanje prometnih znakova za ograničenje brzine; Automatski samozatamnjujući unutarnji retrovizor; Pomoć pri kretanju na kosini (Hill Assist); Pomoć pri parkiranju sprijeda; Kamera za vožnju unatrag; Regulator/limitator brzine.
Od opreme za sigurnost smo imali: Sustav upozorenja na nepažnju vozača kamerom; Neizravan sustav kontrole tlaka u gumama; Aktivni sustav za pomoć pri zadržavanju vozila unutar vozne trake; ABS sustav protiv blokiranja kotača kod kočenja; Sustav za automatsko kočenje u slučaju opasnosti pomoću kamere; 6 zračnih jastuka; AFU sustav za pomoć pri kočenju; REF elektronički razdjelnik sile kočenja; ESP sustav za nadzor stabilnosti vozila; Sustav za upozorenje u slučaju opasnosti od sudara.
Blagohibridni MHEV pogonski sklop Hybrid 145
Rekli smo već u uvodu, novi C3 Aircross nudi tri verzije pogonskog sklopa. Uz turbobenzinski motor snage 101 KS (74 kW), novi C3 Aircross je elektrificiran na dva načina: hibridni 48V pogonski sklop (MHEV) od 136 KS (100 kW) i potpuno električna verzija (BEV) od 83 kW (113 KS).
Naš testni model je imao blagohibridnu MHEV verziju Hybrid 145 opremljenu 6-brzinskim automatskim mjenjačem e-DCT. Hibrid od 48 V koristi benzinski motor nove generacije 1.2 Turbo 100 razvijen posebno za hibridne primjene, s 40 posto potpuno novih komponenti. S obujmom od 1199 cm³, ovaj 3-cilindrični motor razvija 136 KS (100 kW). Njegov najveći okretni moment je 230 Nm pri 1750 okr./min. Ima turbopunjač varijabilne geometrije i razvodni lanac koji doprinosi njegovoj robusnosti. Motor s Millerovim ciklusom kombiniran je s e-CDT elektrificiranim automatskim mjenjačem s dvostrukom spojkom, koji uključuje električni motor od 21 kW (28 KS) kojeg pokreće litij-ionska LFP baterija (Litij željezov fosfat) od 48 V smještena ispod poda. Kapacitet baterije je 0,89 kWh bruto, korisnog kapaciteta 0,432 kWh. Ubrzanje od 0-100 km/h je 8,3 s, a krajnja brzina 188 km/h. Pogon je na prednja dva kotača.
Pogonski sklop je jednostavan za korištenje i ne zahtijeva ponovno punjenje. Idealan za obitelji, smanjuje i potrošnju goriva i emisije, što ga čini dobrim za novčanik i planet. E-motor (sinkroni stroj s trajnim magnetom) pomaže motoru s unutarnjim izgaranjem da smanji potrošnju goriva na transparentan način, omogućujući potpuno električnu vožnju za gotovo 50 posto gradske upotrebe i punjenje baterije tijekom usporavanja.
Novi 6-brzinski automatski mjenjač e-DCT proizvodi se u Francuskoj i nudi najbolju optimizaciju u smislu zbijanja i troškova. Kao rezultat toga, emisija CO2 hibridne verzije smanjena je na samo 124 g CO2/km, a potrošnja 5,3-5,4 l/100 km u kombiniranim uvjetima (WLTP). Spremnik benzinskog goriva je 44 litre.
Za kraj, što se cijena tiče novi C3 Aircross u benzinskoj verziji kreće od 19.490 eura, hibridna verzija kreće od 23.200 eura, a potpuno električna verzija kreće od 27.500 eura. Naš testni model C3 Aircross MAX Hybrid 145 Automatic s dodatnom opremom stoji 25.720 eura do registracije.
Treba napomenuti i kako Citroën u Hrvatskoj nudi i financiranje, pa tako cijena ulaznog benzinskog modela kreće od 18.990 eura.