Izvorni Peugeot 205 Turbo 16 je bio nedostižan zbog svojih performansi, koje su zahtijevale izvanrednu vještinu; zbog svoje cijene, u to vrijeme dva i pol puta više od standardnog GTI-a; i zbog ograničene proizvodnje od samo 200 primjeraka
Peugeot je na kultnoj utrci 24 sata Le Mansa, sredinom lipnja ove godine, predstavio novi E-208 GTi. Kultna oznaka GTi se vraća na jednom od najuspješnijih automobila u B-segmentu, Peugeotu E-208. Ovaj model je prvi potpuno električni GTi.
No sjećate li se Peugeota 205 Turbo 16? Pokretan središnje postavljenim 1,8-litrenim turbomotorom uparenim s pogonom na sve kotače, cestovna verzija isporučuje 200 KS, koji se penju na preko 550 u najsnažnijoj trkaćoj konfiguraciji. Govorimo o automobilu koji je, na primjer, bio posljednji koji je osvojio Svjetsko prvenstvo u reliju Grupe B. Prava, rijetka i skupa ikona kolekcionarskih predmeta na četiri kotača.
Za ljubitelje 1980-ih i zlatnog doba 'analognih' utrka, Peugeot 205 Turbo 16, koji ove godine slavi 40. rođendan, ostvarenje je sna. A bio je nedostižan čak i kad je bio nov: zbog svojih performansi, koje su zahtijevale izvanrednu vještinu; zbog svoje cijene, u to vrijeme preko dva i pol puta više od standardnog GTI-a; i zbog ograničene proizvodnje od samo 200 primjeraka.
Pristupačna alternativa
Belgijska tvrtka Dimma, specijalizirana za tuning, premostila je jaz između snova i stvarnosti. Godine 1985. Patrick Malherbe i Baudouin Michel, osnivači tvrtke (Distribution Importation Michel Malherbe Associés), su razvili komplet (tzv. kit) izrađen od poliestera koji je uključivao proširene blatobrane, prednje i stražnje spojlere i druge sportske detalje, inspirirane nenadmašnim T16, a koji će se primijeniti na standardne Peugeote 205 s motorom sprijeda. Za ove automobile planirane su i razne faze mehaničkog podešavanja, uključujući transplantaciju drugih motora, s 2-litrenog Peugeota 405 MI 16 na monstruoznih 360 KS Coswortha u kombinaciji s pogonom na sve kotače.
Kvalitetan posao, obavljen s pažnjom i oprezom bio je daleko iznad prosjeka mnogih tuning majstora koji su bili u modi u to vrijeme. Osim karoserije, Dimma je radio i na pripremi motora, šasiji, upravljanju, kočenju i unutarnjim oblogama. Slika je dovršena 1986. godine kada je Terry Pankhurst preuzeo mjesto predstavnika tvrtke Dimma Design u Velikoj Britaniji, osnovavši podružnicu Dimma UK u Runcornu, Cheshire, gdje je također proizveo posebnu proizvodnju 16-colnih trodijelnih aluminijskih naplataka, čiji je ikonski dizajn sada prepoznatljiva značajka Dimminih prilagođenih modela 205.
Do tada je Pankhurst imao veliko iskustvo u izradi visokoperformansnih trkaćih, reli i cestovnih automobila, a bio je i iskusan reli vozač i instruktor. U roku od nekoliko mjeseci uspostavio je mrežu od 12 Peugeotovih prodajnih mjesta diljem Velike Britanije, koja su zajedno prodala preko 250 Peugeotovih 205 Dimma, ugrađenih u potpuno nove automobile. To su danas najvrjednija vozila, od kojih su mnoga nadograđena Turbo Technics konverzijama ili 16-ventilskim motorima, koji se smatraju 'tvorničkim' izradama i identificiraju se posebnom pločicom koja ih razlikuje od aftermarket kitova. Na zahtjev i u suradnji s drugim tvrtkama poput Carat Duchatelet, kupci Dimme imali su mogućnost čak zatražiti unutarnju obradu u orahovom drvetu ili potpuno kožnu presvlaku, što uključuje i armaturnu ploču.
Peugeot objavljuje službenu izjavu
Peugeot 205 Dimma vruća je tema među novinarima i entuzijastima, toliko da je Jean Todt, tadašnji direktor Peugeot Sporta, istaknuo njihovu iznimnu izradu: ovo nisu samo estetske prilagodbe za one koji se žele osjećati kao mali Ari Vatanen (legendarni finski reli vozač svjetski prvak 1981. i četverostruki pobjednik reli Dakra), već prave, zaokružene modifikacije, štoviše inspirirane ne egzotičnim superautomobilima već najplemenitijom verzijom istog modela. Todt je dao ugraditi Dimma kit na jedan od svojih Peugeota 205 i bio je toliko impresioniran da ga je službeno odobrio i podržao njegovu promociju putem službene mreže proizvođača, počevši od 1989. godine.
Nadalje, zahvaljujući pedantnoj kvaliteti svojih kreacija, Dimma je postala službeni partner Peugeot Sporta, koji joj je povjerio proizvodnju vanjskih i unutarnjih body kitova za legendarni Peugeot 306 Maxi i Peugeot 206 Super 1600. Ovaj potez dodatno je podigao ugled marke Dimma u svijetu automobilskog tuninga, zbog čega njezini Peugeoti 205, mali, veliki automobili iz snova svog vremena, i dalje zaokupljaju maštu današnjih automobilskih entuzijasta. Zahvaljujući svojoj jedinstvenoj 'maski' s Turbo 16 motorom, traže ih i plaćaju puno više nego za klasični GTI, posebno ako su potpuno autentični i tvornički izrađeni.
Mali san koji je ipak ostvariv
Mnogi od više od 1700 originalnih Dimma modela (otprilike 1500 limuzina i 200 kabrioleta, od kojih je 252 tvornički proizvedeno) i danas su na cestama, postajući sve traženiji i vrijedniji. Izrađen od poliestera, Dimma kit za Peugeot 205 i danas je dostupan. Za verziju s troja vrata uključuje deset komponenti, uključujući proširene prednje i stražnje blatobrane, prednje i stražnje spojlere, bočne pragove, oblogu vrata prtljažnika i diskretan spojler.
Veća verzija postojala je i 1980-ih. Svaka jedinica dolazi s malom numeriranom pločicom, čije reference arhivira radionica. Dobar način zaštite od kopija, kojih je mnogo u pokušajima iskorištavanja uspjeha kitova proizvedenih u Velikoj Britaniji. Uzaludna nada: Dimma preinake danas, kao i tada, pokazuju pedantan rad, osmišljen kako bi poboljšao i unaprijedio originalni automobil ne samo izgledom, već i performansama i upravljanjem, zadovoljavajući kupce koji se žele istaknuti na parkiralištima i semaforima.