SIGURNOST U PROMETU

Loša koncentracija vozača čest je uzrok prometnih nesreća; stiže nam rješenje koje bi moglo riješiti ovaj problem

05.06.2019 u 11:27

Bionic
Reading

Odvraćanje pozornosti vozača najviše doprinosi prometnim nesrećama diljem svijeta i na njih otpada gotovo 10 posto svih onih fatalnih

Da ozbiljni proizvođači automobila razmišljaju out of the box (izvan okvira), možda je najbolji dokaz kolo volana, koje je razvio Jaguar Land Rover, a ono bi moglo pomoći vozačima da zadrže pogled na cesti koristeći toplinu kako bi im sugeriralo kada skrenuti lijevo ili desno.

Istraživanje je, u partnerstvu sa Sveučilištem u Glasgowu, stvorilo 'senzorski upravljač', čiji se dijelovi mogu brzo zagrijati i ohladiti kako bi vozače obavijestili o tome gdje se treba okrenuti, kada promijeniti traku ili upozoriti na približavanje raskrižja. To bi moglo biti osobito korisno kada je vidljivost smanjena zbog loših vremenskih uvjeta ili konfiguracije ceste.

Tehnologija je također primijenjena na ručice mjenjača kako bi se naznačilo kada sustavi autonomne vožnje preuzimaju kontrolu od vozača u budućim vozilima koja samostalno voze.

Odvraćanje pozornosti vozača najviše doprinosi prometnim nesrećama diljem svijeta i na njih otpada gotovo 10 posto svih onih fatalnih u SAD-u. Istraživanje Jaguar Land Rovera pokazuje da bi toplinski signali mogli biti način da se vozači potpuno usredotoče na cestu. Te termalne promjene djeluju na obje strane kola upravljača, pokazujući smjer u kojem treba voziti tako što brzo zagrijava ili hladi jednu stranu pa je razlika u temperaturi do 60 °C. Radi udobnosti vozač može sam podesiti raspon promjene temperature.

Studije su pokazale da se upute temeljene na temperaturi mogu također koristiti za obavijesti koje nisu toliko hitne, gdje se vibracije mogu smatrati nepotrebnim odvlačenjem pozornosti, na primjer kao upozorenje kada gorivo padne na nisku razinu ili za nadolazeće događaje, kao što su zanimljiva mjesta. Termalni znakovi također se mogu koristiti tamo gdje se audio povratne informacije smatraju previše ometajućim za razgovore u kabini ili reprodukciju medija.

Alexandros Mouzakitis, viši menadžer Jaguar Land Rover Electrical Researcha, izjavio je: 'Sigurnost je prioritet broj jedan za Jaguar Land Rover i predani smo stalnom poboljšavanju naših vozila najnovijim tehnološkim dostignućima, kao i pripremom za budućnost samovozećih automobila. Senzorski upravljač dio je ove vizije, s termalnim znakovima koji mogu smanjiti vrijeme za koje vozači moraju skrenuti s ceste.'

'Istraživanja su pokazala da ljudi lako razumiju dinamiku grijanja i hlađenja kako bi označili smjer vožnje i da suptilnost promjene temperature može biti savršena za određene povratne informacije koje ne zahtijevaju intruzivnije zvučne ili vibracijske znakove.'

Istraživanje koje je financirao Jaguar Land Rover dio je doktorskog studija Patrizije Di Campli San Vito na Sveučilištu Glasgow, točnije na odjelu za istraživanje interaktivnih sustava (Glasgow Interactive Systems Research Section ili GIST).

Glasnogovornica JLR-a rekla je da je senzorsko kolo volana prototip istraživanja. JLR nije komentirao buduću uporabu ili planove s dobavljačima.